Finns alternativ
Jag har sedan en Haglöfs Backup sedan tre år. Bra och kraftig ryggsäck med bekväma funktioner. Men. Dyr och rymmer inte så mycket som jag trodde. I det bakre facket finns en komplett vaddera datorkasse med handtag och allt. Förvisso bra om man hanterar datorn separat, men varför göra det? I allt annat blir det precis dubbelt så mycket stoppning som behövs mot ryggsidan, datorskyddet är lika kraftigt där trots att ryggplattan är kraftigt vadderad. Overkill helt enkelt. Dessutom är säcken med dator i svår att nå saker i botten, den fungerar liksom toppmatat. Organiserfickan är bra, problemet är att om man laddar fickorna blir det än svårare att nå ner i säcken.
Ett trevligt alternativ till en fjärdedel av kostnaden och halva vikten är Everest 25 l Travel som säljs på Stadium. Skall du inte ha dator men papper och mappar räcker den, på tre sidor, tunnare vadderingen för dator länge. Everestsäcken har dessutom småprylarna i ett yttre fack, och tre nätfickor för vattenflaska och dyngvåta vantar. Jag har en märklig känsla av att Everesten är större invändigt än utvändigt, ett par joggingskor med tillhörande småkläder går märkligt nog ner till sammans med datorn. Haglöfens gummisnöre för jacka/hjälm på utsidan är det enda jag saknar. Det får bli en runda med nål och tråd.
Mvh Bo