Härjedalsfjällen v21?

Är ledig v. 21 och har funderingar på att dra mig upp till Funäsdalen. Jag kommer i så fall att göra dagsturer ev. någon övernattning. Jag har aldrig varit i fjällen vid den tiden så min fråga gäller hur det ser ut där uppe då. Brukar det ligga snö kvar i terrängen? På fjälltopparna gör det väl det, men i övrigt?

MVh Stefan

Bart, men blött.

Hej!

Vi(Mamma) har stuga i Ljungdalen, som ligger på andra sidan flatruet. Snön ligger där den ska över påsken, men sen brukar bäckarna bryta upp och det kan bli översvämning nere i byarna. Forsande smältvatten brukar även skada en del av vägarna högre upp. Till i slutet av maj är det troligtvis är det bart, om än något blött. Hoppas bara vädret är med dig.

/Per

Det blir nog svårt, med avseende på att föret beror så mycket på vädret just vid den tiden. Du kommer precis vid "föresfôlla" (dvs när föret faller). Endera är det, jag pratar nu om uppe på fjället, fint skidföre eller så går det varken att åka skidor eller gå.
Kom ihåg att skidbackarna gör säsongsavslut helgen den 3-4:e, det ligger bra med snö kvar efter det.
Jag tror att du har större chans att ta dig fram på skidor än till fots.
Hur brukar vädret vara? Tja, allt från strålande vårsol med dito värme till snöstorm, det är ju fällen.

/BAX

Bottenlösa grusvägar

Undvik att köra på småvägar, kanske bär det när du kommer men inte när du ska hem.
Om du har 4-hjulsdrift så går det förståss men man kör sönder väldigt och blir inte populär alls.
Har själv fastnat rejält en sen påsk ovanför Ljungdalen. Leta efter platser att parkera där vägen är stabil och så nära fjället som möjligt, man vill ju inte starta vid Östersjön;-)
Stod och såg en bil köra fast på stora (nåja men den enda) vägen genom Storsjö för två år sedan. Detta mitt i byn utanför affären, stackarn klev ut i lågskor och svor...
Vägverket har lovat ny väg, den som lever får se.

JL, som tänkt åka skidor i området i slutet av arpil.

Hmm... det verkar lite lurigt det här =) Jag har alltid velat till fjällen vid snösmältningstiden, men det kanske är svårare än man tror att ta sig fram? Fyrhjulsdrift har jag inte...Ni kanske rent av avråder ni mig från att åka dit? Hur ser det ut längre uppåt landet? Jag kanske behöver bege mig längre upp för att det ska vara stabilare, eller vad tror ni?

/Stefan

Bar å åk!

Jag tycker inte du ska behöva avboka bara för att det kan vara si och så med småvägar.
Nu har jag väl inte järnkoll på Funäsdalen vid den tiden men jag är ofta i Storsjö/Ljungdalen och jag tycker absolut att du ska åka upp när du vill.
Det är alltid speciellt att vara ute i brytningstiden oavsett om det är från vinter eller sommar.
Eftersom det dessutom är dagsturer du prioriterar så kan du ju styra dit det passar för dagen, hör med turistbyrån om lämpliga vägar att utgå i från, poängtera att du vill ha fast mark så dom inte bara drar sina vanliga inövade svar.
Utan att ha karta framför mig undrar jag om man inte kan utgå från Ramundberget som ligger några mil från Ljungdalen? Dit bär i alla fall vägen men det finns naturligtvis hur mycket som helst. Vägen över flatruet är oftast farbar och från den kan du starta nästan var som helst.
Vägen över flatruet får du besked om på nummer; 020 444 112.
Du kan ju också kolla med turistinfon i Ljungdalen och kolla läget där, vägen till Tossåsen (genom Ljungdalen och storsjö mot Åsarna) är oftast bra och där kan du nå Lunndörren.
blablabla

ÅK!

JL

ÅK!

Ja för fasen.
Det är asfalt hela vägen upp till Ramundberget, sen är det bara att börja gå.
RV84 (också asfalt alltså) går ju genom Funäsdalen och över till Norge, den går alltså över fjället. Parkera vartsomhelst utefter den.
Jag vill dock igen råda: Ta med skidorna, man vet aldrig hur vädret varit.

Ska du till Ljungdalen är som sagts tidigare vägen mellan Åsarna och Ljungdalen ett sorgligt kapitel, åk isf via Funäsdalen och Flatruet.

/BAX

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
avslutad Keb./sylarna v21?? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg