Härda egna knivblad.

Oj du, den blev inte dålig:)
Gillar både bladet och skaftet, tror inte jag sett hassel tidigare i nått knivskaft - verkar vara ett ljust och fint träslag, synd att det inte finns häruppe.

Blir det fler knivar, tror du?

Själv håller jag på att färdigställa en utearbetsplats under tak med ordentlig arbetsbänk, plats för ett ordentligt städ som är på ingående samt så flyttar jag dit och upp 'ässjan' i bättre arbetshöjd. Där skall jag stå i vinter i midjedjup snö och smida/härda blad har jag tänkt =D

Tack för det Kvarnträsk !

Om det visar sig att mitt hemmagjorda blad funkar så kommer det definitivt att bli fler knivar av det här slaget. Jag kommer att finkamma traktens loppisar och lumpbodar efter gamla filar.

Vad finns det mer för nästan-gratis-stål som duger att göra knivblad av ?

Nästan allt som har en egg? :)
Plogblad, gräsklipparblad, hyveljärn, stämjärn, sågklingor (kapklingor, kallsågblad), kolstålsköksnivar, mm mm.
Funderar på att såga upp en gammal spade och se om den går att härda nöjaktigt.

Spadar funkar nog sådär, brukar vara fulstål i dem. Fjäderstål är ju annars klassiskt och brukar finnas på skroten för näst intill ingenting. Jag har ett blad (som inte blivit mer än blad tyvärr) som är gjord av en gammal fjäder till en kran från hamnen. Vi smidde ut det med släggor. Det man inte har i maskiner får man ta igen med manskap.

Sjysst kniv annars Ivarsson, men det ser lite bajonettliknande ut, för att avliva vildsvin kanske? :D

Misstänkte nästan det med spaden...men ändå - har en gammal tunn, nu avbruten, grävspade som trots misshandel med stengrävning mm knappt har ett jack i 'eggen'...

Ang fjäderstål så säljer http://www.ranasbilfjadrar.nu/ ohärdat rakt stål i måånga dimensioner även till oss privatpersoner.
Mycket billigt om du köper 6 meters längder på plats:), men överkomligt även annars med kapkostnad och frakt.

Senast ändrad:
Misstänkte nästan det med spaden...men ändå - har en gammal tunn, nu avbruten, grävspade som trots misshandel med stengrävning mm knappt har ett jack i 'eggen'...

Ang fjäderstål så säljer http://www.ranasbilfjadrar.nu/ ohärdat rakt stål i måånga dimensioner även till oss privatpersoner.
Mycket billigt om du köper 6 meters längder på plats:), men överkomligt även annars med kapkostnad och frakt.

Vill du ha ohärdat stål finns det många leverantörer, garanterat närmare.

Var/vem? Tips?
Annat kolstål förutom fjäderstål 5160 i 6 mm har jag beställt från brisa.fi eller nordellknives.com.

Kontakta närmaste verktygsmakare, eller varför inte ringa en stålleverantör? Uddeholm kan säkert ge dig tips. Stena metall brukar också ha. Det gamla vanliga problemet är såklart att de helst handlar med företag som är lättare att fakturera och som köper stora mängder. Detta problemet har jag klarat genom att helt enkelt snacka med ett verkstadsföretag och köpt lite vid sidan av.

bästa kolet du kan använda är al kol som du tillverkar själv.
skaffa en tjock och platt smidestång till att varma upp i elden och nyp över knivryggen för att anöpa efter härdning tills stålet blir sädes gult.
det har funkat bäst för mig när jag gjort knivar yxor och smiders verktyg som behöver härdas.

till änesstål kan du använda gammla bilfjädrar och smida ut så de blir raka, de brukar man kunna få gratis på bil eller lastbilsverkstäder.det är hårt och utmärkt stål att använda i smide.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
Snödrivan Sy egna överdragshandskar Gör det själv 1
ålänning Egna friluftsprylar i 3D - bra eller dåligt? Gör det själv 21
seobserver Egna knivskaft Gör det själv 10
4623 Egna skidspår Gör det själv 5
Florén Göra egna tältpinnar Gör det själv 36
Smogz Göra egna barfotasandaler Gör det själv 19
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
The Trooper Sy egna bärremmar. Gör det själv 4
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
Hobbe21 Sy egna fickor? Gör det själv 3
S Johansson Börja sy egna kläder...svårt? Gör det själv 35
maskon Göra egna vadarstövlar? Gör det själv 2
rubing Egna hålbandsstegar Gör det själv 1
Egna snötätpinnar Gör det själv 5
Göra egna hälhöjare för toppbestigning. Gör det själv 4
Mikkel.Orstedholm Samekniv: återställa renhorn och knivblad Gör det själv 5
dmchris Knivblad i vikingastil Gör det själv 13
dmchris Knivblad för fällkniv Gör det själv 6
bananmannen Litet knivblad och tänger av trä. Gör det själv 3
Hilber Knivblad/Knivämnen köps bäst hos... tips? Gör det själv 1
Kajakjagare Fästa Knivblad Gör det själv 1
Bror_94 Knivblad Gör det själv 2
Aragorn Återställa svarta knivblad Gör det själv 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg