här skall det rökas!!

KLAGER; sa:
Annars betalar ju t o m folk för gyttjebad, det anses ju vara hälsosamt.

hmm.. ett par saker händer när man flyttar ut till landsbyggden den ena är att man omgående blir folkilsken och det andra är att man blir så snål att man skriker när man skiter..

Gyttjebadet är ju ekonomiskt frestande för den snåle men samtidigt så står man med knuten näve i byxfickan när dom jävlarna från stan kommer....


[kan vi återgå till min rök, varm och kall]


:)
 
Min käre Far

Jag har hjälpt min far att bygga en rök vid fritidshuset. Den används både för varm och kall rökning. Vi började i liten skala, med en eldstad i ett oljefat och stuprör upp till ett mindre trälåda. Sedan ville vi utveckla och murade en eldstad och byggde en liten "kåta" i trä. I kåtans botten har vi lagt en hög med stenar som sprider röken. Har även satt in en termometer. Beroende på hur hårt man eldar så får man varm eller kall rökning. Vi har rökt det mesta från fisk till fläsk. Min äldsta bror som är kok kom på ett knep. Älgkött (går säkert bra med annat kött)lindas in i tyg som läggs i röken. Kallrök ett tag. Någon timme 1-3. Sedan tar man ut det och grillar det på utegrillen lite snabbt på båda sidor. Det blir helt sagolikt gott.
Vi har lärt oss att det svåra med rökning för att få ett bra resultat är saltningen. Så när vi skulle röka mitt älghjärta i höstas så lämnade vi in det till en "proffsrökare" - dvs en som rökt för försäljning i många år.
Vår rökgång är ca 2 meter tror jag. Och rökutrymmet i botten drygt 1 meter. Vet inte hur jag skall beskriva den mer utförligt...Lessen.

Lycka till med din rökning!
/Daniel
 
Re: Min käre Far

7309; sa:
Jag har hjälpt min far att bygga en rök vid fritidshuset. Den används både för varm och kall rökning. Vi började i liten skala, med en eldstad i ett oljefat och stuprör upp till ett mindre trälåda. Sedan ville vi utveckla och murade en eldstad och byggde en liten "kåta" i trä. I kåtans botten har vi lagt en hög med stenar som sprider röken. Har även satt in en termometer. Beroende på hur hårt man eldar så får man varm eller kall rökning. Vi har rökt det mesta från fisk till fläsk. Min äldsta bror som är kok kom på ett knep. Älgkött (går säkert bra med annat kött)lindas in i tyg som läggs i röken. Kallrök ett tag. Någon timme 1-3. Sedan tar man ut det och grillar det på utegrillen lite snabbt på båda sidor. Det blir helt sagolikt gott.
Vi har lärt oss att det svåra med rökning för att få ett bra resultat är saltningen. Så när vi skulle röka mitt älghjärta i höstas så lämnade vi in det till en "proffsrökare" - dvs en som rökt för försäljning i många år.
Vår rökgång är ca 2 meter tror jag. Och rökutrymmet i botten drygt 1 meter. Vet inte hur jag skall beskriva den mer utförligt...Lessen.

Lycka till med din rökning!
/Daniel

mmm... låter trevligt och smaskigt.
 
Kom igen nu.. Sitt inte å smyghåll på era bästa konstruktioner. GRAIP!! Du e ju både Jägare och fisketossig, du måste ha byggt många rökar i dina dar!
 
Bokrean

Detta är nog första gången jag uppmuntrar nån att börja röka...
Såg att Wettergrens hade med en bok om rökning i sin katalog inför stundande bokrean. Den ska innehålla beskrivningar på att bygga egna rökar. Glömde givetvis bort vad boken och författaren hette men jag tror han hette Alf Andersson.

...Johan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg