här skall det rökas!!

Som nybliven bonnläpp så har jag äntligen plats att bygga mig en.. nej, två rökar för mitt fiske, jakt och annat.. Jag tänkte mig en kallrök och en varmrök.. Har någon av herrarna och damerna information om vart man kan hitta kunskap och trevliga ritningar på dessa byggverk?
 
En jobbarkompis som umgås med lapparna brukar använda en tältkåta, typ Moskosel, när han ska till och röka sitt kött.
Häng in köttet, elda, på med enris...voila´. (Nja, så enkelt är det väl inte.)

/BAX
 
BAX; sa:
En jobbarkompis som umgås med lapparna brukar använda en tältkåta, typ Moskosel, när han ska till och röka sitt kött.
Häng in köttet, elda, på med enris...voila´. (Nja, så enkelt är det väl inte.)

/BAX

Nu hade jag nog tänkt mig nått mer permanent än just en tältkåta hur trevligt detta än må vara.. :)
 
Hmmm...
Jag har sett en ritning någon gång, men minns inte var (hjälpsamt vad?)

Den skulle iallafall fungera både för varm och kallrökning. Principen var två små "hus" i en sluttning. Längst ned en eldstad, sedan ett rör som leder röken till det andra huset där du monterar ställningar för maten.
Bygg in en termometer i "mathuset" så kan du bestämma hur du vill ha maten rökt.
 
GustavOh; sa:
Hmmm...
Jag har sett en ritning någon gång, men minns inte var (hjälpsamt vad?)

Den skulle iallafall fungera både för varm och kallrökning. Principen var två små "hus" i en sluttning. Längst ned en eldstad, sedan ett rör som leder röken till det andra huset där du monterar ställningar för maten.
Bygg in en termometer i "mathuset" så kan du bestämma hur du vill ha maten rökt.

Det vore väl enklare med 2 olika eldstäder och bara ett "hus"? För kallrökning så bör ju eldstaden vara en bit bort så att det i princip bara är röken som leds in, det tar ju också lång tid.
 
Tusan!

Kommer att tänka på rökt kalkonkött bara för den här diskussionen, nu blir jag ju hungrig..

Annars kan du ju göra som industrin...spruta på en massa kemikalier som gör så att köttet luktar och smakar rökt.

/BAX

PS. Klager, det andra huset är väl bara för att skydda elden och fånga upp röken?
 
BAX; sa:
En jobbarkompis som umgås med lapparna brukar använda en tältkåta, typ Moskosel, när han ska till och röka sitt kött.
Häng in köttet, elda, på med enris...voila´. (Nja, så enkelt är det väl inte.)

/BAX

När vi är inne på bra förslag så varför inte ett solarium...

Funkar ju för bevisligen för oss tvåfotingar så....
 
Re: Tusan!

BAX; sa:
PS. Klager, det andra huset är väl bara för att skydda elden och fånga upp röken?

Precis.
Ett hus med eldstad och ett med mat.
Avståndet och/eller röret skulle vara anpassat så att röken både kunde bli sval nog för kallrökning och varm nog för varmrökning, beroende på hur man eldade.
 
tanken har slagit mig, tyvärr så ligger inte min farm i direkt anslutning till en sjö... Jag tänker fan inte bada i kräftdammen!!

;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg