Hängmatta, någon som har prövat?

Jag är också nyfiken på att få lite för- och nackdelar från någon med erfarenhet på området. Träffade nyligen på en tur i Yellowstone-området en kille som heter Bryan Doble och som kört hängmätta under en stor del av sin Appalachian Trail thru-hike. En liten intervju med honom i ämnet kommer inom några veckor (eller när jag nu orkar fixa det hela) på www.fjaderlatt.se.

Jörgen

60 Nätter ute!

Hej

Jag har haft min Hennessy Deluxe Explorer A-Sym några år nu. Jag ser bara fördelar eftersom jag reser ensam.
Mycket bättre än vanlig camping utrustning. Det enda som vållar lite tankemöda är att skydda sig från kyla och blåst. Kroppsvärmen kan snabbt transporteras bort om man inte isolerar under sig.

Men om vi koncenterar oss till en normal säsong juni-augusti så har jag inte haft några problem med kyla med ett Jysk-sovsäckstäcke för <200 kr.

Det är så bekvämt att jag nu sover även hemma i hängmattan, men Hennessy har myggnät och det blir lite kvavt inomhus. Därför har jag nu en Ed Speer hängmatta inne, där nätet går att ta av.

Hennessyn är bekvämare och jag funderar på om jag inte ska modifiera den så att jag åtminstone kan öppna myggnätet över huvudet.
Men moms o tull + svenska postens avgifter för att ta betalt, gör att ett misslyckande blir dyrt.

Ed Speer:s som jag beställde sist för <200$ kostade 600kr i svenska avgifter. Han har också skrivit boken "Hammock Camping" som innhåller allt från hur man gör sin egen till hur man håller sig varm även vintertid.

Hur bekvämt man ligger avgörs mycket hur man spänner upp hängmattan.
Avståndet mellan fästena, höjden på huvudändan/fotändan och hur hårt man spänner linorna är helt avgörande för komforten.
Jag har alltid huvudändan 5-10cm högre, Hennessyn spänner jag hårt men Speers har jag slackt.

Man måste exprimentera lite för att hitta sin individuella optimala "inställning" och även liggställning och läge i hängmattan.

Jag är ju närmast en propeller i en vanlig säng men i hängmattan sover jag tungt hela natten i samma ställning. Vaknar utan stelheten på morgonen, känner mig mycket alertare än när jag sovit i säng för att inte tala om liggunderlagsmorgnar.

Jag har tagit hem några Hennessy till vänner och de har sina för att slappa i trädgården. De är 60+ och gillar att det är så smidigt att ta sig i den genom "bottenhålet" och att de inte riskare att ramla ur.

Det är bara tummen upp såvida du gillar singelnätter!

Bo

Går det att justera slacket med den s.k "ridgeline´n" eller avgörs det enbart av hur hårt man drar åt det hela?

Antagligen vet du redan,men på www.hammockforums.net finns det trådar i massor om justerigar och modifikationer om man nu känner sig dristad till att försöka.

peter

Hej

Det är ju en hel vetenskap i sig med fast ridgeline som jag tror att Hennessy har patent på. Men knoparna ligger fria så det är lätt att exprimentera om man så vill.
Jag vet inte hur mycket man kan påverka saggen utan att ändra ridgeline längden men jag upplever en skillnad när ridgelinen är spänd som en fiolsträng även i orginalskick. Kanske blir sidorna också styvare?

På Ed Speer:s har ridgelinen ingen inverkan alls på saggen, den är både elastisk och löstagbar.

Om du vill fördjupa dig i teorin om sagg och ridgeline finns det en utläggning mitt på denna sida
http://www.hammockcamping.com/Newsletters/2006/Jan2006.htm
Det är Ed Speers nyhetsbrev och innehåller också alla länkar man kan behöva.

Jag har inte sett någon som i praktiken har modifierat Hennessy:s myggnät och visar bilder på det någonstans.

Mvh Bo

Fördelen med en 'fast' (om än justerbar) ridgeline är väl att saggen blir densamma oberoende av hur den hängs upp,dra åt och den är alltid rätt.Så blev det på min provmodell iaf men den hade inga sidostramare,men 'bredare' blev den och det är väl ide´n med att kunna ligga på diagonalen.

peter

Fast men inte fast!

Hej

Det kan vara så att "ridgeline" i de nyare HH är kraftigare än i min gamla. Sgt Rock nämner iaf på sin webb att ridgeline på hans nyare HH var lika grov som repen.
På Tom Hennessy webb står bara "Integral ridgeline maintains the same comfortable shape with each use to keep your back straight and level when resting on the diagonal"

Jag har inte grubblat så mycket över detta för när jag köpte min HH fanns en detaljerad beskrivning om hur man hängde den.
Men jag vaknade en natt med en obekväm sagg till följd av en väldigt hög luftfuktighet och något hade töjt sig.. Utan att tänka mig för satte jag foten mot trädet och tajtade upp repen rejält.

Jag tyckte att komforten blev bättre än någonsin så därför har jag fortsatt med det.
Det är gott om plats i Deluxen och jag skulle med min längd klarat mig med en mindre. Jag ligger väldigt lite på snedden troligen bara 10grader. Jag gillar att sidan stödjer mitt huvudet bättre när HH är hängd lite stramare men var och en måste nog pröva ut sitt optimala läge eftersom hur jag lägger "undre" foten i sidliggande ändrar i huvudändan.

Mvh Ruffos

Hej
Har också en hammock men tyvärr är det inte använd så mycket. Ni som har en, hur är det med kylan? Kör ni med liggunderlag eller bara sovsäcken? Andra tips hur man behåller värmen?

Hilsen

Erik

En tanke som slog mig när jag såg ovanstående inlägg,det finns ju sovsäckar med en ficka på undersidan för liggunderlaget.Kan inte det vara nåt?

Fan att man inte har själv så man kan prova. :(

peter

Hej
Har också en hammock men tyvärr är det inte använd så mycket. Ni som har en, hur är det med kylan? Kör ni med liggunderlag eller bara sovsäcken? Andra tips hur man behåller värmen?
Hilsen
Erik

Hej

Ed Speer har skrivit utförligt om detta http://www.hammockcamping.com/Newsletters/Jan2003.htm
Samt http://www.hammockcamping.com/Tips/Tips.htm#Staying

Men jag brukar sommartid istället för att börja med underlägg ha flera lager med kläder speciellt mycket på överkroppen. Lite av njutningen med att ligga i hängmatta tycker jag försvinner med styvheten i ett liggunderlägg.
.
Hennessy känns också några grader "varmare" än Speer som dels är i sig tunnare, och jag har ånnu inte haft myggnätet på den vilket också i någon liten mån isolerar i vindstilla.
På Hennessy har jag också "undercover" som jag alltid har på för att slippa bli myggbiten underifrån, men den isolerande "underpad" har jag bara lagt i en gång i oktober.
Det blev för varmt för att ha sovsäcken stängd vid det tillfället.

MEN man kan säkert frysa utan liggunderlägg vid +25 om man inte ser till att vara i skydd för vinden.

Mvh Bo
.

Ang Hammock

Frågan är om det är något att ha på våra breddgrader? Skall man klara annat än ren sommar krävs ju isolerande specialstrumpor att dra över och då ryker ju viktfördelen. Men de är klart överlägset i tropikerna. Har spenderat ca ett år på rundresa i SO Asien och detta var en dyrköpt erfarenhet. Djurens konung här är inte något kattdjur utan de otals sorter myror och termiter som ofta är natt aktiva så det går inte och veta när man slår upp tältet om man hamnat på just deras E4. Inte ens 100% D.E.T. från Kanada eller andra insekts skydd biter när en stack rödmyror modell XL bestämt sig för hälsa på... Lyckades dock få PU-belägningen på tältgolven att krulla sig och sedan var det bara att kasta det nya tältet!:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1412&reviewID=3717#3717

Jag är sugen på att testa hängmatta när jag är ute och fiskar. Jag har hittat en hängmatta som är gjord i fallskärmssiden som bara kostar 325kr + frakt. Kan det vara något att ha?

Jag inser att jag behöver ett regnskydd och antagligen också sovsäck beroende på när under sommaren man fiskar. Om man spänner ner presenningen så borde man ju hamna ganska vindtätt och då kanske det räcker att sova i kläderna? Långkallingar, dunväst, tjocksockar och mössa som extraförstärkning av klädseln?

Här en länk till hängmattan:
http://www.losandes.se/nylon-haengmatta-tttm-p-223.html

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg