60 Nätter ute!
Hej
Jag har haft min Hennessy Deluxe Explorer A-Sym några år nu. Jag ser bara fördelar eftersom jag reser ensam.
Mycket bättre än vanlig camping utrustning. Det enda som vållar lite tankemöda är att skydda sig från kyla och blåst. Kroppsvärmen kan snabbt transporteras bort om man inte isolerar under sig.
Men om vi koncenterar oss till en normal säsong juni-augusti så har jag inte haft några problem med kyla med ett Jysk-sovsäckstäcke för <200 kr.
Det är så bekvämt att jag nu sover även hemma i hängmattan, men Hennessy har myggnät och det blir lite kvavt inomhus. Därför har jag nu en Ed Speer hängmatta inne, där nätet går att ta av.
Hennessyn är bekvämare och jag funderar på om jag inte ska modifiera den så att jag åtminstone kan öppna myggnätet över huvudet.
Men moms o tull + svenska postens avgifter för att ta betalt, gör att ett misslyckande blir dyrt.
Ed Speer:s som jag beställde sist för <200$ kostade 600kr i svenska avgifter. Han har också skrivit boken "Hammock Camping" som innhåller allt från hur man gör sin egen till hur man håller sig varm även vintertid.
Hur bekvämt man ligger avgörs mycket hur man spänner upp hängmattan.
Avståndet mellan fästena, höjden på huvudändan/fotändan och hur hårt man spänner linorna är helt avgörande för komforten.
Jag har alltid huvudändan 5-10cm högre, Hennessyn spänner jag hårt men Speers har jag slackt.
Man måste exprimentera lite för att hitta sin individuella optimala "inställning" och även liggställning och läge i hängmattan.
Jag är ju närmast en propeller i en vanlig säng men i hängmattan sover jag tungt hela natten i samma ställning. Vaknar utan stelheten på morgonen, känner mig mycket alertare än när jag sovit i säng för att inte tala om liggunderlagsmorgnar.
Jag har tagit hem några Hennessy till vänner och de har sina för att slappa i trädgården. De är 60+ och gillar att det är så smidigt att ta sig i den genom "bottenhålet" och att de inte riskare att ramla ur.
Det är bara tummen upp såvida du gillar singelnätter!
Bo