Hängmatta, någon som har prövat?

Är det någon som har provat att campa med riktiga hängmattor avseeda för det ändamålet? T.ex. hennessy hammock eller dd hammock? Med tanke på att Hennessy har en hängmatta med komplett skydd på 600gr där man slipper att ha med liggunderlag verkar det vara värt att testa.

Har inte prövat hängmatta 600g komplett, men sussat väl många nätter i hängmatta i varierande skogar.
En hängmatta hänger, så jag föredrar en uppspänd hängmatta. Antingen att du drar ena fästrepet med en spansk vinda som du sedan fäster med eget rep. Eller att du trär sidorna på natbädden genom slanor som du trär över An av slanor så att bäddbotten blir plan och spännd. Myggnät och tak kompletterar anrättningen. Torklina för strumpor etc bör du ha inne i myggnätet.
Enklare år att sova på marken, men är du i en surskog finns måhända inga andra alternativ.
//J

Har den hängmattan isolering alltså? Eller kan man trä den genom sovsäcken?

Det jag läst är att i hängmatta blir behovet av liggunderlag nästan större. Det behövs för att isolera på undersidan eftersom sovsäcken där blir ihoptryckt. Om man kan trä hängmattan genom sovsäcken så säcken hänger löst under mattan så klarar man sig utan liggunderlag, men inte annars.

Jag har sovit en del i hängmatta i varmare klimat, typ djungel. Om man inte ligger rätt är det väldigt obekvämt, eftersom man ligger med benen i spänn åt fel håll, så att säga.

I t.ex. Colombia sover väldigt många i hängmatta. Fast det är varmt är själva hängmattan inte av nät uten en väv, som en filt ungefär. Ligger man själv så ligger man diagonalt, så att man ligger plant. Det finns också stora hängmattor, där hela familjen får plats men då ligger man på tvären.

Men det är väl inte värre än att gå ut och prova en natt, det måste finnas många billiga hängmattor till salu just nu.....

Har provat

Under åttiotalet så sov jag rätt ofta i bra väder vid skogsturer i hängmatta, som jag kommer ihåg det så behövs liggunderlaget för isolering och komfort om man har en så'n där kompakt hängmatta som jag hade, stor som en större knytnäve ihoppackad.

Rör man sig mycket i sömnen, vilket jag gör, så hände det att jag föll ur den nå'n gång. Men det var en luftig och angenämt naturnära sovkänsla, sovsäcksöverdrag tyckte jag var bra för att skydda säcken vill jag minnas.

Att jag slutade berodde på att hängmattan gick sönder och att jag inte fann komfortvinster nog för att ersätta den.

Gjorde en provisorisk modell för att testa hur det är att ligga diagonalt,som det är tänkt med de flesta modeller för friluftsbruk.Det är riktigt bekvämt,och ett underlag/isolering krävs knappast om man inte bara har ett täcke eller använder den på vinterhalvåret.Skulle tänka mig att från Maj-Sept klarar man sig bra med bara en sovsäck.

Hade jag pengar skulle jag köpa en Ultralite Backpacker A-sym,den verkar lite mer 'stryktålig'.

peter

Äntligen

Skönt att höra ifrån några som har prövat det. Själv skulle jag också kunna tänka mig en ultralite ifrån hennessy men jag tar och testar först med en DD hammock (.com), kostar en fjärdedel av hennessyn. Frågan om man skall välja bort den med myggnät... man sparar ju 200 gram i så fall ;) . Skulle vara så skönt att slippa rötter, stenar och det faktum att man ibland glider ner för backen på natten.

Ett tips för att få det bekvämt i hängmattan är att inte ha en i nylon som är så populärt i vildmarksmodellerna. Med en sovsäck i samma material blir det extremt halkigt och svårt att inte "glida omkring". Ta då hellre en hängmatta i bomullstyg som ger lite friktion mot sovsäcken så kommer du sova långt mycket bättre. Visst blir packningen lite tyngre, men marginellt i skillnad mot den ökade komforten. Jag sover ofta utomhus i hängmatta och sovsäck och nylonmattan anser jag vara i princip oanvändbar.

Ett tips för att få det bekvämt i hängmattan är att inte ha en i nylon som är så populärt i vildmarksmodellerna. Med en sovsäck i samma material blir det extremt halkigt och svårt att inte "glida omkring". Ta då hellre en hängmatta i bomullstyg som ger lite friktion mot sovsäcken så kommer du sova långt mycket bättre. Visst blir packningen lite tyngre, men marginellt i skillnad mot den ökade komforten. Jag sover ofta utomhus i hängmatta och sovsäck och nylonmattan anser jag vara i princip oanvändbar.

Det problemet har inte Hennessy,som är asymetrisk (ordtrolleri).Att de säger att den är asymetrisk är för att den har två snören i sidorna på ej motstående ställen som s a s drar den snett.Egentligen är den rektangulär,allt enligt skribenter på andra forum som tillverkat 'kloner' efter att patentet gick ut.

peter

Jag har skaffat en!

Jag kollade in ebay och lyckades att hitta en ny Hennessy Hammock för 2/3 av priset (ink frakt). Fick den idag och tog med mig polaren till skogen och testade den med ett leende på läpparna, "vad har vi gjort på marken?". Är förvånad att fler inte har upptäckt fördelarna med hängmatta.
backpacker-lg.jpg

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg