hängiga tältdukar.

Tidigare hade jag ett Nallo 2 av äldre modell,förstår att det även med den nyare väven hänger vid regn.
Har ett Akto med "nyare" väv.
Det blir inte hängigt.
Är det enbart storleken på duk som spelar in?

Nylon

Nylonvävar expanderar när dom blir blöta. Alltså tält med nylonduk slackar i regn.
Polyesterdukar har inte detta problem. Polyester tål även UV bättre.
Nackdelen är lägre rivstyrka.

Jag tycker att både stora och små tält blir hängiga i blött väder antingen det är av nylon eller polyester, så jag håller inte med "Mamsen" i hennes påstående.

Akto är ju sytt av Kerlon 1200 som, så vitt jag kan förstå, är en nylonväv. Jag tycker att det blir lite hängigt i regnväder fastän det är litet. Det blir även mitt andra tält, ett betydligt större Bergans sytt av polyesterväv.

Och det behöver inte ens regna för att tältdukarna ska bli dåligt spända. Det räcker ju med att luften blir fuktigare framåt kvällningen. Har jag satt upp tält sen eftermiddag-tidig kväll i bra väder behöver jag alltid sträcka om linorna, ibland flytta ut ett par tältpinnar, särskilt på Aktot, innan jag kryper in för natten.

Hälsningar BrittMarie

Senast ändrad:
Jag har sett en påtaglig skillnad mellan Kerlon 1800 väven som sitter i t.ex HB Saivo/Keron och den tunnare väven som sitter i Nallo. Den kraftigare väven hänger inte riktigt lika mycket när den blir fuktig.

Vi äger även ett MHW Trango 3:1 som har väven belagd på ett annat sätt. Jag upplever att den väven håller sig sträckt och fin när den blir fuktig. Om jag inte kommer ihåg fel är yttertältet PU belagd på insidan och siliconbelagd på utsidan?

Tunneltält hänger mer än kupoltält(i.a.f HB)tycker jag mig märka).

Min slutsats, grundad på mina erfarenheter, är därför att storleken på väven spelar liten roll utan det är typen av väv och modell av tält som avgör om, och hur mycket duken hänger.

Min slutsats, grundad på mina erfarenheter, är därför att storleken på väven spelar liten roll utan det är typen av väv och modell av tält som avgör om, och hur mycket duken hänger.

Har jag väl lyckats spänna duken ordentligt på mitt Fjällräven Skule R/S 2 hänger den inte över huvud taget, oavsett hur mycket det regnar.

Hålle med
Mitt nallo 2 verkar hänga klart mer vid blött väder en mitt gamla fjällräven g66 vid perfekt uppsättning. Dock är g66 avsevärt svårare att resa utan häng från början, men regn påverkar minde. Så i praktiken hänge för det mesta nallot avsevärt mindre :D

men håll med om att om man sträcker upp ett Nalo då det är bött så har man ett rätt snyggt trumskinn då det torkar och det är ju coolt...

Hålle med
Mitt nallo 2 verkar hänga klart mer vid blött väder en mitt gamla fjällräven g66 vid perfekt uppsättning. Dock är g66 avsevärt svårare att resa utan häng från början, men regn påverkar minde. Så i praktiken hänge för det mesta nallot avsevärt mindre :D
G-66 där finns inget dukhäng om man gör som man ska...

Jag har sett en påtaglig skillnad mellan Kerlon 1800 väven som sitter i t.ex HB Saivo/Keron och den tunnare väven som sitter i Nallo. Den kraftigare väven hänger inte riktigt lika mycket när den blir fuktig.

Vi äger även ett MHW Trango 3:1 som har väven belagd på ett annat sätt. Jag upplever att den väven håller sig sträckt och fin när den blir fuktig. Om jag inte kommer ihåg fel är yttertältet PU belagd på insidan och siliconbelagd på utsidan?

Har också ett tält med silicon på utsidan och PU på insidan som jag är mycket nöjd med. PU:n på insidan möjliggör också tejpade sömmar vilket innebär att man slipper åla runt inne i tältet med seamsealern när det regnar. Har aldrig läckt in en droppe. Nylonväv töjer sig alltid när den blir fuktig, men har i gengäld högre rivresistans än polyesterväv. Hur mycket och hur UV-känslig nylonväven är har väldigt mycket att göra med kvaliteten på ytbehandlingen. En bra väv med bra ytbehandling töjer sig rejält mycket mindre än sämre dito. Samtidigt är det också en avvägning mot vikten, en tunnare väv töjer sig av lätt insedda skäl mer än en lite tjockare, men då samtidigt tyngre, väv. Som konsument köper man ofta grisen i säcken vad beträffar ytbehandlingen eftersom kvaliteten på den är nästan omöjlig att bedöma på förhand. Det blir dock väldigt uppenbart efter ett par år huruvida den höll måttet eller inte...

"Modellen av tält" och "storleken på väven" är väl i princip samma sak? Det är modellen som avgör hur stora de frihängande ytorna är. Kupoltält har ett tätare ramverk vilket innebär mindre frihängande ytor och därmed mindre möjlighet för väven att slappa.

Jag tycker att både stora och små tält blir hängiga i blött väder antingen det är av nylon eller polyester, så jag håller inte med "Mamsen" i hennes påstående.

Det är nog snarare resten av världen som inte håller med dig :)
Att polyamid ("nylon") absorberar ca 10 gånger mer vatten än polyester, och att polyamidvävar - särskilt när de är tunna som på Nallo - alltså inte är alls lika formstabila i fuktigt väder tror jag att det finns ganska bra belägg för.

Kupoltält har ett tätare ramverk vilket innebär mindre frihängande ytor och därmed mindre möjlighet för väven att slappa.

Inte bara det, med ett kupoltält kan man spänna upp väven på ett helt annat sätt. För att få ett tunneltält sträckt krävs att alla markfästen sitter som berget, och på rätt ställe. På kupoler är det bara att spänna. Mitt MHW Trango kan sagga lite när det regnar om man spännt upp det i torrt väder, men det är bara att dra lite i (alla 8) spännena så blir det som ett trumskinn.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg