Sverigemarschen
Vandringens nyckelord är improvisation men tanken är att utnyttja landets vandringsleder ganska mycket och jag räknar med många vandringstips längs vägen. Blir vi ett gäng tillsammans får vi hjälpas åt att hitta roliga och intressanta vägar. Ibland kanske vi tar olika vägar och sammanstrålar lite senare norrut igen.Nu i startskedet tänkte jag mig Österlen, Skåne, Blekinge, Småland mot Jönköping, Bergslagsleden mellan Värnen och Vättern, Dalarna med Siljans- och Vasaloppsleden. Sen fjällen: Fulufjället (Grövelsjön), Funäsdalsfjällen (Härjedalen), Vålådals- och Oviksfjällen (mot Östersund), Frostviksfjällen (norra Jämtland), Vilhelminafjällen, Vindelfjällen. Där börjar kungsleden som jag följer bitvis men vill söka mig ännu mer västerut mot Arjeplogfjällen, Padjelanta, Nordkalottleden mot Abisko-Kebnekaise och sist Råstofjällen mellan Soppero och Treriksröset.
Att följa vandringsleder tror jag kan ha en del praktiska fördelar speciellt i fjällen.
En bok jag varmt rekommenderar som inspiration är "Vandra i Sverige" av Lars Magnusson.
Är alltså mer sugen på att följa fjällkedjan än inlandet eller kusten. Från Småland kanske det blir Östgöta- och Sörmlandsleden mot Stockholm istället för mellan sjörana upp mot Dalarna.
/Patrik Ahlvik