hälsenan

har haft problem med vänster häl sen ungefär 2002.
Våren 2003 var det akut, kunde knappat gå fem minuter utan att det började svida och bränna i hälen.
Röntgen avslöjade exostoser och kalkutfällningar.
Remiss till sjukgymnast som gav mig excentriska
övningar och ett program för att komma tillbaka
med löpningen. Långa promenader med allt längre
inslag av löpning. I slutet av 2003 var jag uppe
i doser om 10 km sammanhängande. Senaste året
har jag kunnat lägga in 13-15 km på helgerna.
Inga problem.

Så igår, plötsligt, högg det till i fästet på hälens
insida (alltså den högra). Mycket obehagligt. Jag hade då varit ute 8 km och gick de sista 2 hem. Hälsenan,
den del som ligger närmast ovanför hälbenet, kändes stel.


I morse kunde jag genomföra mina övningar, men känner ömhet och lite stelhet. Idag och i morgon är
påtvingad vila p g a besök i huvudstaden.

Undras vad som är bäst sätt att komma igen,
börja om samma process som för 1 1/2 år sen,
eller bara vila ett tag? Nån som har likartade
erfarenheter?
 
börja om

Ja,det är väl bara att börja om med eccentrisk träning.
Min erfarenhet är att det är den ända bra hjälpen,inleda med mycket lätta helst smärtfria övningar och sedan succesivt öka på.
 
Re: börja om

brigas; sa:
Ja,det är väl bara att börja om med eccentrisk träning.
Min erfarenhet är att det är den ända bra hjälpen,inleda med mycket lätta helst smärtfria övningar och sedan succesivt öka på.

Med "processen" menade jag kanske i första hand
att gå tillbaka till promenader med löpinslag
och senda förlänga dessa; jag är inte närheten av det akuta tillståndet våren 2003. Övningarna
(som jag utfört dagligen sen september 03)
verkar
jag däremot idag kunna genomföra i precis
samma utsträckning som hitintills.
 
Hur går det?

Peter H, angående din tråd om fotproblem vid löpning:

Hur går det med besvären från hälsenan? Har de upphört och numera ersatts av smärtorna på fotens utsida eller har du både och?
 
knyt rätt!

Hej!

Jag har själv råkat ut för det värsta som kan hända en löpare, (instäld träning). Det hela började efter att jag knöt om mina löparskor och utnyttjade hålen längst bak dvs alla hål på skon, dagen efter var hälsenan "mjölig". Jag reflekterade inte så mycket över det då men insåg senare att det var ett stort problem. Den obehagliga känslan övergick sedan till värk vilket till slut fick mig att inse att uppehåll var oundvikligt.
Genom att klippa bort bakdelen på skon och sluta använda tihgta strumpor så går återhämtningen snabbare. Det togg över tre månader innan jag vågade börja igen. Cyckelskor med clips måste också undvikas under rehabilitering men framför allt knyt rätt och hårt!
 
Hälseneproblem

Ja det där kan vara jobbigt och framförallt smärtsamt.
Det är viktigt att ha en bra blodgenomströmning då man löper och att inget trycker på hälsenan för då har man en inflamation som ett brev på posten.
Om man nu känner tendenser så kan man som vid benhinneproblem lägga i en kil under hälen för att ändra belastningen.
 
Re: knyt rätt!

elvis1; sa:
Hej!

Jag har själv råkat ut för det värsta som kan hända en löpare, (instäld träning). Det hela började efter att över tre månader innan jag vågade börja igen. Cyckelskor med clips måste också undvikas under rehabilitering men framför allt knyt rätt och hårt!

När problemen på höger fot blev akuta somamren 1997 höll
jag upp med löpning fram till operationen i februari
1998 och därpå i ytterligare ÅTTA månader.
De senaste besvären blev väl på allvar kännbara
i april/maj 03, och då sprang jag inte alls
förrän i september, enligt det schema
jag fick av sjukgymnasten, alltså
långa promenader med stadigt
ökande löppass. I december 03 var jag mogen för sammanhängande turer på 1 mil. Nu är jag gammal
och springer inte så fort längre, och misstänker
att jag än idag bör undvika att springa hårt.
Moralen är bland anant att operation verkligen är
något att undvika, även om höger häl efter
den långa läkningen blev starkare än nånsin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat medlemskap hälsenan igen, dunderkur efterfrågas. Träning och hälsa 10
raderad04 Hälsenan? Träning och hälsa 24

Liknande trådar