hällregn... och ingen som helst fråga att svara på.

blåser

Det blåser stormvindar hær i kastrup dær jag jobbar.
Inte får man ledigt heller, danskarna vægrar fira midsommar :/

Fast å andra sidan ær det mindre æn en vecka tills jag ska upp o bli myggbiten vid kebnekaise...
Har længtat mig sjuk efter fjællen hela vintern.

Ska faktiskt testa något så udda som att gå dagsturer från fjællstationen och sova torrt och varmt om nætterna. Jaja, jag vet, det ær inte riktigt rætt. Men det måste testas en gång i alla fall :)
 
Kanonväder f.r.o.m. juli

dave1; sa:
Boden denna stund: Mulet, spridda skurar, 11 grader och en något kylig vind. Ingen midsommarlunch i det gröna i dag inte. I dag är det f.ö. en vecka tills jag åker till Kiruna för vidare uttransport till Tavvaätno, får hoppas att vädret bättrar sig något tills dess.

Glad midsommar på er
David
Det är lugnt. Meteorologen Wolfgang Röder vid Der Freien Universität i Berlin har kommit fram till att sommaren dundrar in från och med juli. Han hade visserligen fel förra året, men det var bara för att han matat in fel uppgifter i datorn:)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9905/02/vader.html
 
Re: Kanonväder f.r.o.m. juli

Raskesven; sa:
Det är lugnt. Meteorologen Wolfgang Röder vid Der Freien Universität i Berlin har kommit fram till att sommaren dundrar in från och med juli. Han hade visserligen fel förra året, men det var bara för att han matat in fel uppgifter i datorn:)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9905/02/vader.html

Har ni missat att DN för någon vecka sedan avslöjade meteorologen Wolfgang som en stor bluff. Han är inte alls VID Freie Universität i Berlin. Sagda universitet vill inte alls kännas vid honom och säger att det han håller på med är ren humbug. Han har varit anställd som meteorolog vid universitetet för länge sen, men inte alls som professor, doktor eller något motsvarande. Och enligt uppgift är det bara i Sverige det överhuvudtaget finns något intresse för hans förutsägelser – och då endast från den alltid så seriösa :) kvällstidningen.

Dessutom hade någon vid SMHI kommit fram till att Wolfgang skulle ha haft mer rätt om han använt en tärning som det stod "sol" och "regn" på än de "prognoser" han presenterar nu.
 
Regn

Om man vill se pà det hela med lite filosofi/frân den positiva sidan, kan man ju alltid stámma in i Gores senaste slogan "It´s a great day!"

es.img.b.gtxcam_rain_notext.jpg


Mvh / Mats
 
Det säjs att om man spår att "imorron blir det samma väder som idag" så har man 70% rätt.
Den moderna meteorologin når till sisådär 90%.

En liten med betydelsefull skillnad.

Fr a kan dom ju förutspå extrema väderskiften bättre än med den ovan nämnda metoden...:)

Jag hoppas på den 30%-iga chansen för att det inte blir samma skitväder imorgon.

F ö anser jag att personer som hänvisar till fina titlar ska bemötas med sedvanlig sund skepsis.

Själv har jag lärt mej mycket av mina elever.

Ja det var väl allt för ögonblicket, lite kallprat i stugan, det regnar, jojmänsan, jag säjer då det..
 
Re: Re: Kanonväder f.r.o.m. juli

ornskar; sa:
Raskesven; sa:
Det är lugnt. Meteorologen Wolfgang Röder vid Der Freien Universität i Berlin har kommit fram till att sommaren dundrar in från och med juli. Han hade visserligen fel förra året, men det var bara för att han matat in fel uppgifter i datorn:)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9905/02/vader.html

Har ni missat att DN för någon vecka sedan avslöjade meteorologen Wolfgang som en stor bluff. Han är inte alls VID Freie Universität i Berlin. Sagda universitet vill inte alls kännas vid honom och säger att det han håller på med är ren humbug. Han har varit anställd som meteorolog vid universitetet för länge sen, men inte alls som professor, doktor eller något motsvarande. Och enligt uppgift är det bara i Sverige det överhuvudtaget finns något intresse för hans förutsägelser – och då endast från den alltid så seriösa :) kvällstidningen.

Dessutom hade någon vid SMHI kommit fram till att Wolfgang skulle ha haft mer rätt om han använt en tärning som det stod "sol" och "regn" på än de "prognoser" han presenterar nu.
Ja, ja tråkmånsar, det där är väl känt. Allvarligt talat; varför förstöra en god story och uppmuntran inför sommaren en regnig midsommarafton? Jag får väl hänvisa till abborrfenorna istället. Eftersom de har en lite mörkare nyans runt juli/augusti-fenan tyder det på en strålande varm sommar. Eller var det en lite ljusare nyans det skulle vara....
 
huh?? ang han meterologen...
kan du inte åtminstonde använda årets rapport?? ;) eller vågade han sej inte ut då??
annonsen du länkar till är från 99... men men ;)
enligt principen "samma väder imorrn som idag" så borde ju "samma väder som förra sommaren" kunna stämma oxå?? :p då borde de kunna bli bra...
 
ptte; sa:
huh?? ang han meterologen...
kan du inte åtminstonde använda årets rapport?? ;) eller vågade han sej inte ut då??
annonsen du länkar till är från 99... men men ;)
enligt principen "samma väder imorrn som idag" så borde ju "samma väder som förra sommaren" kunna stämma oxå?? :p då borde de kunna bli bra...
Sorry. Det gör visserligen ingen skillnad eftersom det mesta troligen är dösnack ändå, men här har du årets lika optimistiska prognos:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,311035,00.html
Nåt strul med länken så den intresserade får kopiera och skriva in hela adressen.
[Ändrat av Raskesven 2003-06-28 kl 14:17]
 

Liknande trådar