Häger

Ikväll när vi var ute med hunden stod en häger på ett gungfly.Den var relativt brun i färgen om jag jämför med gråhäger,men det kanske var en sån.
Enstaka gånger förr har jag sett häger i kvikkjokksdeltat samt jag har hört att det varit nån i Änokdeltat ovan Kvikkjokk i år.
Varifrån kan de tänkas komma?
 
Ikväll när vi var ute med hunden stod en häger på ett gungfly.Den var relativt brun i färgen om jag jämför med gråhäger,men det kanske var en sån.
Enstaka gånger förr har jag sett häger i kvikkjokksdeltat samt jag har hört att det varit nån i Änokdeltat ovan Kvikkjokk i år.
Varifrån kan de tänkas komma?

Hägrarna häckar säkert i området. Att hägern såg brun ut låter intressant, även om det är väldigt långsökt så skulle det kunna handla om en förvirrad purpurhäger. Ta en titt på den här bilden o se om du kan minnas om den var så brun. http://www.birds.se/images/purpurhager02-080526.jpg
 
Jag vet inte var de kommer från...

Är detta hägrar? Jag såg dem vid Sitojaure förra sommaren.
 

Bilagor

  • IMG_2393e.jpg
    IMG_2393e.jpg
    77.9 KB · Visningar: 1,224
Ikväll när vi var ute med hunden stod en häger på ett gungfly.Den var relativt brun i färgen om jag jämför med gråhäger,men det kanske var en sån.
Enstaka gånger förr har jag sett häger i kvikkjokksdeltat samt jag har hört att det varit nån i Änokdeltat ovan Kvikkjokk i år.
Varifrån kan de tänkas komma?

Som -friberg- redan svarat , så häckar de säkert i området.
Betr. den bruna färgen kan det eventuellt bero på brunt myrvatten.
För ett antal år sedan såg jag flera tranor som "kamoflerat" sig med myrvatten.
Kan det tänkas arr en häger gör likadant??
/ Bertil
 
Det kan säkert vara så att det enkelt bara är en smutsig häger i så fall, för någon brunare häger än purpurhäger finns inte i europa. Hanar och honor ser likadan ut bland hägrarna.
 
Ja,vattnet blir lätt brunt kring gungflyt,brukar bada jycken hemma sen hon simmat där och det far en hel del brunt med vattnet.
 
Finns

det rördrom i dina trakter Britt?

Det är en brun skygg fågel som liknar en häger. Den har ett härligt basfjöjtliknande läte.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol Häger Vilda djur 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg