Häftstift i repet, korta av?

Ja rubriken låter kanske lite konstig, men när jag packade upp repet idag ur repsäcken efter gårdagens klättring så satt det ett häftstift i det. Hur det kom dit har jag ingen aning om. Ena piggen på häftstiftet satt i repet, kanske en halv cm. Det är den yttersta metern på repet den satt i, skall man kapa bort den delen tycker ni eller kan jag lungt klättra vidare?

Tacksam för svar!
 
Menar du häftklammer?

Har i så fall svårt att tänka mig att det påverkar repets egenskaper. I varje fall om det är en häftklammer av normala kontorsdimensioner.

Thure
 
Tror inte heller det ska vara nåt problem. MEN! När man klättrar så brukar man ju inte nöja sig med att repet troligen håller...

Eftersom det är bara en meter från änden är det ju ingen stor skada att kapa det.
Linda med "coach-tejp", skär rätt över med vass kniv, och sätt sedan änden mot en het spisplatta, så håller det sig fint.
 
Ok tack för era svar! Japp det var en häftklammer av normal dimension.
Skall ta och kapa det då, det var som tur var bara änden på repet!
 
Hoppas du inte kapat repet ännu. Är alla här säkerhetsparanoida? Läste nyligen i forumet om nån som funderade på att kassera en karbin då den blivit tappad från 10 meter. Prylarna tål betydligt mycket mer. Rätt troligt har inte kärnan blivit skadad, ja stiftet har säkerhet inte ens rört kärnan.
 
Nä jag har inte kapat repet, jag har inte bestämt mig hur jag skall göra.
Vad jag har läst så skall karbiner kasseras vid fall över 2 meter, så vad är det konstiga att man inte kasserar dem om man tappar de 10 meter?
 
Tappade karbiner har det skrivits en hel del om här på forumet. Jag har personligen en syn på detta som inte ansluter tilll den "överförsiktiga".
Beträffande repet kan sägas att det finns en del "tester" av rep man trampat med stegjärn på osv där resultatet visat att repet tål mer än man tror. En ren gissning från min sida är att med en häftklammer i repet så har man försvagat det mindre än 20% även om klammern kapat fibrer.

Jag skulle ändå kapa det eftersom en meter hit och dit inte spelar så stor roll, och skadan hamnar ju mitt i inkytningen eller omedelbart utanför den, vilket känns rätt olämpligt.
 
Jag ser ingen anledning till att kapa repet, tänk vad trist att veta att man kapat repet i onödan den gången du behöver just den metern på repet.
 
Jag skulle kapa repet. Möjligen är jag en säkerhetsmupp men om repet är 58 m eller 60 m spelar midre roll. Skulle oturen vara framme är det för sent att ångra sig.
 
Haha

Jag skulle aldrig, ALDRIG våga klättra med ett rep som jag inte trodde tålde ett stick av ett häftstift........
Men kapa på ni.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg