Gummistövlar i fjällen

När jag började vandra för sådär en 35 är sedan så hade ALLA som vandrade i fjällen gummistövlar med sig, kängor och lägerdojor, det blev nog tungt.
Vad jag förstår så använder INGEN gummistövlar numera, Har jag fattat rätt?

Så undrar jag naturligtvis om detta, mitt antagande, beror på bättre/vattentätare kängor, torrare mark p.g.a. CO2 effekten?
Låt höra dina åsikter o synpunkter

Jo, visst finns det dom som går i gummistövlar. Två av mina vänner föredrar gummistövlar, och brukar ta med sig ett par lättare lägerskor. Ingen dubblering med extra kängor dock. Antingen eller.

Själv använder jag dock ett par lättare salomon med membran.

Det där med torrare kan du nog glömma som det sett ut i år.
Bättra kängor med större urval är nog svaret.

Bättre kängor

... och dyrare gummistövlar. Men tror nog att att tex ett sådant här forum gör sitt till. Det är lätt att sprida kunskap, erfarenheter och synpunkter.
Kängorna har naturligtvis blivit bättre och bättre och urvalet mycket större jmf med för 30 år sedan. sen spelar ju naturligvis folkets eonomi in också, man kanske idag har lite mera slantar att satsa på t.ex kängor som man också kan anväda dagligen vid "normalt" friluftsliv hemmavid.

Kängornas kvalitet har säkert blivit lite bättre men gummistövlarnas kvalitet har blivit MYCKET sämre.

När jag fjällvandrade i 10-15 års åldern så var det gummistövlar som gällde, dels för att jag inte hade ekonomi till att köpa något annat men det var även praktiskt. Tretorns bättre stövlar med träläst var väl hyfsade att gå i men något större sidostöd hade de inte. Men de höll faktiskt länge.

Men stövlarna man köper idag, även av de dyrare modellerna har ju något seriöst problem med gummiblandningen. De börjar spricka riktigt fort.

Mina barn har använt samma gummistövlar som jag använde som barn 1980, sen min lillasyster och nu mina 2 barn och de är fortfarande hela. Har gett dem till sambons systerdotter nu.
Köper man ett par nya stövlar till barnen nu så håller de inte ens en sommar.

Jag misstänker att det är samma historia som med dagens cykeldäck, alltså att de börjat använda mer "miljövänliga" gummiblandningar och att hållbarheten har gått ner med det.

Jag tror även att myten om att man måste ha stabila kängor för att kunna gå i fjällen spelar in.

När jag berättade för folk att jag tänkte gå i Fivefingers under sommarens vandring vid Keb. sa exakt varenda en att det inte skulle funka. Oavsett om de sjävla någonsin satt sin fot på fjället eller inte visste de att man behöver rejäla kängor som låser vristen och ger ordentligt stöd. Dessutom skulle jag få fruktansvärda skavsår.

Inte ens efter en vecka i oledad terräng mitt ute i bushen med 20 kg på ryggen fanns det en tendens till skavsår och fötter/ben var betydligt frächare än samtliga andra jag träffade när vi till slut tillbringade en dag på fjällstationen.

Folk kan springa/gå i skogen eller på asfalt varje dag med gympaskor i Sthlm utan att någon tycker att det är konstigt men ska man till Norrland för att gå på (oftast) mjukt underlag en vecka anser alla att manär knäpp för att man inte har ett par 2 kiloskängor som går upp till knäna.

När det gäller blöta fötter är det givetvis en annan sak än det jag snackar om...

Kängornas kvalitet har säkert blivit lite bättre men gummistövlarnas kvalitet har blivit MYCKET sämre.

När jag fjällvandrade i 10-15 års åldern så var det gummistövlar som gällde, dels för att jag inte hade ekonomi till att köpa något annat men det var även praktiskt. Tretorns bättre stövlar med träläst var väl hyfsade att gå i men något större sidostöd hade de inte. Men de höll faktiskt länge.

Men stövlarna man köper idag, även av de dyrare modellerna har ju något seriöst problem med gummiblandningen. De börjar spricka riktigt fort.

Mina barn har använt samma gummistövlar som jag använde som barn 1980, sen min lillasyster och nu mina 2 barn och de är fortfarande hela. Har gett dem till sambons systerdotter nu.
Köper man ett par nya stövlar till barnen nu så håller de inte ens en sommar.

Jag misstänker att det är samma historia som med dagens cykeldäck, alltså att de börjat använda mer "miljövänliga" gummiblandningar och att hållbarheten har gått ner med det.

Jag använder Vikings gummistövlar, Trophy (?). Köpta på ITAB, funkar mkt bra. I jämförelse med forna tiders tretorn/Nokia så har de stabil sula, riktigt stabilt vristparti och sulor med "rull", som kängor. Gummiblandningen fungerar bra, efter 4 år inga sprickor. Har använts mest i skogsland men också på tidiga vandringar i fjället. Sköna att gå i :).

...I kallt och blött väder ett par Nokia kaira som har 10 år på nacken. I stugan ett par lika gamla Nokia defender. Båda paren i fint skick :).

Jag tror även att myten om att man måste ha stabila kängor för att kunna gå i fjällen spelar in.

När jag berättade för folk att jag tänkte gå i Fivefingers under sommarens vandring vid Keb. sa exakt varenda en att det inte skulle funka. Oavsett om de sjävla någonsin satt sin fot på fjället eller inte visste de att man behöver rejäla kängor som låser vristen och ger ordentligt stöd. Dessutom skulle jag få fruktansvärda skavsår.

Inte ens efter en vecka i oledad terräng mitt ute i bushen med 20 kg på ryggen fanns det en tendens till skavsår och fötter/ben var betydligt frächare än samtliga andra jag träffade när vi till slut tillbringade en dag på fjällstationen.

Folk kan springa/gå i skogen eller på asfalt varje dag med gympaskor i Sthlm utan att någon tycker att det är konstigt men ska man till Norrland för att gå på (oftast) mjukt underlag en vecka anser alla att manär knäpp för att man inte har ett par 2 kiloskängor som går upp till knäna.

När det gäller blöta fötter är det givetvis en annan sak än det jag snackar om...

Jag håller helt med om att det är en hel del myter omkring användning av kängor i fjällen. Och varför skulle det vara farligare att ha låga skor i fjällmiljö än i skogarna runt städerna på låglandet fattar inte jag! Det finns minst lika mycket oländig terräng där som i fjällmiljö. Man kan även ta med säkerhetsbiten i mytbilden vid tillfälle man kommer sig bort på fjället och i skogen.

Jag läste på norska fjellforum.net att det var två vandrare i Jotunheimen som skulle följa med en guidad tur upp på Galdöpiggen. När guiden fick se att de två vandrarna hade låga skor, typ gympaskor och inga kängor (äns i packningen) så fick de inte följa med guiden upp. Han (ellerhon) sa att han inte kunde/ville ta ansvar för dem när de skulle stuka en fotled och bli tvungna att bäras ned från toppen! Sen att de två vandrarna försökte garantera guiden att de var vana lågskorsvandrare spelade ingen som helst roll - ungefär som att det skulle finnas någon slags knäpp lag (men ner troligen en regel) som dikterar att alla som vandrar i norska fjällen måste ha kängor på fötterna!

/Andreas

Jovisst, men jag gick Abisko-Nikka för ett par veckor sen (Kungsleden) i mesh-skor och det var helt omöjligt att hålla sig torr. Plaskblöt större delen av turen, men inte störde det nämnvärt det heller. Yllestrumpor på och så traska vidare. Inga större skavproblem eller problem med kyla.

Det enda som störde var väl tältkamraterna som var mindre nöjda med lukten i absiden från de blöta myrsumpiga skorna.

Jovisst, men jag gick Abisko-Nikka för ett par veckor sen (Kungsleden) i mesh-skor och det var helt omöjligt att hålla sig torr. Plaskblöt större delen av turen, men inte störde det nämnvärt det heller. Yllestrumpor på och så traska vidare. Inga större skavproblem eller problem med kyla.

Det enda som störde var väl tältkamraterna som var mindre nöjda med lukten i absiden från de blöta myrsumpiga skorna.

Jo jag har också vandrat i mechskor. Fram till denna sommar när jag för första gången på 7 år har köpt ett par vandrarkängor. Lätta kängor men trots allt lite torrare än mechdojjorna! Får se om jag trivs i dem mer än de lättare meshskorna.

/Andreas

Jag fjällvandrar i gummistövlar, ibland med ett par sandaler i packningen som lägerskor (har inte hittat ett par crocs jag velat betala för ännu...).

Använder tretorn scout, men håller med om att gummiblandningen suger hårt. Mitt förra par fick sprickor på foten efter bara nåt drygt år, och när jag försökte laga med liquisole (sp?) sprack det bara igen runt lagningen. Skräp! Blev dock ett par nya eftersom de sitter så bra på min fot att jag inte riktigt hade lust att byta...

Har använt kängor tidigare, men jag tycker de varit för klumpiga och att det applåderade stödet för fotleden mest bara gör mitt steg klumpigt. Mina fotleder är starka nog att ta några snedtramp så länge min packning är helt vansinnig. Dessutom läcker kängor jäklar i mig alltid lite, och efter en dag eller två på myrlandskap är jag hjärtligt trött på blöta fötter.

Enligt min uppfattning ventilerar också mina gummistövlar bättre eller åtminstone likvärdigt eftersom man får ett flöde i skaftet när man går, det kan man ju fetglömma i ett par kängor.

Kollade nyss på de stövlar jag ha nu och använder väldigt sällan, det är ett par Tretorn Sarek Plus och de är fulla av små torksprickor och är några år gamla men som sagt väldigt lite använda. Men de håller torrt i alla fall förra veckan när jag var iväg med barnen.

Det känns som att ytan på gummit är alldeles torrt och narigt, på de stövlar jag hade i min ungdom minns jag att det var blankt och glansigt. De stövlarna nötte man hål på av att gå med, dessa verkar mer torka sönder.

Men det kanske finns andra märken som har bättre gummiblandning fortfarande?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg