Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Guhkesvagge
- Trådstartare larsa
- Start datum
Ska du gå vid Nijak?
Tänker bara så att du inte får för dig att ska runda Ahkka eller nåt annat.
/Ulf
Tänkte vika av genom Nijakvagge till Ruohtesvagge.
Inga problem, det är en fin och lättvandrad dal med mycket gräsmarker.
Tackar för den infon
Tackar för den infon
..fast jag insåg nu att jag fått järnsläpp och tänkte på Guohpervagge, så bortse från den infon!!
(även om jag anar att den stämmer in på Guhkesvagge också, utifrån det lilla jag gått där.. )
Guhkesvagge är lättvandrad oavsett vilken sida av jokken du väljer. Kanske är den mer lättvandrad på NO-sidan där det finns en stig från bron och en bra bit uppåt. Det kanske det gör även på SV-sidan. Jag vet inte, för när jag gick där gick jag högre upp. Jag såg vandrare som gick närmare jocken så det kanske finns en stig där också. Hur som helst är det lättvandrat med eller utan stig att följa. Själv föredrar jag SV-sidan. Man är ju litet närmare hela Sarek-kedjan där. Finns ett antal vad men i slutet på augusti, då du ska vandra, bör de inte ställa till besvär.
Hej,
Jag vandrade Guhkesvagges NO-sida för några år sedan.
I början är det trevligt men det blir ganska snart ganska blockig terräng. Håller inte med om att det är lättvandrat. Vi tänkte vandra ända fram till Gassalahko-området, men vek av över Tjievrra i höjd med de tre pyttesjöarna syd Oarjep Tjievrajavre p.g.a. blockterrängen, för att sedan ta oss ned mot Nuortap Atjek och vidare ned mot dammen.
Från NO-sidan såg SV mer lättvandrad ut, men den sidan har jag inte varit på. Skulle dock nog hellre ta SV-sidan om jag skulle till det området igen.
/Mats
Jag vandrade Guhkesvagges NO-sida för några år sedan.
I början är det trevligt men det blir ganska snart ganska blockig terräng. Håller inte med om att det är lättvandrat. Vi tänkte vandra ända fram till Gassalahko-området, men vek av över Tjievrra i höjd med de tre pyttesjöarna syd Oarjep Tjievrajavre p.g.a. blockterrängen, för att sedan ta oss ned mot Nuortap Atjek och vidare ned mot dammen.
Från NO-sidan såg SV mer lättvandrad ut, men den sidan har jag inte varit på. Skulle dock nog hellre ta SV-sidan om jag skulle till det området igen.
/Mats
Jag gick Guhkesvágge för knappt 2 år sedan. Först gick jag på den västra sidan upp i höjd med utflödet av Tjievrajågåsj. Hyfsat lättvandrat utom den sista kilometern som var något småsnårig. Här och var fanns blockterräng och nära jokken sumpmarker, som någon nämnde.
Därefter vadade jag och min följeslagare över till den östra sidan och gick (pga en fågelinventering) tillbaka ca 3 km, dvs mitt emot Sarekvárásj. Där finns en djurstig utmed jokken som vi sedan använde för att fortsatta vår färd norrut. Att följa denna stig verkade lättare än att gå västra sidan mellan Sarekvárásj och Oarjep Tjievrajávrre. Den sidan såg ganska snårig ut.
Strax före Oarjep Tjievrajávrre, i den tvära kröken, verkade det lämpligt att gå över jokken och fortsätta västerut (vi skulle till Suottasjjávrre). Ett enkelt vad, med kängorna på. Stenigheten hade ökat, och det är nog svårt att helt undvika blockterräng när man närmar sig Gássaláhko.
Det verkar alltså som om ingen av sidorna är helt problemfri, men i jämförelse med andra jokkar i Sarek så tycker jag inte att svårigheterna är över genomsnittet. Det vanliga är ju att Sarek bjuder lite motstånd.
Tycker
/Hans
Därefter vadade jag och min följeslagare över till den östra sidan och gick (pga en fågelinventering) tillbaka ca 3 km, dvs mitt emot Sarekvárásj. Där finns en djurstig utmed jokken som vi sedan använde för att fortsatta vår färd norrut. Att följa denna stig verkade lättare än att gå västra sidan mellan Sarekvárásj och Oarjep Tjievrajávrre. Den sidan såg ganska snårig ut.
Strax före Oarjep Tjievrajávrre, i den tvära kröken, verkade det lämpligt att gå över jokken och fortsätta västerut (vi skulle till Suottasjjávrre). Ett enkelt vad, med kängorna på. Stenigheten hade ökat, och det är nog svårt att helt undvika blockterräng när man närmar sig Gássaláhko.
Det verkar alltså som om ingen av sidorna är helt problemfri, men i jämförelse med andra jokkar i Sarek så tycker jag inte att svårigheterna är över genomsnittet. Det vanliga är ju att Sarek bjuder lite motstånd.
Tycker
/Hans
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Södra sidan av Guhkesvagge | Fjällvandring | 2 | ||
Guhkesvagge till Kisurisstugan? | Fjällvandring | 6 | ||
Pielastugan - Guhkesvagge ??? | Fjällvandring | 2 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg