Guhkesvagge

Någon som har erfarenhet av att vandra Guhkesvagge i Sarek och kan dela med sig av lite info om hur vandringen är där? Tänkte vandra där i slutet av Augusti.

Ska du gå vid Nijak?
Tänker bara så att du inte får för dig att ska runda Ahkka eller nåt annat.

/Ulf

Guhkesvagge är lättvandrad oavsett vilken sida av jokken du väljer. Kanske är den mer lättvandrad på NO-sidan där det finns en stig från bron och en bra bit uppåt. Det kanske det gör även på SV-sidan. Jag vet inte, för när jag gick där gick jag högre upp. Jag såg vandrare som gick närmare jocken så det kanske finns en stig där också. Hur som helst är det lättvandrat med eller utan stig att följa. Själv föredrar jag SV-sidan. Man är ju litet närmare hela Sarek-kedjan där. Finns ett antal vad men i slutet på augusti, då du ska vandra, bör de inte ställa till besvär.

Så värst lättvandrad vet jag inte om jag tycker den var på västsidan! Rätt mycket lågväxt vide och annat "brushland"; ingen väldefinerad stig vad jag minns, men kanske var fel ute.

Håll också långt västerut på västsidan för nära floden finns det gott om sumpmarker.

Tjena,
Kuopervagge är samma med den. Lättvandrad är min första tanke. Några mindre lätta vad (beroende vattenföring/säsong som alla bäckar). Längst ned mot Ruotesvagge är den bitvis snårig, ofta lite lerig och svårt att hålla sig på en stig då dom lätt försvinner :p

Mvh Ingvar Schön

Hej,

Jag vandrade Guhkesvagges NO-sida för några år sedan.

I början är det trevligt men det blir ganska snart ganska blockig terräng. Håller inte med om att det är lättvandrat. Vi tänkte vandra ända fram till Gassalahko-området, men vek av över Tjievrra i höjd med de tre pyttesjöarna syd Oarjep Tjievrajavre p.g.a. blockterrängen, för att sedan ta oss ned mot Nuortap Atjek och vidare ned mot dammen.

Från NO-sidan såg SV mer lättvandrad ut, men den sidan har jag inte varit på. Skulle dock nog hellre ta SV-sidan om jag skulle till det området igen.

/Mats

Jag gick Guhkesvágge för knappt 2 år sedan. Först gick jag på den västra sidan upp i höjd med utflödet av Tjievrajågåsj. Hyfsat lättvandrat utom den sista kilometern som var något småsnårig. Här och var fanns blockterräng och nära jokken sumpmarker, som någon nämnde.

Därefter vadade jag och min följeslagare över till den östra sidan och gick (pga en fågelinventering) tillbaka ca 3 km, dvs mitt emot Sarekvárásj. Där finns en djurstig utmed jokken som vi sedan använde för att fortsatta vår färd norrut. Att följa denna stig verkade lättare än att gå västra sidan mellan Sarekvárásj och Oarjep Tjievrajávrre. Den sidan såg ganska snårig ut.

Strax före Oarjep Tjievrajávrre, i den tvära kröken, verkade det lämpligt att gå över jokken och fortsätta västerut (vi skulle till Suottasjjávrre). Ett enkelt vad, med kängorna på. Stenigheten hade ökat, och det är nog svårt att helt undvika blockterräng när man närmar sig Gássaláhko.

Det verkar alltså som om ingen av sidorna är helt problemfri, men i jämförelse med andra jokkar i Sarek så tycker jag inte att svårigheterna är över genomsnittet. Det vanliga är ju att Sarek bjuder lite motstånd. ;)

Tycker
/Hans

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg