Grytmysare smältpunkt?

nermander; sa:
Och när det gäller frågan om smältpunkt så är det ju oftast så att grytan blir inte mycket varmare än innehållet. Jag har då inte haft några problem med varken liggunderlag eller bubbelplast.
[Ändrat av nermander 2007-05-09 kl 12:36]

Min scoutledare en gång i tiden fick alla oss småscouter slå vad om han kunde koka vatten i en mjölkkartong över öppen eld. Ingen trodde att det skulle gå, kartongen skulle brinna upp. Men det gick alldeles utmärkt trots lågornas ivriga försök att bränna sönder den plastade pappen.

/Kalle

Tottofagrin; sa:
nermander; sa:
Och när det gäller frågan om smältpunkt så är det ju oftast så att grytan blir inte mycket varmare än innehållet. Jag har då inte haft några problem med varken liggunderlag eller bubbelplast.
[Ändrat av nermander 2007-05-09 kl 12:36]

Min scoutledare en gång i tiden fick alla oss småscouter slå vad om han kunde koka vatten i en mjölkkartong över öppen eld. Ingen trodde att det skulle gå, kartongen skulle brinna upp. Men det gick alldeles utmärkt trots lågornas ivriga försök att bränna sönder den plastade pappen.

/Kalle

Ni har givetvis rätt i att en gryta med vatten i knappast blir varmare än 100 grader.
Men den temereaturen räcker ju utmärkt för att sabba en del plaster (vilket alla som försökt fylla petflaskor med kokande vatten vet), så frågan kvarstår.

Liquisole

GustavOh; sa:
Tänkte tota ihop en grytmysare av liggunderlag (och tejp förmodligen).

Jag totade ihop min grytmysare med liggunderlag och liquisole (istället för tejp).

Vid transport stoppar jag Trangias stora kastrull i grytmysaren, "Tage" och Optimus Nova i kastrullen, Trangias lilla stekpanna som lock och Trangias spännrem runt alltsammans. Funkar jättebra när man bara behöver en kastrull. Grytmysaren håller spännremmen kvar på plats så det behövs ingen packpåse.

/ Håkan Åkesson

GustavOh; sa:

Finns det någon variant av cellplast som inte duger pga smältpunkten, eller är det bara att ta vad som helst?

Temperaturen på ett kokkärl blir alldrig högre än vattnets kokpunkt, så ett liggunderlag fungerar bra!

pgp789; sa:
GustavOh; sa:

Finns det någon variant av cellplast som inte duger pga smältpunkten, eller är det bara att ta vad som helst?

Temperaturen på ett kokkärl blir alldrig högre än vattnets kokpunkt, så ett liggunderlag fungerar bra!

Som sagt: 100 grader celsius är för varmt för en del plaster. Därav frågan.

Brandfara

utgör cellplast hur som helst. Se http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=751790 och http://www.roxull.se/sw66405.asp citat "Vid ett normalt brandförlopp tar det cirka 30 sekunder innan polyuretan fattar eld. Vanlig cellplast (polystyren) klarar cirka 2 minuter innan cellplasten fattar eld och det tar bara cirka sju minuter innan glasull smälter. Stenull har kvar sina unika brandskyddande egenskaper i över 120 minuter, det vill säga när temperaturen har stigit en bra bit över 1000°C."

Jag har isolerat undersidan av en aluskiva som skall hindra att Trangiaköket sjunker ned i snön med liggunderlag men det smälter ned då och då men på den plattan kan säkert temperaturen bli rätt hög.

Hittade detta http://www10.vv.se/filer/15589/Brandrapport 2004-04-13.pdf sidan 5 "På takelementens ovansida ligger en 50 mm tjock isolering av polyetencellplast som är monterad i samband med gjutningen av elementen. Isoleringen självantänder vid cirka 400ºC och har en smältpunkt som ligger inom området 95-105ºC." som kanske kan vara en indikation men jag undrar om liggunderlag är polyeten är det inte polystyren?

Testa i kokande vatten vetja.

Thure

[/QUOTE]

Verkar tveksamt - om du har en låga mot kärlet är temperaturen just där mycket högre än 100 grader. Vattnet på andra sidan plåten förångas (och ångan kan vara varmare än 100 grader) och värmen leds bort genom att ångan förvinner ut. Är det något som inte förågas så lätt i kastrullen bränns det istället vid.

Lågorna sprids också under kastrullen och slickar dess sidor (lite beroende på kökstyp), så en isolering på kastrullsidan behöver kunna tåla öppen låga. Eller är tanke att bara använda mysaren efter att kastrullen har avlägsnats från lågan?

Ett specialfall blir det om du har ett tätt lock på kastrullen, då blir det en tryckkokare, även den kan bli betydligt varmare än 100 grader.

Re: Brandfara

thureb; sa:
utgör cellplast hur som helst. Se http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=751790 och http://www.roxull.se/sw66405.asp citat "Vid ett normalt brandförlopp tar det cirka 30 sekunder innan polyuretan fattar eld. Vanlig cellplast (polystyren) klarar cirka 2 minuter innan cellplasten fattar eld och det tar bara cirka sju minuter innan glasull smälter. Stenull har kvar sina unika brandskyddande egenskaper i över 120 minuter, det vill säga när temperaturen har stigit en bra bit över 1000°C."

När man testar material används en ugn och en "standardbrandkurva" dvs temperaturen i ugnen regleras enligt formeln T = 345*log(8*t+1), t[min], T[graderC]. Efter 30s (0,5min) är således temperaturen ca 240 grader C i ugnen. Det borde alltså vara rätt varmt i kastrullen om polyuretan skulle fatta eld pga att man använder den som isolering i en potcozy.

Är man ändå ängslig kan man ju använda glasull istället som smälter efter 7min då temperaturen i ugnen är ca 600 grader C. Är kastrullen gjord av aluminium smälter den vid 660 grader C...

Koka lugnt!

/Jonas

(Nu är ju detta inte några exakta temperaturer och bara för att ugnen har en viss temperatur betyder det inte att testmaterialet har den temperaturen pga strålning, konvektion och värmeledning i materialet (som är jobbigt att tänka på när man skriver inlägg på diskussionsforum). :) )

Re: Re: Brandfara

jonne_; sa:
thureb; sa:

När man testar material används en ugn och en "standardbrandkurva" dvs temperaturen i ugnen regleras enligt formeln T = 345*log(8*t+1), t[min], T[graderC]. Efter 30s (0,5min) är således temperaturen ca 240 grader C i ugnen. Det borde alltså vara rätt varmt i kastrullen om polyuretan skulle fatta eld pga att man använder den som isolering i en potcozy.

Är man ändå ängslig kan man ju använda glasull istället som smälter efter 7min då temperaturen i ugnen är ca 600 grader C. Är kastrullen gjord av aluminium smälter den vid 660 grader C...

Koka lugnt!

/Jonas

(Nu är ju detta inte några exakta temperaturer och bara för att ugnen har en viss temperatur betyder det inte att testmaterialet har den temperaturen pga strålning, konvektion och värmeledning i materialet (som är jobbigt att tänka på när man skriver inlägg på diskussionsforum). :) )

Att liggunderlaget skulle fatta eld är nog som du säger föga sannolikt. Intressantare information hade ju varit smältpunkten, vilken borde ligga närmre de 100C?. Att testa känns ju som ett enkelt sätt att få dylik information, men det är förståss roligare att diskutera.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg