Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Grundutrustning?
- Trådstartare Makini
- Start datum
Eftersom det nu enats om att man bör prova skorna innan man köper vill jag slå ett slag för att göra detsamma med selen. Det sälj inga dåliga selar rent säkerhetsmässigt idag. Rock Empire gör prisvärda grejor som endast saknar den där extra finishen. Men den modellen kan sitta som skit på dig och då är det ett dåligt köp.Makini; sa:Tror ni att den här selen funkar bra för en nybörjare?
http://www.northstar.se/5_prod_show.php?art_no=000rockempirepeak
Jag har redan börjat oroa mig för nästa säsong då jag måste byta ut min gamla BD Blizzard för jag vet vilket jobb det är att hitta en sele som sitter riktigt skönt. Och att köpa en på distans skulle aldrig falla mig in.
Vad menar du exakt med att den kan sitta skit?
Jag har prövat några olika - och självklart sitter de olika. Men jag har aldrig hittat någon som sitter dåligt, om du förstår vad jag menar. Är det verkligen så extremt viktigt i början att ha en så väl anpassad sele?
[Ändrat av Makini 2004-09-22 kl 19:35]
Jag har prövat några olika - och självklart sitter de olika. Men jag har aldrig hittat någon som sitter dåligt, om du förstår vad jag menar. Är det verkligen så extremt viktigt i början att ha en så väl anpassad sele?
[Ändrat av Makini 2004-09-22 kl 19:35]
Det är några grejor du bör kolla på vid köp av sele (vad gäller passforn):
Storleken, den ska gå att dra åt så att du kan ha den utan att ha något under. Om du ska ha den utomhus kan det vara bra om den rymmer lite under också, typ en tröja. Ska du ha den på vintern så krävs ännu mer.
Vid max/min lägena kan utrustningshängarna hamna fel, skaffa inte en som nätt och jämt passar.
Du ska kunna röra dig obehindrat.
Vid ett fall ska inte kulorna hamna i kläm.
Du ska kunna hänga ett tag i selen utan att benen domnar. Detta är viktigt både för långturer och om du ägnar dig åt hang-dogging (sportklättring där man ramlar av och vilar i selen medan man funderar på nästa attack).
Storleken, den ska gå att dra åt så att du kan ha den utan att ha något under. Om du ska ha den utomhus kan det vara bra om den rymmer lite under också, typ en tröja. Ska du ha den på vintern så krävs ännu mer.
Vid max/min lägena kan utrustningshängarna hamna fel, skaffa inte en som nätt och jämt passar.
Du ska kunna röra dig obehindrat.
Vid ett fall ska inte kulorna hamna i kläm.
Du ska kunna hänga ett tag i selen utan att benen domnar. Detta är viktigt både för långturer och om du ägnar dig åt hang-dogging (sportklättring där man ramlar av och vilar i selen medan man funderar på nästa attack).
Makini; sa:Tror ni att den här selen funkar bra för en nybörjare?
http://www.northstar.se/5_prod_show.php?art_no=000rockempirepeak
Japp, det är en helt ok sele. Har en, och tycker den är minst lika skön som Petzl-selen jag hade tidigare. Framförallt är den billig - jag skulle snarare lägga lite extra på skorna eftersom de gör mer för dina prestationer än vad selen gör. Jag tycker Triop-skorna är ganska 'robusta', på gärnsen till klumpiga. Men det kanske är en smaksak det med.
/Per
Svartfot
Svartfot! Om du måste prova utrustning innan du köper den ska du förståss handla i den affären som erbjuder dig att prova och känna på utrustningen. Klart att internetbutikerna kan ha ett lågt pris eftersom de inte behöver ta hand om kunder som vill känna på prylarna. Addnature är undantaget, Jag har tyvärr inte besökt deras visningslokal ännu.
Makini; sa:Jag tror jag får åka till någon affär och prova de skor som jag köper över internet. Då vet jag ju vilken storlek jag ska ha. Jag måste väl inte prova exakt det exemplar jag ska köpa?
Svartfot! Om du måste prova utrustning innan du köper den ska du förståss handla i den affären som erbjuder dig att prova och känna på utrustningen. Klart att internetbutikerna kan ha ett lågt pris eftersom de inte behöver ta hand om kunder som vill känna på prylarna. Addnature är undantaget, Jag har tyvärr inte besökt deras visningslokal ännu.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg