Grundutrustning?

hej alla vana klättrare, här kommer en fråga.

Jag har just börjat klättra inomhus, har tagit en topprepskurs på Karbin i Stockholm och tänker börja "på riktigt" nu. Därför tänker jag köpa mig den grundutrustning som behövs - dvs skor, sele, karbin + broms, kritpåse + kritboll. Är det allt jag behöver?

Om det är det, har ni något tips på ett bra ställe att inhandla detta? Min ekonomi är inte den bästa så jag nöjer mig med det enklaste som går att hitta - så länge det håller kraven förstås...

Ja, det är detta du behöver. Ska du ut och klättra utomhus bör du ändå ha med dig någon mer erfaren och då lär denna ha resten. Kan också vara bra att hinna testa flera personers övriga utrustning så att du får ett hum om vad du själv trivs med för grejor, så avvakta att skaffa för mycket direkt. Om du bor i Stockholm finns det flera butiker som säljer saker där du kan gå och prova.

Du ska hitta skor som sitter bra, de behöver absolut inte vara hysteriskt små, men de ska sitta åt om foten och tån ska vara ända framme (men på en nybörjarsko behöver den inte vara böjd). Köper du en för trång sko först kommer du bara att få ont och kanske sluta. Tänk också på att alla har olika fötter och att det finns olika märken som passar breda eller smala fötter osv. så att du hittar den som är bäst för just dig.

Likadant med selen, vi är alla olika skapta och den sele som sitter bra på din kompis behöver inte nödvändigtvis passa dig. Prova dig runt tills du hittar en som du hänger bra i (de flesta affärer med lite självaktning har ett rep att provhänga i, har de inte det, gå vidare till nästa!). Be om hjälp att få förevisat hur selen du väljer ska vara korrekt låst (typ av spänne). Tänk på att selen bör ha fyra bra slingor att hänga utrustning i, för framtida bruk.

Köp en vanlig repbroms av atc-modell. Kan du hantera denna kan du hantera de mer avancerade modellerna också, samt att det inte blir så dyrt. Välj inte en för liten karbin, då blir det bara bökigt.

Kritpåse är väl det minst kritiska (hehe), men tänk på att den ska sluta supertätt så att du slipper krita i hela ryggan och att öppningen (när den är öppnad) ska vara lagom för just din hand.

Tips på inköpsställen:
Tierra-butiken (Som har ett nytt namn som jag inte kan stava... Sasqatch tror jag), Vasagatan ganska nära Norra Bantorget - flera i personalen är duktiga klättrare och kan hjälpa dig. Stort sortiment.
Sportkompaniet - Kungsgatan, inte så långt från Tierra.
Båda dessa ger rabatt om du är med i en klätterklubb.

Tack för tipsen, jag ska kolla in alla de där affärerna.

Jag kollade på northstar.se - där fanns ett paket som borde passa mig: http://www.northstar.se/1_prod_show.php?art_no=000peakpkt

I det paketet får man med skorna Triop Salsa, men vilken storlek ska jag då ha? Finns det något bra sätt att ta reda på det? Jag har i vanliga skor 45/46, och när jag varit på Karbin har jag märkt att storlek 46 sitter som en handske på mig (inte för hårt, inte för löst). Samtidigt har jag hört att man bör köpa alldelles för små skor från början... Hur ska jag göra?

Tack för alla snälla klättrares svar ;)

Alla skotillverkare är olika i samma storlek.
Tex jag själv har 44 i Triop men 46 i Madrock och 5.10 skor, 45 i Lasportiva. Jag brukar ha 44 i normala fall i skor. Så jag skulle tippa på att 45.5 passar dig när det gäller Triopskorna. Sen beror det ju lite på hur breda fötterna är osv men en fingervisning iallafall.

Prova skorna!

Annars kan du ju köpa skorna på karbin, dom har Madrock där och deras billigaste modell är inte så dyr. Eller gå in på addnature i stockholm (jo, dom har butik där, se http://www.addnature.com Kolla på hooker för 599:) Klätterskor går inte att köpa på postorder, dom måste provas om man inte haft modellen förut.

Jag tror jag får åka till någon affär och prova de skor som jag köper över internet. Då vet jag ju vilken storlek jag ska ha. Jag måste väl inte prova exakt det exemplar jag ska köpa?

Makini; sa:
Jag tror jag får åka till någon affär och prova de skor som jag köper över internet. Då vet jag ju vilken storlek jag ska ha. Jag måste väl inte prova exakt det exemplar jag ska köpa?

Triop finns inte i någon affär förutom Northstar.
Northstar ligger i malmberget så det är ju en bit upp.
Köp i en lokal affär det kan löna sig, tex kanske du får skicka tillbaka dina Triop en/flera gånger innan du hittar rätt storlek. Då blir slutpriset samma och dessutom är Triop inte dom bästa skorna direkt även om dom är helt ok för vanlig allroundklättring.

Makini; sa:

Tyvärr finns en lag som säger: "Du kommer aldrig hitta rätt storlek på dina klätterskor på första försöket." När man sen hittar ett par skor som sitter PERFEKT så köper man dom om och om och om igen. Är nog inne på 4:e paret La Sportiva Miura i storlek 43,5. :)

Tänk också på att skor är det enda som verkligen påverkar din prestation på klippan. Att spara några hundralappar spelar då betydligt mindre roll. Sök lite på Triop här på forumet så får du säkert mer tips.

Ok då får jag kolla runt i affärer... Jag hittade ju ett paket för 1595 på karbin, med sele från Ocún och med antingen skorna Rock Pillars/Snake eller Bufo/Unbreakable. Det paketet borde nog funka.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg