• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Grov nätmobbing på Reseguiden

Har i 4 år varit medlem på Reseguidens forum som är ett av Sveriges största reseforum och i många bemärkelser ett väldigt bra forum.

Eller i varje fall så VAR det ett bra forum.

Situationen sedan 6 månader tillbaka är anmärkninsvärd med grov nätmobbing och aktivt skyddande av "gärningsmännen" av admin på sajten.

Vad har då hänt?

Det hela började för ca 6 månader sedan.
Av någon anledning började 3 personer kommentera allt jag skrev på sajten.
Provocerande och aggresivt.

Jag förstod tidigt att de inte gillade mitt sätt att resa (Backpacking och inte bara destinationer såsom Mallorca, Florida och Grekland). Och i grund och botten var det nog också ganska mycket avundsjuka inblandad.
Att en ung kille som jag besökt och upplevt långt mycket mer än de själva.

Personerna är alla i 50-års åldern.

De 10 första inläggen så bryr du dig inte.
Inte efter de 20 första heller.

Jag anmälde såklart för fullt utan att nånting hände.

Vid den här tidpunkten hade de tre även börjat mobba ut en kvinna på sajten.
Samma där, ideligen samma förföljelse och kommenterande som pågick i månader...

Vi anmälde för fullt.

Ingenting hände.
Det kändes ytterst märkligt att ingenting hände och jag började nu ana att nånting va riktigt fel på sajten.

Jag kontaktade högre uppsatta personer på sajten för att få bort den här förföljelsen som nu pågick i full skala på flera medlemmar av dessa tre personer.

Där fick jag gehör.
Hårdare användarvillkor och "nolltolerans" mot följande beteende skulle införas.

Fine, äntligen!

Döm om min förvåning när jag dagen efter skulle logga in på sajten och möts av att min profil är bortplockad.
Sajten valde aktivt att ta bort "offret" på den hetsjakt som nu pågått i ett halvårs tid efter alla mina inlägg.

Som förklaring hittade de på följande mening som GROVT olämplig och skäl till avstängning på obestämd framtid:

""Inbördeskrig? Herregud... vad har du läst för media egentligen?
Hurghada och de andra charterträsken har ju kört på som vanligt typ hela tiden.
Men självklart ska du inte åka dit överhuvudtaget då det tydligen inte går att gå utanför hotellet. Vad ska man dit och göra?""



Den kvinnan som också utsatts fick sitt namn och profil utbytt för att bli "anonym".

Av någon anledning valde Admin att skydda dessa individer och istället för att plocka bort nätmobben så tog man bort offret samt aktivt valde att byta namn på andra medlemmar så de inte ska kunna känna igen dem...

Alltså, vad är det för jävla pajaseri?

På precis vartenda ett av Sveriges forum hade dessa tre nätmobbare för länge sedan åkt ut med huvudet före. Här skyddas dem istället!

Det är inte slut här... det skulle bli mycket värre.

När jag var borta från sajten kunde man ju tro att de fått som de ville.
Nej.

Nu började trakasseringarna på det "personliga" planet.
Min hemsida och min mail attackerades.
Jag tvingades filterar mailen samt stänga ner delar av min egna sajt.
Samtidigt lades personuppgifter på mig ut på Reseguidens forum.

Nu var det nog.

Jag polisanmälde detta.

Efter detta har jag vid ett flertal gånger kontaktat de tre och sträckt ut min hand och frågat om det inte räcker nu? Vad är det som de vill egentligen? Varför ger de sig inte?
Och bett dem ärligt att sluta.
En polisanmälan talar väl sitt tydliga språk.

Detta har konsekvent avslagits och nekats. Här ska minsann ingenting slutas upp med...

Jag har kontaktat Reseguiden vid ett flertal tillfällen de senaste veckorna och krävt en förklaring över varför man skyddar GROV nätmobbing av flera individer samt vad det är som är så viktigt med att behålla de här tre personerna som sysslat med dessa kränkningar.

Hur kommer det sig att man istället för att plocka bort dem, som hade skett på ALLA Sveriges forum därute, så väljer man aktivt att istället byta namn på "offren" och göra dem anonyma samt även sparka ut dem.

Har enbart mött en otrevlig och i mångt och mycket provocerande ton även från Reseguiden.

Jag tolkar det kort och gott som att Reseguiden enbart vill ha klientelet på +45 år och charterresenärer.

Alla andra ska ut från deras sajt. I princip till vilket pris som helst verkar det som.
Otroligt många medlemmar som stör sig grovt på resenärer med andra infallvinklar på resandet samt med andra destinationer än Kanarieöarna på sitt samvete.

Alltihopa skyddas aktivt av Reseguiden.
Dels genom namnändringar på utsatta personer, eller genom att sparka ut offren samt att sajten tar bort precis all kritik om just detta på sitt forum.
Ingen ska få veta...

Men, hade det inte bara varit enklare att inte bry sig och dra ifrån sajten kanske ni tänker?

Jovisst, eftersom detta gått så långt att det påverkar mig på ett personligt plan hade det förmodligen varit det bästa

Men jag tycker det är så mycket i den är historien som är så fel så fel att jag inte vill att nätmobben och Reseguiden ska "vinna" och att det här ska fortsätta. Nästa gång är det någon annan som drabbas.

Reseguiden har för länge sedan tappat all kontroll av sitt forum och vad som pågår där och jag vill varna personer här inne som inte passar in i deras klientel att tänka till både en och två gånger innan ni skriver på deras forum.

Det kan tydligen få oanade konsekvenser.

Tack för ordet!

/Andreas
 
Intressant sätt att behandla medlemmar på ett forum... Jag gick in på reseguiden.se och sökte på "andyyy" varvid jag fick upp träffar i några trådar. Om man för musen över länkarna så ser man trots att kommentarerna är borttagna i tråden en del av vad som tidigare stått i dem. Jag har svårt att se att alla de av dina kommentarer jag ser skulle bryta mot användarvillkoren.

Jag får däremot inte ihop inlägget:

Citat Anteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee:
Bubblare på listan är: Koh Lipe.
Kommer aldrig mer sätta min fot på denna numera förstörda plats i den Thailändska arkipelagen. Jag låter mina bilder från ön för 6-7 år sedan vara kvar. Det blir bäst så.

Kommentar: ska vi bli imponerade för att du var där för 6-7 år sedan? Du är verkligen en pionjär Andyyy. Du har fortfarande inte förstått att många här på RG var i Thailand för 25 år sedan, eller hur?

Varför citeras först "Citat Anteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee" för att senare i texten ha synpunkter på ad du skrivit?

För övrigt borde väl principen med "nulla poena sine lege" gälla även på internetforum?
 
Senast redigerad av en moderator:
Han svarar helt enkelt på mitt inlägg och citerar det jag skrivit om vad jag tyckte om Koh Lipe.

Som svar ser du ett ytterst otrevligt och provocerande svar som sammanfattar det hela ganska bra.

Som enskilt svar är det väl inget att bry sig om men har du fått det här svaret i precis varenda tråd du varit aktiv i under ett halvårs tid av ideligen samma personer så orkar du inte till sist...
Du kommer till en gräns.

Det tog för övrigt inte lång tid för dig att hitta en av de tre jag syftade på i min utläggning här ovan.

Dock har mycket, mycket raderats av Reseguiden.
Säkert 200-300 inlägg har raderats samt hela trådar.
 
Nej. Dock är den ena fru till en av de inblandade och jag vet att påtryckningar gjorts direkt till Reseguiden från henne för att få bort de som helt enkelt inte håller med "familjen" på Reseguiden.

Så ett halvt rätt.

Hela den här soppan har också spridit sig ut på nätet.

Där en av de inblandade (Som faktiskt fick en kort avstängning) ljuger ihop nån historia.
Det intressanta är dock att han nämner hur nöjd han är att få bort mig och hur missnöjd han är att kvinnan som också utsattes fick vara kvar.

Agendan var och är solklar från början.

Jag var deras syre, deras livsuppgift. Så till den grad att det även bloggas om det...
Sjukt, riktigt jävla sjukt.
 
Senast redigerad av en moderator:

avslutad210712

Gäst
Om man Googla på hans namn och nick så inser man att han måste ha blivit väldigt illa behandlad för han spyr ut sitt missnöje och hat överallt på nätet och då inte bara på hans egen blogg. Alla andra är uppenbarligen idioter.

Finns en hel del människor som jag inte tycker samma som men inte fasen ältar jag det som han gör.

Problemet med nätmobbning är att det trots allt ofta går att spåra upp vad en människa heter och sedan kan nätmobbningen gå över till irlmobbning vilket kan vara väldigt svårt att värja sig mot.
 
Jag ogillar instinktivt sådana här trådar. Man får bara ena partens version, och någon dunkel önskan om medlidande.
Nu är kanske TS oskyldig, men ger man sig in i diverse forum så kan det ju bli lite hett.
Det tråden gett mig är insikten att det aktuella reseforumet inte är för mig, att ägna tid åt att skryta om vem som rest mest känns märkligt.

Hoppas hur som att det löser sig och kombatanterna tröttnar.
 

avslutad210712

Gäst
Jag ogillar instinktivt sådana här trådar. Man får bara ena partens version, och någon dunkel önskan om medlidande.
Nu är kanske TS oskyldig, men ger man sig in i diverse forum så kan det ju bli lite hett.
Det tråden gett mig är insikten att det aktuella reseforumet inte är för mig, att ägna tid åt att skryta om vem som rest mest känns märkligt.

Hoppas hur som att det löser sig och kombatanterna tröttnar.

Självklart är det så att bara den ena parten kommer till tals om nu inte motparten skulle råkas finnas på utsidan också vilket jag tvivlar på. Dessutom verkar han ha nog med att lista upp varenda flygresa han gjort i sitt liv om det så bara är mellan Sthlm-Helsinki men vi har alla olika intressen. Ja jag vet att det sista var att kliva över gränsen och elakt men jag kunde inte låta bli.

Det jag reagerar mot och som jag jag tycker är att kliva över forumhat med dess hetsiga diskussioner är följande:

"Jag tvingades filterar mailen samt stänga ner delar av min egna sajt.
Samtidigt lades personuppgifter på mig ut på Reseguidens forum"

Hur oense jag än blir med Hillebanhatare, Lundhagshatare, lättpackspacket *L* eller andra idioter (obs ironi) på utsidan så inte fasen skulle jag lägga ner tid på att spåra upp dem vare sig irl eller deras hemsidor, epostadresser, arbetsgivare eller andra saker för att fortsätta bråket utanför diskussionstråden där jag är oense med dem.
 
Man kan också komma ihåg att det inte är någon rättighet att vara medlem på något internetforum. Varje sajtägare väljer hur hen vill använda sina forum och vilka medlemmar man vill ha/tillåter.
Om det sedan stämmer att man vänder sig till allmänheten kring ett intresseområde och sedan börjar utesluta medlemar utan bra motiveringar så är det inte bra för sajtens trovärdighet.

Jag tar inte parti för någon ovan och väljer att inte lägga tid på att forska i det heller men rent allmänt gäller ovanstående för i princip alla forum.

/Patrik, medlem i forum där jag trivs, t ex här på utsidan
 

clindh

Forumvärd
Jag har städat lite här, där ni börjar att spåra upp vilka dessa mobbinganklagade personer kan vara - det är inte OK, och rimmar ju dessutom lite illa med anklagelserna om att dessa personer gjort sådant.

Reseguiden kan ni diskutera men inte privatpersoner. Anmäl till polis eller Datainspektionen om några lagar brutits mot. Vill du driva ett upprop mot vissa personer andyyy gör du det bäst på en egen sajt/blogg än i publikt forum.
 
Nix, jag vill inte driva nått upprop.

Jag vill varna för sajten. Vilket jag gjort med följande tragiska story.

Du kan också sträcka på dig då jag faktiskt tipsat Reseguiden om just Utsidan´s forum som ett utmärkt exempel på hur det SKA se ut och gå till på ett forum. Högt i tak, sällan över gränsen.

Och jag vet att dom varit här och tittat...
 
Nix, jag vill inte driva nått upprop.

Jag vill varna för sajten. Vilket jag gjort med följande tragiska story.

Du kan också sträcka på dig då jag faktiskt tipsat Reseguiden om just Utsidan´s forum som ett utmärkt exempel på hur det SKA se ut och gå till på ett forum. Högt i tak, sällan över gränsen.

Och jag vet att dom varit här och tittat...

Jag tycker att du ofta är över gränsen andyyy och att du borde tänka dig för vad gäller hur och vad du säger. Jag hade nog trott på de flesta andra här på utsidan om de skrivit ett inlägg om nätmobbning, men ditt inlägg läser jag med stor skepsis efter att ha sätt dina andra inlägg här.