Re: Var bodde alla snapphanar?
strand; sa:
Är det verkligen inte någon av er som känner till en enda liten grotta i skåne. Eller är det bara så att ni
inte vill dela med er av era smultronställe.
Göran
Har missat denna tråd tidigare men här kommer lite info i alla fall...
Snapphanestallarna, inte direkt någon grotta, men trots allt en fin plats med lite mystisk historia, mer info fås om du Googlar, vilker ger följande
resultat.
Sen finns det ju en del ute på Kullaberg (har tyvärr ingen karta här och namnen minns jag ej...), de jag kommer på på rak arm är:
* Valdemarsgrottan (har jag för mig den heter). På norra sidan precis nere vid vattnet, nedstigning utmed vajer med vattenslang som skydd på (kan vara knepigt med stor ryggsäck) en stor grotta som man kan sova upp mot 10 pers i. Ligger ganska rakt norr om Håkull och innanför Fågelskyddsområdet för pilgrimsfalkarna, så där är förbjudet att vara 1/3-15/7.
(Dock ganska stor och tråkig eftersom en del folk inte har vett att lämna platser som de fann dem. Bl.a. danskt klotter...)
* Längre ut mot spetsen finns ett flertal lite mindre grottor (Lahibiagrottan, Silvergrottan, Vistitgrottan m.fl.) som man säkert kan krypa runt lite grann i och utforska.
Naturligtvis finns det mer info på
webben! Där finns bl.a. en sida om andra grottor än de jag tagit upp. Det verkar alltså som att Kullaberg kan vara värt en utflyckt (om du nu inte varit där och kikat runt tidigare) och då kan man ju mycket väl sova i någon lämplig grotta. Varför inte den som beboddes under jägar- och bondestenåldern år 7500-1500 f.kr. ???
Ha det gott och kryp lugnt!
/ Nicke, utflyttad NV-skåning
PS. Jag missade att du skrev att du kände till tursitgrottorna, kanske de jag räknat upp tillhör dem, men kanske du fick något nytt i alla fall!? DS.
[Ändrat av Niklas L 2003-01-20 kl 12:44]