Grönlandspaddel
Att göra en Grönlandpaddel själv är mycket enkelt och kostar runt 50kr.Själv är jag inne på min fjärde paddel. Ritningar är inte nödvändigt men att söka runt lite på nätet för att få ideèr kan vara bra. Till dom två senaste paddlarna använde jag en gran planka på 10*4 cm.Några verktyg som är bra att ha är: elhyvel,bandslip,spånhyvel,rasp,liten hobbyhyvel.I bland kan någon kvist hamna olämpligt på paddeln och ställa till det. Om man sedan väljer att laminera av flera träbitar eller göra den av en enkel planka är en smaksak. Laminerade blir starkare och man kan undvika kvistar. Att låta fantasin flöda och prova olika typer av paddlar är en bonus när kostnaden är så låg. Paddlarna kan göras extremt lätta om man gör lite avkall på styrkan.(600gr)Ett vanligt mått på en Grönlands paddel är: Längd runt 2,10-2,30 bredd på bladen längst ut 7-10 cm.Själv föredrar jag att inte stänga ytan med färg eller lack utan använder en smörja med rålinolja,tjära och balsam terpentin. en lackad paddel blir lätt hal och får men in vatten under lacken så får man mörka fläckar.
Ett misstag som är lätt när man använder kraftfulla verktyg är att man lätt tar bort för mycket trä så att det blir för tunt på paddel bladen.Men det går fort, man kan göra en paddel utan laminering på en timme.
[Ändrat av rexpilen 2005-02-24 kl 22:10]