Gröngöling tänker prova Sylarna

shadowfire skrev:
Rackarns vad allt ska vara dyrt då!

Håller på och gör upp en lista på vad jag måste köpa i helgen..

Delad byxa med löstagbara ben: 500:- (billigaste jag kunnat hitta).
2st vita funktionstshirts, 200:- (ok, rätt billigt)
Regnställ (700:-, billigaste o då med nedsatt pris! gah!)

Just lämpliga kläder verkar ju vara snordyrt och då har jag ändå varit på Intersport, Stadium mfl o kikat.. :(

Hm Intersport i Göteborg säljer iaf delbara byxor för 350 kronor just nu, det gör de varje vår. Men det kanske inte är rikstäckande :/

millimeter; sa:
Hm Intersport i Göteborg säljer iaf delbara byxor för 350 kronor just nu, det gör de varje vår. Men det kanske inte är rikstäckande :/

Hmm, weird, de kanske inte har samma utbud här i småländska skogarna.

Har lyckats låna ett stormkök nu i varje fall, gammalt inbränt Trangia-kök. :) Rookie som jag är så hajjar jag dock inte om det räcker med 220g gas till 3 dagars matlagning, eller om man ska ha med sig en 450g tub?

Söker man "budgetprylar" i form av regnställ, underställ mm så hittade jag precis jakt.se ... ruskigt billiga kläder, såväl woolstrumpor som fleecetröjor.

Jo, det kostar en slant i början.

Å andra sidan så behöver man ju inte köpa nytt så ofta.

Jag har bytt ut min utrustning löpande under året.
Köpte Hillebergstält, Lundhagsrygga, nya Lundhagskängor och Lundhagsbrallor samt HH regn/vind-ställ. Totalt runt 12.000, men då håller tältet och kängorna nästan min livstid ut, ryggan säkert 15 år, brallor och regnställ minst 5 år om jag håller vikten...

Då känns det inte så dyrt längre tycker jag.

/Hasse

shadowfire skrev:
Har lyckats låna ett stormkök nu i varje fall, gammalt inbränt Trangia-kök. :) Rookie som jag är så hajjar jag dock inte om det räcker med 220g gas till 3 dagars matlagning, eller om man ska ha med sig en 450g tub?

220g skulle jag klara mig med. Beror ju lite på om du är ensam eller flera och vad du tänkt göra för mat.

Hasse_70; sa:
Jo, det kostar en slant i början.

Å andra sidan så behöver man ju inte köpa nytt så ofta.

Jag har bytt ut min utrustning löpande under året.
Köpte Hillebergstält, Lundhagsrygga, nya Lundhagskängor och Lundhagsbrallor samt HH regn/vind-ställ. Totalt runt 12.000, men då håller tältet och kängorna nästan min livstid ut, ryggan säkert 15 år, brallor och regnställ minst 5 år om jag håller vikten...

Då känns det inte så dyrt längre tycker jag.

/Hasse

Hade jag varit inbiten fjällvandrare så hade jag säkerligen hållt med dig, men nu är det ju 9 år sedan jag gick sist, så jag kommer inte ens ihåg om det var roligt eller ej. Därför känns en sådan investering lite väl "overkill" just nu.

Jag har insett att eftersom jag begränsar ekonomin så blir det en prioritering och kompromisslösning, bland annat på tält.

Bussman; sa:
shadowfire skrev:

220g skulle jag klara mig med. Beror ju lite på om du är ensam eller flera och vad du tänkt göra för mat.

Vi är två personer, räknar med ca 10-12 uppvärmningar, då det blir mat + dryck varje tillfälle. Kanske likabra att köpa 2st 220g gasflaskor då och ha en i reserv. Det ska räcka 4 dagar till 2 pers.

Ringblom; sa:
Fliesbergs i Bro har ett Berguven 3 mans tunneltält för 1599 istället för ordinarie pris 3499 kr

http://www.fliesbergs.se/filer/07-06-30-dn.pdf

Prisvärt kanske, men aningen tungt.
Just nu har jag annons ute här på utsidan för o se om jag kan hyra någons tält.

Annars ligger valet mellan Marmot Earlylight 2P, Berman Kompakt II eller Vaude Taurus II.

Den sistnämnda lockar mest förutom att absidan är för liten för två ryggsäckar.

shadowfire; sa:
Vi är två personer, räknar med ca 10-12 uppvärmningar, då det blir mat + dryck varje tillfälle. Kanske likabra att köpa 2st 220g gasflaskor då och ha en i reserv. Det ska räcka 4 dagar till 2 pers.

Tror det räcker med en, men det är ju ingen katastrof viktmässigt (nu kanske jag blir halshuggen här ;)) att ha med sig en i backup. Trist att inte kunna äta varm mat iaf.

Jag är mäkta imponerad.
Tält och sovsäck har nu löst sig.

Jag satte ut en annons här på utsidan om att jag önskade hyra ett tält och vips så hörde en kille av sig här från samma stad.

Nu sitter jag här och har fått låna(!) ett Nallo 2 tält + en ruggigt fin, sprillans ny sovsäck.

Allt jag lämnade var mina telefonnummer och nu sitter jag här med riktiga kvalitétsprylar. Får givetvis räkna ut någon lämplig ersättning för detta och betala då vi kommer tillbaka från turen.

Kan bara säga att jag gillar detta forum mer och mer, tack vare andra hjälpsamma människor kommer gröngölingarnas fjälltur förhoppningsvis bli riktigt go!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg