Jakträttsinnehavaren har just rätt till jakten. Inte ensamrätt till vistelse i skogen. Så visst tycker jag att det spelar roll om klättrarna i skogen betedde sig som "normala" friluftsutövare, eller om de körde en tryckluftsborr.
Markägaren har jakträtten. Han kan sedan arrendera ut denna, och den som så arrenderar jakträtten har "bara" jakträtten.
Han kan ju även tänkas ha arrenderat ut marken i andra avseenden.
Men min replik riktade sig till det lite lustiga påpekandet längre upp där det stod att jägaren inte äger skogen. I normalfallet är det ju just det de gör. Att äga mark i Sverige är däremot inte detsamma som att fritt bestämma i vilken utsträckning andra får vistas på marken.
Jag tror inte heller att det är så klokt att funder över hur allemansrätten kom till. Det finns en väldigt gammal rätt eller hävd som tillåter att man vistas och passerar över annans mark i Sverige, och i princip misstänker jag att det helt enkelt aldrig har funnits lagar om motsatsen - så därför är det ju svårare att säga att allemansrätten "kommit till".
Allemansrätten är snarare ett utrymme av "ickeförbud" mellan diverse lagar och förordningar, som begränsar våra möjligheter att göra precis vad vi vill i skogen, eller på annans mark.
På senare tid har detta "utrymme" som en slags rekommendation sammanfattats av bl a Naturvådrdsverket om jag minns rätt, så att var och en ska kunna läsa om hur man får bete sig i skogen. Ett praktisk sätt som innebär att var och en inte behöver läsa in sig på diverse lagar - men det upphöjer ju inte formuleringen till lag.
Nåja, återigen så är det svårt att avgöra vad som är rätt i olika lägen, och det är till stor del en attitydfråga. Kan ju konstatera att även om jägarna i dagsläget har små möjigheter att "spärra av skogen" utifrån att det är jakt på gång, så får andras aktiviteter på marken inte inverka menligt på markägarens ekonomiska intressen.
Själv skulle jag nog som klättrare eller svampplockare kunna uppträda lite olika beroende på hur just jägaren uppträder om man möts och han påpekar att det är jakt osv. På samma sätt så kan jag lätt föreställa mig att man som markägare kan bete sig ganska annorlunda mot t ex klättrare beroende på hur de uppträder i första läget.
Så i någon mån är detta i mindre grad en juridisk fråga och mer en fråga om social kompetens och folkvett.