Grönbrink: Fick mail av en arg jägare

Den frågan tycker jag jägarna redan har besvarat. Svaret torde ju vara ja, eftersom de har reagerat.
...

Nja det tycker jag är ett lite bristfälligt resonemang, att förutsätta att jägarna har "rätt", men det är ju inte deras skog.
Och Med det argumentet skulle man ju rättfärdiga en hel rad konflikter runt om i värlen..

Det har ju att göra med vad man tolererar att göra också, och det var väl just det frågan gällde.
Om jägarna hade ett rimligt skäl att klaga eller inte, om problemet helt enkelt var att klättrarna var där när det jagades, eller om klättrarna levde om onödigt mycket typ med borrhammare för bultning, eller nånting däremellan.

Hur situationen har sett ut vet vi som sagt inte, kanske möttes klättrarna av "Vad fan gör ni här, det är ju jakt!" och då är det väl föga troligt att jägarna fick nått vidare bra bemötande tillbaks.

Och jag undrar fortfarande hur morgonpigga klättrarna var egentligen, jägarna brukar väl gå ut jättetidigt medan klättrare ofta väntar till senare på dagen för att det ska bli lite torrare.

Eller söker jägarna helt enkelt en syndabock för misslyckad jakt?

Jag antar att det var en felskrivning? Jag vet inte exakt vilka jägare det var frågan om i det här fallet, men i normalfallet så är ju markägaren också jakträttsinnehavaren.

Jakträttsinnehavaren har just rätt till jakten. Inte ensamrätt till vistelse i skogen. Så visst tycker jag att det spelar roll om klättrarna i skogen betedde sig som "normala" friluftsutövare, eller om de körde en tryckluftsborr.

Egentligen inte. Allemansätten gäller ju. Annars kunde ju jägarna förbjuda svampplockning och promenader också.

Men tyvärr, som vi vet från andra trådar och erfarenheter, så kan markägare i praktiken ändå sätta käppar i hjulen för klättrare. Oavsett vilket så tycker jag att det spelar roll för diskussionen hur klättrarna betett sig. Kravet på ensamrätt till skogen i fyra dagar är inte rimligt. Att förvänta sig lite hänsyn och tystnad under jakten tycker jag däremot är ok.

Kravet på ensamrätt till skogen i fyra dagar är inte rimligt. Att förvänta sig lite hänsyn och tystnad under jakten tycker jag däremot är ok.

skämtar du, kravet på 4 dagar är orimligt när klättrarna har fri tillgång resten av året.. det är sånt här som gör att allemansrätten kommer att försvinna.. jag blir trött av att alla har rätt hit och rätt dit, inte en ser till sina skyldigheter.. allemansrätten missbrukas dagligen överallt, hoppas ni vet varför den kom till och att den inte är till för rovdrift av företag som hyr in billig personal för att rensa skogarna på resurser, företag som tjänar pengar på events på andras mark osv.. klättrare har precis som alla andra skyldighet att visa hänsyn, risken är att markägarna annars sätter stopp för nyttjandet, inte så svårt om man läser på.

skämtar du, kravet på 4 dagar är orimligt när klättrarna har fri tillgång resten av året.. (...) klättrare har precis som alla andra skyldighet att visa hänsyn, risken är att markägarna annars sätter stopp för nyttjandet, inte så svårt om man läser på.

Men herrejisses. Det var ju precis det jag sa! "Inte störa, inte förstöra" är ju ledorden. Men det gäller ju ALLA som vistas i naturen. Klättrare såväl som jägare. Skillnaden är att vår hobby inte inskränker på någon annans rätt, eller utsätter någon annan för livsfara. För övrigt pågår ju älgjakten i stora delar av landet i flera månader, inte bara fyra dagar.

Men herrejisses. Det var ju precis det jag sa! "Inte störa, inte förstöra" är ju ledorden. Men det gäller ju ALLA som vistas i naturen. Klättrare såväl som jägare. Skillnaden är att vår hobby inte inskränker på någon annans rätt, eller utsätter någon annan för livsfara. För övrigt pågår ju älgjakten i stora delar av landet i flera månader, inte bara fyra dagar.

det kan vara så här: under 4 dagar,(jägare jagar mycket mer än 4 dagar per år) så finns det ett pass där det kan finns risk för olyckor om man klättrar på nämnda klippor, då hjälper det inte att man inte stör, det kan bli mycket farligt... Det enda detta jaktlaget önskade var att man inte klättrade under 4 dagar och ändå kan man inte ta hänsyn och respektera detta..

jo, klättrare förstör ganska mycket, jag har själv klättrat aktivt i 15 år och jag vet hur det ser ut när klättrare hittar nya klippor, det parkeras och görs stigar, skit i form av skräp, piss och annan avföring.. klättrare gör ofta otroligt stor åverkan på kort tid.

Jakträttsinnehavaren har just rätt till jakten. Inte ensamrätt till vistelse i skogen. Så visst tycker jag att det spelar roll om klättrarna i skogen betedde sig som "normala" friluftsutövare, eller om de körde en tryckluftsborr.

Markägaren har jakträtten. Han kan sedan arrendera ut denna, och den som så arrenderar jakträtten har "bara" jakträtten.
Han kan ju även tänkas ha arrenderat ut marken i andra avseenden.

Men min replik riktade sig till det lite lustiga påpekandet längre upp där det stod att jägaren inte äger skogen. I normalfallet är det ju just det de gör. Att äga mark i Sverige är däremot inte detsamma som att fritt bestämma i vilken utsträckning andra får vistas på marken.

Jag tror inte heller att det är så klokt att funder över hur allemansrätten kom till. Det finns en väldigt gammal rätt eller hävd som tillåter att man vistas och passerar över annans mark i Sverige, och i princip misstänker jag att det helt enkelt aldrig har funnits lagar om motsatsen - så därför är det ju svårare att säga att allemansrätten "kommit till".

Allemansrätten är snarare ett utrymme av "ickeförbud" mellan diverse lagar och förordningar, som begränsar våra möjligheter att göra precis vad vi vill i skogen, eller på annans mark.

På senare tid har detta "utrymme" som en slags rekommendation sammanfattats av bl a Naturvådrdsverket om jag minns rätt, så att var och en ska kunna läsa om hur man får bete sig i skogen. Ett praktisk sätt som innebär att var och en inte behöver läsa in sig på diverse lagar - men det upphöjer ju inte formuleringen till lag.

Nåja, återigen så är det svårt att avgöra vad som är rätt i olika lägen, och det är till stor del en attitydfråga. Kan ju konstatera att även om jägarna i dagsläget har små möjigheter att "spärra av skogen" utifrån att det är jakt på gång, så får andras aktiviteter på marken inte inverka menligt på markägarens ekonomiska intressen.

Själv skulle jag nog som klättrare eller svampplockare kunna uppträda lite olika beroende på hur just jägaren uppträder om man möts och han påpekar att det är jakt osv. På samma sätt så kan jag lätt föreställa mig att man som markägare kan bete sig ganska annorlunda mot t ex klättrare beroende på hur de uppträder i första läget.

Så i någon mån är detta i mindre grad en juridisk fråga och mer en fråga om social kompetens och folkvett.

jo, klättrare förstör ganska mycket, jag har själv klättrat aktivt i 15 år och jag vet hur det ser ut när klättrare hittar nya klippor, det parkeras och görs stigar, skit i form av skräp, piss och annan avföring.. klättrare gör ofta otroligt stor åverkan på kort tid.

Jag håller inte med om detta. Jämför med vilken sevärdhet som helst, en utsiktsplats, en strand eller liknande så hittar man massor med skräp, men vid klippor så ser man förstås en del ganska subtila spår som krita eller stiga, men annars är det ganska lite skräp enligt mina erfarenheter. En och annan fimp har jag stört mig på och det är ju trots allt så att en och annan klättrare röker.

Sen finns det ju en del exempel på olika hård rensning, men jag skulle nog påstå att de inte görs så farligt stor åverkan på träd och sly som står "i vägen" om du jämför med hur det brukar se ut på någorlunda populära fiskplatser, kanotrastplatser mm. När det gäller kanoter så brukar de nog vara värst på ställen som frekventeras av typ kick-offs eller liknade gruppaktviiteter i hyrda canadensare.

Kanske borde det upprättas statistisk innan man börja svänga sig med diverse kategoriserande påståenden.... Men nej, på platser som bara frekventeras av klättrare tycker jag det brukar kunna se rätt hyfsat ut.

det kan vara så här: under 4 dagar,(jägare jagar mycket mer än 4 dagar per år) så finns det ett pass där det kan finns risk för olyckor om man klättrar på nämnda klippor, då hjälper det inte att man inte stör, det kan bli mycket farligt... Det enda detta jaktlaget önskade var att man inte klättrade under 4 dagar och ändå kan man inte ta hänsyn och respektera detta..

Men det är ju en helt skruvad användning av begreppet "hänsyn"! Jag skall alltså visa hänsyn mot jägarna eftersom jag annars kan bli skjuten!

Läs mig rätt: jag förstår att det i praktiken kan vara smart att hålla sig borta för sin egen säkerhet. Jag menar också att man kan tänka sig hålla sig därifrån för att måna om relationen med markägaren. Men därifrån till att jägarna skulle ha RÄTT att vara ensamma i skogen är steget långt. Jägarna har på något vis tillskansat sig den lagliga rätten att använda skogarna som skjutbana. Då är det rimligen de som bär ansvaret för att sköta säkerheten, även med andra friluftsfolk i markerna. Tänk om klättrarna i detta fall inte kände till att det pågick jakt?

Allemansrätten är kul. den har stöd i grundlagen till och med.

Från naturvårdsverkets hemsida: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf ett långt och omfattande dokument. men har en hel del av intresse

I 2 kap. 18 § regeringsformen stadgas, att oberoende
av det skydd som grundlagen ger den enskildes
äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen
enligt allemansrätten”. Allmänhetens rätt har alltså
numera (sedan 1994) stöd i grundlagen. Men
inget sägs om vad den rätten närmare är för något.
Inte heller annan lagstiftning ger klart besked om
detta.

En intressant detalj är att flera andra lagar refererar till allemansrätten men utan att den klart definieras. Det finns dock till och med domslut i högsta domstolen som ger oss vägledning.

Christian

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg