Du låter lite väl hård när du kallar ditt tidigare klippa+klistra för "bortkastat" - det gav dig i alla fall tillgång till kartor tidigare än om du hade väntat på OziExplorer-versionen med kartstödet du behövde, och det var väl i alla fall något? Sen gav det dig färdigheter i att klippa+klistra som du kanske får nytta av nån annan gång?
Jag har nog så här i efterhand nog lättare att komma ihåg slitet, än ”nyttan”
Metoden att klippa ur bitar från Kartex 3.05 och sedan klistra ihop kartbitarna ”uppfanns” av en kille som liksom jag skrev mycket på navigationsforumnet.
Kartex 3.05 har en programvarumässig begränsning att det största urklipp man kan göra är 10 Mbyte.
Men urklippningsfunktion var trots begränsningen på 10 Mbyte för ”bra”, så till version 4 av Kartex var urklippningsfunktion borttagen
Visst lärde jag mig vissa saker när jag höll på att klippa sedan klistra och kalibrera.
En skiss på papper är bra att ha.
Skillnaden mellan BMP och tiff.
Skillnaden mellan tiff och tiff-compressed
Att pixel nummer 1 i (mitt fall NV hörnet på kartan) inte heter 1,1 utan 0,0 i OziExplorer.
Att det inte bara var Kartex där gamla program är ”bättre” än nya. Jag backade tillbaka en version på mitt bildbehandlingsprogram och då gick det mycket fortare att göra ihopklistringen. För där fanns något av de verktyg jag använde mig av direkt bland verktygen överst i verktygsmenyn och inte långt ner i någon rullgardinsmeny.
Sedermera fick jag även lära mig att även för OziExplorer var det bra att spara (ha kvar) gamla versioner. En bekant som använder Fugawi ville ha en bildfil av ett BSB sjökort. Det gick nog inte att göra i Fugawi, men då man backade tillbaka OziExplorer till version 3.85.x.x så gick det bra. Det ”knepet” lärde jag mig också navigationsforumnet.
Man blir aldrig fullärd.
OT.
Varför finns denna tråd i Låndfärdsskridskoforumet?
Per