Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Observera att Gröna kartan på CD saknar höjdkurvor, vilket kraftigt begränsar dess användbarhet. Endast Gotlands län har höjdkurvor, antagligen för att det är där man har minst behov av dem.
Du måste nog gå en liten omväg för att få det att funka. Med Kartex 3.05 (som följer med Sverigekartan för ca 400 :-( kan man spara delar av den gröna/blå kartan i andra format (bmp eller tiff) som sedan kan läsas in och kalibreras i Ozi. Sen funkar det. Har själv använt metoden för att lägga upp turer från Blekingekusten och upp till St Anna.
För att lägga in Waypoints direkt från kartan kan Du använda Kartek direkt. Den kommunicerar med Garmin 12 och Magellan 315/20 m.fl. men jag föredrar att jobba med Ozi.
Skojigt att år 2014 se mitt inlägg från 1999 om RIK-kartan, Gröna kartan. Jag använder fortfarande Oziexplorer och RIK-kartorna Gröna och Röda. Jag minns att jag på 90-talet skrev om att gps-funktionerna snart skulle integreras i mobiltelefoner och fick ett hånfullt svar om att prylar som kan allt inte är bra på någon ting. Det har hänt en del på drygt 10 år! Ska bli kul att se vad som finns på marknaden 2025 - om bara 11 år