Grön militärkepa tvättbar?

Sån här.
http://www.beredskapsboden.se/sv/mossor/palsmossa-m59-m-knappar.html

Törs man köra den i tvättmaskinen tro? Inte har de väl styvat upp skärmen med papp väl?

Nyinköpt och oanvänd, men den stinker så förbenat. Ni vet den där inpyrda doften som gammalt överskott har. Har hängt utanför fönstet i flera dagar, men lukten är kvar. Provgick den ivf i snöyran igår kväll och nu är det hårtvätt som gäller innan jag kan vara i närheten av folk.

Det bör vara lugnt. Jag har tvättat både 90-mössor och 59-mössor i maskin utan problem, dock inte pälsmössan. Skulle det skita sig totalt kan du skicka hit den så byter jag till en fräsch på närmaste truppserviceförråd (eller Servicecenter som det numera heter).

Skärmen är styvad med säckväv, men du måste se till att torka fodret innan den börjar mögla. I ett örngott i torktumlaren.
40 grader i maskin, jag har tvättat pälsmössa sen jag fick diesel över mig. Det gick utmärkt. SC finns ju inte på övningsfält.

go tur

Det bör vara lugnt. Jag har tvättat både 90-mössor och 59-mössor i maskin utan problem, dock inte pälsmössan. Skulle det skita sig totalt kan du skicka hit den så byter jag till en fräsch på närmaste truppserviceförråd (eller Servicecenter som det numera heter).

Som skattebetalare och således delägare i försvarsmakten Sverige tycker jag inte man ska ta saker som kasserats eller på annat sätt rensats ut ur försvaret och byta in dem mot kurranta dito på serviceförråd. Särskilt inte om man själv förstört den i verksamhet som inte alls har med försvarsmakten att göra.
Däremot hade jag helt lugnt tvättat en 59-pälsmössa i 60 grader - det borde den verkligen tåla. Hur tror du de gjordes rena då värnpliktiga lämnade in dem på tvättbyte förr i tiden - såklart med en rejäl tvätt.
Annars en praktisk mössa med många olika värmande varianter på bärläge.

/Patrik

Min 59 keps krympte i 60 grader därav rådet 40 grader. Däremot håller jag med Patric om det felaktiga i att köpa överskott och byta ut det på SC. Så är det inte tänkt.

go tur

Kylan tog bort mycket av lukten. Så jag tog in den och tvättan den två gånger i 30 °. Det mesta är borta nu, men inte allt. Så den åker nog ut en sväng på fönsterblecket igen.

Tyvärr krympte den trots den låga tvättemperaturen. Det var rätt tajt fit från början. Jag vet mitt hattnummer och beställde det och det är också vad som står på märklappen i mössan, då de var väl små i storlekarna. Får väl ge bort den och beställa en storlek större nästa gång.

Lustigt. Köpte samtidigt ett par långkallingar och några halsdukar, de där tunna gröna i bomull. Halsdukarna tog flera tvättar innan de var någotsånär luktfria. Kallingarna räckte med en tvätt. Har nog inte köp överskott sen Försvarets överskottslager fortfarande fanns, men har inget minne av att det var så här svårt att få bort stanken..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen vändbar mössa röd-grön Kläder 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg