• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Grön el och vattenkraftsutbyggnad

olarantala; sa:
Ja kärnkraft är ju väldigt miljövänligt. Det blir ju ingen miljöpåverkan där man bryter bränslet och avfallet kan man väl slänga på soptippen eller deponera i nordkorea så dom kan få leka atomfysiker...


Nej just det, vi ska inte ha vattenkraft inte vindkraft inte kärnkraft...
Men elen till vår dator måste ju automagiskt bara uppstå nånstans eller hur? 2 hål i väggen är allt som behövs!
Vilken energigenereringsform finns det som inte påverkar miljön??


Mikael

PS
Vi måste komma ihåg att inte öka CO2-utsläppen heller
DS
 
Vattenkraften står enligt min mening redan för en stor del av energin. Många av våra stora älvar är utbyggda och förstörda. Det räcker med att man tar en tur längs Luleälv från Boden till Stora Sjöfallet för att man ska få en uppfattning om vilken oerhörd miljöpåverkan en utbyggd älv utgör. Torrlagda älvfåror, gigantiska vattenmagasin och utrotade laxstammar är bara några effekter av en tämjd älv.
 

Guest

Gäst
Alternativ finns

Först måste jag säga att jag tills ganska nyligen var kärnkraftsförespråkare.
Jag hade nämligen inte insikt i under vilka förhållanden uranmalmen bryts, och jag trodde fortfarande att transmutering var en realistisk metod för att i det närmaste eliminera avfallsproblemet.

Efter att ha "läst på" har jag konstaterat att transmutering inte kommer att vara en möjlighet annat än för mycket små mängder och endast vissa komponenter i avfallet är möjliga att separera för transmutering.
Således är alltså avfallsproblemet ett faktum, trots allt.

Olycksrisken under drift är däremot inget jag oroar mig över, men det ändrar inte min nya ståndpunkt.
Så, kärnkraften måste bort.

Tills den är avvecklad bör man börja utnyttja värmen från kylvattnet till fjärrvärme, eftersom vi idag slösar bort nästan två tredjedelar av den producerade energin.
Det skulle ta bort en del av elbehovet som idag krävs för bostäder med direktverkande eluppvärmning, så att man kan minska antalet reaktorer på en gång.
Fördelen med fjärrvärme är att konsumenten bara bryr sig om att värmen kommer i rören.
Kraftbolaget kan välja hur värmen kommer till, så när kärnkraften är borta så bara man väljer en annan energikälla för fjärrvärmen, och kunden är lika nöjd.

Vattenkraft är inte nåt vi ska bygga ut i form av ytterligare älvar eller högre vattennivåer, naturligtvis, men vi kan sätta in nya turbiner, generatorer och annan utrustning som har högre effektivitet, så man får ut mer energi utan att förstöra mer av naturen.

Vindkraft anses vara fult, och det kan jag förstå, men det är samtidigt nåt man ganska enkelt kan göra ogjort, så att säga. Om man tar bort en vindsnurra, så har naturen "växt ihop" på nåt årtionde. Djur och natur skadas inte av dem när de står i naturen, så det är en snäll metod ur den synpunkten. Men eftersom vindkraften är ganska ojämn i sin energitillförsel, så är det inget som varken kan eller bör utgöra en stor del av vår energiproduktion. 5-15% är rimligt.

Vågkraft är nåt som jag är övertygad om kommer att komma starkt under kommande årtionden. Det är rent, och syns knappt. Problemet är idag att få hållbarhet på kraftverken, eftersom havsvatten i rörelse har enorma krafter som sliter och drar. Knappast heller en energikälla som kommer att vara stor i Sverige, men några procent kan den klara.

Solkraft är en energikälla som bör vara decentraliserad. Med det menar jag att den bör finnas som energikälla lokalt på hustak och bidra med elenergi på plats. Energiöverskott kan lagras i form av väte som genereras genom elektrolys av vatten, eller direkt som el i specialanpassade ackumulatorer (batterier). Moderna elektroniska styrsystem kan koppla in lagring eller energiuttag beroende på behovet i hushållet. De flesta av Sveriges villor skulle kunna ha såna arrangemang i framtiden.

Ett alternativ är att ta tillvara på solvärmen i vatten, och använda detta för att värma bostaden eller som varmvatten för husbehov. Detta är mycket billigare än solceller, men ger ingen el, bara värmeenergi. Dock minskar det hushållets behov av el, så det är ändå fördelaktigt.
Detta, tillsammans med solceller, skulle kunna komma att täcka flera procent av el- och energibehovet.

Men som nån klok person sa, den grönaste energin är den som aldrig behöver produceras, så energieffektivisering är det allra viktigaste.

Bättre isolering av hus, nya fönsterglas med mindre energiförlust, energisnålare vitvaror och andra eldrivna hushållsmaskiner/apparater. Smarta bostäder med (valfri) automatisk släckning av ljus när man lämnar ett rum, och timerstyrd uppvärmning av bostaden, är andra sätt man kan spara på.

All luftväxling i en bostad bör gå genom en värmeväxlare, så att energiförlusten i utluften minimeras.
Inluften kan dessutom tas genom rör som leds ner i marken innan de kommer in i bostaden.
På så sätt kan man, vintertid, få upp temperaturen från många minusgrader till nära noll, och slippa värma upp luften lika mycket med producerad energi. Här är vinsten större ju kallare klimatet är där man bor.

Med dessa energieffektiviseringsmetoder kan man, med ganska enkla medel, spara bort mer än hälften av elenergibehovet för Sveriges bostäder/hushåll.

Ytterligare energitillgångar finns, i form av organiskt avfall som kan ge eldningsbar biogas.
Denna kan brännas i nya kraftverk och ge både el och fjärrvärme.
Samma sak med energigrödor, även om det aldrig kan bli en dominerande energikälla. Det har vi inte odlingsmark till. Men återigen handlar det om några procent.

I framtiden kan också storskalig geotermisk energi bli ett alternativ. Experiment inom området görs nu på Island. Här finns möjlighet till en helt ren energikälla, med potential för mycket stora effekter.
Om det kan bli aktuellt för Sverige vet jag inte. Det beror på geologin lokalt.

Sammantaget kan man se att det inte alls innebär några problem att avveckla kärnkraften, bara man är beredd att bygga upp ersättningen. Det är varken svårt eller särskilt dyrt.
Här finns det verkligen en chans för Sverige att bli världsledande, och kan mycket väl ge många arbetstillfällen och möjligheter till kompetensexport.
 
...men att klara av att pressa energiförbrukningen inom hushållssektorn räcker liksom inte. Den står bara för 25 % av landets energiförbrukning och har varit i princip konstant de senaste 10 åren. Tittar man på industrin så har förbrukningen inom samma period ökat med c:a tio procent. (Siffror finns på http://www.scb.se.)

EDIT url:en blev fel.
[Ändrat av alven 2005-03-26 kl 21:23]
 
bogart; sa:
Ni vill inte ha vattenkraft och inte vindkraft, vad vill ni ha då?

Leif...

Kärnkraft. Och gärna behålla vår tunga och elintensiva industri här snarare än att tvinga den att flytta utomlands, det är från vår industri som stålarna kommer...

//J
 
Re: Alternativ finns

biketivist; sa:
Men eftersom vindkraften är ganska ojämn i sin energitillförsel, så är det inget som varken kan eller bör utgöra en stor del av vår energiproduktion. 5-15% är rimligt.
...-..
Här finns en del att läsa om vindkraftverk:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29372&pagenumber=1

Idag har Sverige c.a. 700 vindkraftverk. För att nå 15 procent skulle det behövas i runda slängar 20000 vindkraftverk. Var ska det "rimliga" antalet placeras någonstans? Om det går att placera dem ute till havs bortom horisonten utan att fisk- och fågelliv mm. påverkas och om det alls blir lönsamt, bra. Annars tycker jag vindkraftsutbyggnad i stor skala skall skippas.

Fortsatt användning av fossila bränslen ger med 100 procents säkerhet en än mer accentuerad miljöförstöring, med kända effekter. Skippas.

Jag håller helt med dave1 mfl. om att ytterligare vattenkraftsutbyggnad är en styggelse. Att kalla sådant för "grön el" är ett hån mot alla som sett resultatet av den förödelse vattenkraftsutbyggnaden orsakat. Skippas.

Återstår i dagsläget och under överskådlig tid kärnkraft. Problemen är även här välkända; brytningen av uran, slutförvaringen, olycksrisken och det ev. nya terrorhotet. Ingen gillar väl kärnkraft som sådan, men jämfört med den med 100 procents sannolikhet garanterade fortsatta miljöförstöring som övriga i energimängd mätt jämförbara energikälor ger, tycker jag kärnkraft framstår som det enda alternativet. Forskningen runt kärnkraft borde omedelbart återupptas, med stora statsanslag, särskilt när det gäller sätt att hantera avfallet.

Raskesven
 

Guest

Gäst
Som jag sa, för ett år sen hade jag hållt med dig.
Men nu ser jag på saken med nytt ljus, och med nya kunskaper i bagaget.

Visst kan inte vindkraften bli en stor del av vår energiproduktion, men den bör bli så stor som möjligt!

Vad gäller industrin, så kan du läsa i rutan längst ner på sidan i länken:
http://www.etc.se/arkivet/textarkiv/Ovriga_medarbetare/fl_000601_karnkraft.html

Nu ska man naturligtvis vara källkritisk, men om man har som utgångspunkt att vad som sägs i texten är sant, så faller de flesta kärnkraftsargument.
 
Spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara...

Producera vindkraft lokalt, värm husen med biobränsle istället för med el.
Hur många datorer, servrar, skrivare etc. står påslagna dygnet runt?
Stäng av TVn på knappen istället för med fjärrkontrollen, bla bla bla.

Hushållen står för en liten del av sveriges energiförbrukning, men över hälften (för något år sedan iallafall) av sveriges ELförbrukning.

Som sagt, mycket cred till "Hjärnkontoret" som visade att det går om man vill.

/BAX
 
biketivist; sa:
Visst kan inte vindkraften bli en stor del av vår energiproduktion, men den bör bli så stor som möjligt!

Bara som en blänkare så visade det sig att vindkraften ute i havet störde sillens reproduktion.
kanske inte det man först letade efter.
 
BAX; sa:
Spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara spara...

/BAX

Det bästa som sagts idag, tänk om alla hade förstått det.


Kärnkraft är nog bra, så länge allt fungerar... :(