Grizzlyman

Konstigt att ingen har diskuterat denna film:
http://www.lionsgatefilms.com/profile/grizzlyman.php

Nån som har sett den? :)

Det var ju inte konstigt att det slutade illa... men jag är mest förundrad över hur 17 han klarade överleva i 12år!! mitt i värsta grizzly-land!?

Tycker det var en intressant historia, och min egen konklusion får bli att: När en person kan leva så nära bamsebjörnarna därborta, i princip nån meter ifrån dem - och överleva så länge.. så borde det ju rent logiskt innebära att man kan vara ganska trygg när man studsar omkring i skogarna häromkring också! (fast min björn-nojja menar nåt helt annat). :)
 
Fantastisk film!

Jag har också funderat på varför den inte diskuterats här... Storslagen miljö och en märklig människa, jag blev glad av Grizzlyman trots att huvudpersonen Timothy Treadwell faktiskt blev uppäten (ingen överraskning). Treadwell levde med 100 procents övertygelse det liv han ville leva. Och det är det inte många som gör. Jag gillar också Herzogs pessimistiska syn på naturen, han är raka motsatsen till Treadwell. Mest fascinerande med Grizzlyman är ändå att Treadwell kunde komma björnarna så nära under så lång tid utan att skadas. Jag är ingen naturfotograf, men jag förstår ändå det unika i hans filmsnuttar. Helt otroligt!
 
Treadwell var tragikomisk. Han äääääälska sina björnar som han beskyddade mot ... ingenting... och hans närvaro gjorde honom därmed till deras största fiende.

En människa kan ha björn som totem, skyddsande, forskningsobjekt eller bara gilla björnar. Men en människa kan aldrig leva som en björn lika lite som en björn ksn leva som människa. Det finns en gräns som inte får överskridas aom aleuten Sven Haakanson Jr. - chef för Alutiiq Museum sade i filmen.

Treadwell bevisade att man kan leva med björnar tills man möter en björn som är hungring, skitförbannad eller bara får nog och vill visa vem som bestämmer.

Herzog klarade balansgången bra. Han använde Treadwells egna filmer för att berätta. Det enda klipp jag reagerade mot var när man såg Hertzog lyssna på bandet och man bara ser Jewel Palovak ansiket spegla Herzogs.

Efter det kom den långa scenen med björnarna som slogs. Det var lite spekulativt, detta var denna styrka, tänder och klor som Treadwell och Huguenard mötte.

Gå och se ...
 
Rungá; sa:
Jo jag ska... Låter som rena freakshowen, hela storyn bara andas psykiatriska diagnoser. Vilket iofs är både fängslande och roligt i all sin inneboende tragik. Däremot hörde jag att det var bra sekvenser om rävar i filmen, vilket gör den till en must see!
 
Räddade Treadwell några björnar? Enligt Grizzly People som grundades av honom påstår "On several occasions poachers threatened him, but during his time in Katmai, no grizzly was known to have been killed. In August 2004, nearly a year after his death, five bears were poached in Katmai National Park."

Är det möjligt att Treadwells blotta närvaro i Katmai höll tjuvjägare borta? Jag vet inte om han hade satelitteleforn eller annan förbindelse med yttervärlden. Han kanske inte ville göra sig så synlig när han var illegalt inne i nationalparken.

Men det finns mycket pengar i björnar så tjyvjakt förekommer men dessa skall hållas under kontroll av parkvakter och inte av privata "bear junkies". Mer pengar till parker, mindre till Irakkriget :)

Förresten, det finns rävbilder hos Grizzly People.
 
Fantastisk film!

Var och såg Grizzly Man i fredags och mest hela helgen har jag hamnat i diskussioner om den - mycket tankar och intryck blev kvar i huvudet efter att ha sett den. Jag håller inte riktigt med Herzog om den totala galenskapen i Treadwells beteende...

Han levde ju faktiskt MED björnarna i tretton somrar! Jag ser det som att han levde på god fot med dem och respekterade dem, men att han till slut blev övermodig, eller fick behov av en ännu större kick, ett behov av att leka med döden etc och att han DÅ, men först då, gick över gränsen. Den gräns där han inte längre respekterade björnarna, där han gav sig på verkligt farligt territorium - och det var då han blev dödad.

I bilderna från dagarna innan han blev dödad stod han ju mitt i snårskogen och sa i det närmaste extatiskt att "Här kan man bli dödad!" (ungefär). Han var också kvar senare på året än han tidigare varit, det var andra björnar där än dem han kände osv.

Sen så är det klart att han i någon mening var galen. Han ville bort från "det mänskliga", civilisationen, alla vardagliga problem som finns där ute bland människorna... Han levde på gränsen på mänga sätt, med droger, alkohol, hittade på saker om sitt förflutna...

Min fascination inför filmen handlar dels om att få se en människa som verkligen lever sitt liv fullt ut, tar sin dröm på 100% allvar och dels om att komma naturen så nära. Båda sakerna är en längtan som jag lätt kan identifiera mig i, även om mitt liv ser bra mycket annorlunda ut (framför datorn på kontoret...).
 
Det talas om att inte gå över gränsen. Jag förmodar att den gränsen är när man känner sig hotad eller rent av blir attackerad av djuret. Själv tror jeg att den gränsen är en enorm gråson. Man kanske känner till vad som är direkt olämplgt men björnar är som många andra rovdjur väldigt oberäkneliga.

Nu har jag inte sett filmen men jag tror nog att han likagärna kunde ha blivigt anfallen första sommaren. Om man lever fullt ut till 100% med droger och alkohol vet i fan, han hade uppenbarligen problem.

/mattias
 
norpan_; sa:
Om man lever fullt ut till 100% med droger och alkohol vet i fan, han hade uppenbarligen problem.

/mattias

Klart han hade problem! Och jag menade inte att drogerna och alkoholen var det som gjorde att han levde fullt ut, så klart. ;-) Men där bland björnarna tror jag att han gjorde det. Han gjorde precis exakt det han helst av allt ville göra. Så uppfattade jag det i alla fall. Och det tycker jag är häftigt, oavsett hur galet det (också) kan vara.
 
Killen hadde en allvarlig psykisk störning kan jag nog säga utan att vara utbildad i ämnet. Synd att han drog med sig sin flickvän in i döden.
 
Jag har också sökt ett ställe i umeå som visar den, kollat runt på både Royal och Filmstaden i , men kan inte se att den går någonstans...Riktigt synd, jag är grymt sugen på att se den!
Den kanske kommer snart?
/Daniel
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg