Grillpinne

Hej,

Jag letar efter alternativ till den "vanliga" täljda grillpinnen! Jag har sett två varianter, den teleskopiska, ihopfällbara och den lilla prylen man kan klämma fast på en pinne och som man fäster korven i. Men ingen av de två är lagom vettiga tycker jag.

Inget slår ju en hederlig täljd grillpinne, men att hitta lämplig pinne vid varje tillfälle korven ska grillas är ibland en utmaning. Så nu undrar jag vad det finns för varianter, alternativ eller DIY-projekt där ute?

/A

Glasfiberstång ala cykelvimpel om det inte blir för varmt kanske.
En gammal radioantenn modell grövre funkar nog fint.

Jag har ett par antennliknande som går att dra ut, har två smala gaffelpinnar och går att snurra på uppifrån handtaget.

Jag har ett par antennliknande som går att dra ut, har två smala gaffelpinnar och går att snurra på uppifrån handtaget.

Är det den "vanliga" man kan köpa lite överallt? En sån har jag haft och problemet med den är ju att teleskopet är runt och korven som är tung ytterst på denna smala runda konstruktion gör att de olika delarna i teleskopet börjar snurra och korven dippar med sin tyngsta ända ned mot brasan...

Möjligen, men det sitter en liten plastsnurra längst uppe vid handtaget. Håller man tummen på det så vrider sig inte korven. Det sitter ju en smal tvåpinnars gaffel längst ut. Har inte tänkt på att den skulle glida av lätt. Har nog inte stått och hållt den rakt neråt så att korven får chans att glida av.

Försökte hitta dom igår men de kanske är uppe i stugan.

Möjligen, men det sitter en liten plastsnurra längst uppe vid handtaget. Håller man tummen på det så vrider sig inte korven. Det sitter ju en smal tvåpinnars gaffel längst ut. Har inte tänkt på att den skulle glida av lätt. Har nog inte stått och hållt den rakt neråt så att korven får chans att glida av.

Försökte hitta dom igår men de kanske är uppe i stugan.

Om det sitter en spärrknapp på handtaget är det ju smart, något jag har missat på de jag har tittat på - kanske ska se på de igen...

Det är inte korven som glider av gaffeln, det är hela teleskoppinnen som snurrar runt då den tyngs ned av korven om den sitter i obalans...

Ok men det går hålla emot med tummen, om man inte har extremt svag tumme eller lägger ifrån sig den. Skulle inte kalla det spärrknapo få det är oklart om den går att spärra. Går dock att rotera korven med tummen utan att rotera handtaget. Men det är ingen viktig funktion.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg