Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför?
- Trådstartare maxen
- Start datum
Oftast ATC.
Minst vikt av alla alternativ. Jag har även lekt med en Reverso, men tycker inte det är något bättre alternativ. Enda fordelen jag kan se är att självlåsningen mojliggor tvåhands myggjakt, men eftersom det inte finns mygg där jag klättrar så funkar ATC:n utmärkt.
De få gånger jag leder på dubbelrep, så kan nog Reverson komma med. Rephanteringen med dubbelrep kan vara lite mer bokig än ett enkelrep, så Reversons självlåsning tillåter intermittent tvåhands rephantering.
Minst vikt av alla alternativ. Jag har även lekt med en Reverso, men tycker inte det är något bättre alternativ. Enda fordelen jag kan se är att självlåsningen mojliggor tvåhands myggjakt, men eftersom det inte finns mygg där jag klättrar så funkar ATC:n utmärkt.
De få gånger jag leder på dubbelrep, så kan nog Reverson komma med. Rephanteringen med dubbelrep kan vara lite mer bokig än ett enkelrep, så Reversons självlåsning tillåter intermittent tvåhands rephantering.
maxen; sa:Hur som helst.. vilken av alla möjliga (100 tals) repbromsar använder du? varför?
//max
Jag kör med ATC för att
-de är pålitliga
-de är enkla
-de är relativt billiga
Och det viktigaste, jag har en;-)
Jag använder HMS för att ta upp andreman. Jag började använda den betydligt mer för två år sedan när jag varit i alperna och sett hur snabbt och smidigt det är. Tycker inte att jag får vare sig tvinn eller extra slitage på repet.
Men i år klättrade jag en långtur på dubbelrep och då blev det mer trassel, använde reverso som andreman och HMS som försteman och när vi sen bytte igen på stand så började jag ha ormbo när jag skulle mata ut. Den jag klättrade med är mycket erfaren och sa att det lätt händer när man kör med olika bromssystem, så han föreslog att jag skulle sätta reverson i autoblockläge nästa gång. Sagt och gjort, och si, trasslet försvann.
Jag har faktiskt också upplevt samma trassel vid byte mellan ATC och Reverso vid sportklättring, men jag har inte tagit det så långt som till att undersöka om det var en olycklig tillfällighet, eller om det faktiskt gäller för alla möjliga olika byten mellan bromssystem. Vore kanske intressant att utreda vid tillfälle.
Men i år klättrade jag en långtur på dubbelrep och då blev det mer trassel, använde reverso som andreman och HMS som försteman och när vi sen bytte igen på stand så började jag ha ormbo när jag skulle mata ut. Den jag klättrade med är mycket erfaren och sa att det lätt händer när man kör med olika bromssystem, så han föreslog att jag skulle sätta reverson i autoblockläge nästa gång. Sagt och gjort, och si, trasslet försvann.
Jag har faktiskt också upplevt samma trassel vid byte mellan ATC och Reverso vid sportklättring, men jag har inte tagit det så långt som till att undersöka om det var en olycklig tillfällighet, eller om det faktiskt gäller för alla möjliga olika byten mellan bromssystem. Vore kanske intressant att utreda vid tillfälle.
Med min ringa erfarenhet så använder jag en kombination mellan tre följande system för all min klättring
1. Platta, dvs Gi-Gi.
2. Cassin Piu
3. HMS
Gri-Gri försöker jag undvika vid sportklättring då jag tycker att då man använder den så försvinner fokus hip som hap från personen som säkrar. Intryket är att man har en övertro på mekanismen. Men används den korrekt så är den väldigt bra.
Senast så prövade jag även TRE vid användandet av två rep både som säkring och firning och den fungerade utan några problem.
/C
1. Platta, dvs Gi-Gi.
2. Cassin Piu
3. HMS
Gri-Gri försöker jag undvika vid sportklättring då jag tycker att då man använder den så försvinner fokus hip som hap från personen som säkrar. Intryket är att man har en övertro på mekanismen. Men används den korrekt så är den väldigt bra.
Senast så prövade jag även TRE vid användandet av två rep både som säkring och firning och den fungerade utan några problem.
/C
chrtur; sa:Gri-Gri försöker jag undvika vid sportklättring då jag tycker att då man använder den så försvinner fokus hip som hap från personen som säkrar.
/C
En vän till mig bevittnande följande på en sportklippa i frankrike för många år sedan då grigrin precis hade kommit på marknaden. En fransman gick på en för honom mycket hård onsight. Säkringsmannen kopplade grigrin på repet, matade ut ett par meter och satte sig ned på en sten med en bok och började läsa. Då slacket började ta slut matade han helt enkelt ut ett par meter till och fortsatte läsa.
Själv är jag ine alls förtjust i grigri. Den är klumpig och jag har inte lyckats lära mig att mata ut rep smidigt utan att den nyper till ibland. Däremot brukar jag använda den med nybörjare som ska lära sig säkra för att de ska lära sig de rätta greppen om repet. När jag ser att de fattat hur de ska göra brukar jag dock ge dem en hink/ATC istället.
En annan gång då grigri är bra är vid rensning/bultning. Ovanifrån som firningsdon och nedifrån i komination med en jumar.
Re: Vilken av alla möjliga repbromsar använder du? varför?
Här finns instruktion hur man firar ned andremannen med Reverso i autoblocläge.
http://www.petzl.com/petzl/frontoffice/static/catalog/sp/SP2005_EN.pdf
PDF-dokument, sidan 88.
MicColli; sa:Reverso
Det ända som är lite bökigt med denna är om man tar upp andremannen med autolock läge och han/hon vill bli nedfirad medans han/hon belastar repet.
Här finns instruktion hur man firar ned andremannen med Reverso i autoblocläge.
http://www.petzl.com/petzl/frontoffice/static/catalog/sp/SP2005_EN.pdf
PDF-dokument, sidan 88.
Ted, det där funkar om man har en viss massa. Jag som väger 50- hoppar och hoppar i min reverso (vi har gjort räddningssiluleringar) och det händer inte ett jota. Så det skulle vara intressant att se vid vilken mängd kilo man faktiskt får loss autolåsningen och därefter skulle man egentligen upplysa Petzl att de har ett problem att lösa. Jag är ju inte direkt ensam i klätterpopulatonen om att inte vara så tung...
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg