Gregory?

Funderar på att köpa en Gregorysäck (palissade eller shasta - oklar över skillnaden annat än fem liter i utrymme) via Sportsnet.
Någon som har erfarenhet av dessa? De verkar ju inte finnas någon annanstans än på Sportsnet.
Ligger onekligen bra i pris (2200), och verkar såvitt jag kan bedöma fått bra kritik i USA.
Har själv i nuläget en 65 liters Karrimorsäck som i och för sig varit utomordenltigt hållbar men ohyggligt pysslig att få plats med allt i och synnerligen instabil om man packar +20 kg. Höftbärarbältet är också lite knixigt att få att "ta".
Vill helst ha en säck som rymmer allt (dvs liggunderlag + tält går att ha inuti), som går att lasta upp till 25 kg utan problem, samt man slipper oroa sig för halvdana sömmar etc. Sneglat åt Berghaus Vulcan/Atlas, men tycker den är för dyr.
Tacksam för input.

Det Ljuva Gregory

Hej,
Jag har Gregory Sasha i strl L. Jag har bara hunnit använda Sasha i ett par gånger men jag kan konstatera att bärsystemet känns väldigt skönt och bekvämt. Speciellt höftbältet som sitter underbart och skönt så att man knappt känner det. När jag åkte turskidor med Sasha hade jag inga problem med att hålla balansen då säcken satt tight. Vid vandringen var det rätt bekvämt, jag kände inget enda tryck i rygget. Man ska inte ha något tryck i ryggen utan att säcken ska bäras på höftbältet och vid bärremmar. Alltså kan man bära lång tid med den säcken utan att bli trött. Så det är en stabil ryggsäck för vandringar. 25kg är nog inga problem. Du får nog välja Sasha (90-94 liter) som är större än Palissade, eller Rob Pro som är på 100 liter ungefär.

Tänk på att ta rätt storlek! Det är viktigt!

Jonas

Gregory igen

Tack för info.
Har nu beställt en Sasha. Får testa hur den funkar...(ska bli kul). Eftersom jag är lång var det inga problem att välja storlek (L)
Vet inte var man kan få tag i andra modeller (-pro serien) annat än utomlands. Känner du till om dessa finns i Sverige alls (nätförsäljning eller annars)?

Gregory II igen

Hej!

Vad bra, se nu till att pröva bärsystemet ordentligt och packa ryggsäcken fullt och med tillräckligt med tyngder så att du kan få känna på ordentligt. När jag nämnde Rob Pro-säcken tänkte jag på tyska onlineshopen, http://www.globetrotter.de ,och de har några G-modeller. Frakten kostar 10DM, inte så farligt egentligen. Själv funderar jag på att köpa Gregory Chaos som är på ca 50 liter för att dess bärsystem är så skönt och behaglig för min rygg. Dessa modeller som Globetrotter har är Katmain , Rob Pro, Chaos och Sasha och kanske mer.

Jonas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg