Grattis 10-års jubilaren:)

Nu firar min kåta 10-års jubileum. Den har gett mig oerhört mycket glädje, så hipp hipp hurraaaaaaaa:)

Kul att jämföra senaste och första bilden på kåtan, och se vilken "evolution" den genomgått.

Här är första bilden någonsin på kåtan, från Orsa Finnmark 1997, se så oskuldsfull den ser ut:

cpic4504042a7268a.jpg

Här är senaste bilden på kåtan, från Rogenområdet 2006:

cpic450403b441406.jpg

Raskesven

Yes, nu får jag bara snoka reda på en tråd om tårtor i fjällen:) Men kåtan kan inte tillgodogöra sig någon tårta, så en lätt töreeld och kokkaffe får det också bli.

Raskesven

Drar du oss i benen???

Är det verkligen samma kåta på bilderna? Eller är det så att du har ekonomiska intressen i tillverkande bolag så att vi efter lite undersökande mullvadsjournalistik som lägger korten på bordet tvingar dig till en skämmig pudel på Utsidan ;-) ???

Skämt å sido, grattis till ett uppenbarligen prisvärt köp.

/Leif

Fryst prinsesstårta är oömt förpackad och beroende på hur kall den är när du far, hur du förpackat den och utomhustemp kan den hålla sig länge... Garanterat kul när man tar fram den är det i alla fall!

/Fredrik

Utan att misstänkliggöra dig för ogrundad reklam så undrar jag ju vad du har bytt/modifierat genom åren.

Färgen kanske är annorlunda p g a det är annan duk? :)
Eller så är det i första hand en fotografisk effekt...

Nåja, jag vill minnas att jag läst om dina vedermödor med röret i mitten, men har du haft andra problem, och utvecklat andra alternativa lösningar?

Mezzner; sa:
Utan att misstänkliggöra dig för ogrundad reklam så undrar jag ju vad du har bytt/modifierat genom åren.

Färgen kanske är annorlunda p g a det är annan duk? :)
Eller så är det i första hand en fotografisk effekt...

Nåja, jag vill minnas att jag läst om dina vedermödor med röret i mitten, men har du haft andra problem, och utvecklat andra alternativa lösningar?
Jag tackar å kåtans vägnar för gratulationerna:)

/Färgförändringen är inte en fotografisk effekt, även om olika ljus ger lite olika nyanser. Det är användningen, väder och vind, skrubbning med rotborste och såpa, omimpregnering och främst eldning som med tiden gett den nya nyansen. Solens ev. blekning blir en droppe i havet jämfört med de olika typer av ved som använts. Numera känns duken mer som skinn än som tyg.

En hel del förändringar har jag gjort jämfört med originalskicket. Jag nästan saxar från tråden "Tältkåta" ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28644&pagenumber=18 ):

Nedan följer en liten sammanställning över de förbättringar och förstärkningar jag gjort på min Tåpp Jakt 5. Vissa saker har Moskoselkåtan gjort motsvarande förändringar på när det gälle Varrie jämfört med Jakt. Jag tar det uppifrån och ner.

Stora ventilmössan: Min första ventilmössa var för vid. Lät kapa en liten tårtbit och sy in den så den blev tajtare. Nu har jag en annan ventilmössa, anpassad för kaminrör, och den behöver inte tajtas till. Däremot har jag kompletterat de fyra resårlinor som sitter fästa på ventilmössan och som stänger den, med ytterligare fyra resårsnören mittemellan de gamla. Tidigare när det blåste relativt hårt, dvs. runt 12 m/s och mer, slet vinden upp ventilmössan där det inte satt resårsnören och regnet stänkte in. Hade hoppats slippa kompletteringen på den nya ventilmössan som gick lite längre ner på duken, men lärde mig vid ett pass ovan Fierrovágge mellan Råvejaure och Vaimok att det var bara att komplettera den nya ventilmössan också. Har också kompletterat resårsnörena med snörlås så de kan tajtas till.

När jag bytte ventilmössan fick jag också nytt myggnät i toppen. Det gamla var lappat och lagat då glöd sugits upp där när jag inte stängt den lilla ventilmössan som sitter ovanpå den stora vid eldning.

Extra stormslingefästen 38 cm ovanför de ursprungliga, och små resårsnoddar som stormlinorna ligger samlade i så det inte blir så mycket linor som kan strula vid uppsättning

Myggskydd: myggnätet i toppen som jag sätter dit med kardborre vid behov och en myggdörr som också fästs med kardborre. Moskosel har en myggdörr på Varrie, min täcker dock hela kåtans ingång och inte bara den större delen av dörren som på Varrie.

Extra hålband för golvets knappar, 10 cm ovanför de ursprungliga.

Stålringar på spännremmarna. Ursprungligen fanns bara remöglor. På Varrie finns också stålöglor.

Golvet har jag bytt ut mot ett nytt, eftersom det gamla fattade eld av strålningsvärmen en gång. Måste lägga klabbe/sten på den golvbit som är utsatt för strålningsvärmen som strålar ut från under eldspisen.

Mittstången. Jag använder numera mittstången till sjuans modell, nedkapad till 230 cm längd. Mycket stabilare än femmans stång. Den gamla var 27 mm i diameter med 1 mm tjockt alugods. Den nya är 35 mm i diameter med 1,5 mm tjockt alugods.

Utöver ovan har jag kompletterat mittstången med en chuck, en kaffeknekt, och jag använder ett mittkryss utsågat från ugnsplåt i alu. Jag har också tillverkat ett rör av svetsduk som träs över kaminröret när kamin används på vintern, för att skydda kåtans duk mot strålningsvärmen. Lättviktskamin har jag skaffat från amerikanska Kifaru.

Nästa sak jag möjligen ska försöka göra något åt är inluften Det är den stora förbättringen på Varrie jämfört med min Jakt, tycker jag. Men sedan kanske allt är klart (fan tro't;-) )/

Tack för tipset om fryst tårta:)

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg