lite ljus i mörkret.
Efter att ha läst tråden känner jag att jag måste sprida lite ljus bland de förvirrade besökarna.
Jag som skriver har följt debatten på svt såväl som följt GK's & TT´s Everestexpeditioner.
Kritiken mot GK är följande.
1, Han respekterar inte andra klättrares människovärde
2, Han ljuger om egna bedrifter
3, Han utnyttjar/lurar medklättrare för egen vinning.
Förklaringar
Punkt 1, (andra klättrares människovärde)
I sin bok framkommer mycket kritik beträffande andra klättrares förmågor. Ett exempel som nämns är Anatolij Buchreev som benämns som en amatör i spikskor. Denne Anatolij befann sig på Everest 96 samtidigt som Göran.
Om ni kommer ihåg så dog ett stort antal personer på berget det året. Många överlevde dock, och vissa av dessa för att just Anatolij efter ett toppförsök, trots trötthet, gav sig upp för att leta upp och hjälpa folk ner. Allt emedan GK befinner sig i en trygg sovsäck struntandes i all kaos. Anatolij´s klätterförmågor är dessutom något GK drömmer om.
Många fler exempel finns naturligtvis men jag väljer att inte nämna dessa av utrymmesskäl.
Punkt 2, (egna bedrifter)
Detta behöver väl knappast förklaras närmare.
För den intreseerade finns en utmärkt funktion för att söka gamla artiklar på aftonbladet. Sök upp äldre artiklar från 96 och fram så uppenbarar sig vad GK sagt och inte sagt att han gjort.
Punkt 3, (utnyttjande för egen vinning)
Om ni läser Tina Sjögrens inlägg på mediemagasinet, och tittar i gamla artiklar från 99, så framkommer en trist bild av det medieutrymme GK med Heimerssons hjälp skaffade. GK (och Renata) ljög medvetet (och fortsätter ljuga) om Renata som första svenska över 8000. Hela historien om "tävlingen" på berget 99 var Heimerssons skapelse, med GK´s medhåll, i syfte att få uppmärksamhet. Det tråkiga är att det skedde på bekostnad av Tina. Det finns även här fler fall.
Övrigt.
När man ser på kritiken så bör man titta på varifrån den kommer. I fallet GK kommer den från andra välmeriterade klättrare som gjort världens högsta toppar, samtidigt som GK. Nu kan man naturligtvis, för att göra det enkelt för sig, slå bort detta som avundsjuka. Problemet är att det är så många som inte gillar GK. Fråga t.ex Rafael & de andra från K2 vad de tycker, eller andra som gjort Everest.
Samtliga har lyckats med sina bestigningar, men har ändå starka aversioner mot GK. Vissa (Tina) har fått mycket uppmärksamhet (CNN, wired etc) men är ändå irriterade.
Det är även intressant och högst anmärkningsvärt att inte GK besvarar Tinas inlägg på mediemagasinet.
Varför? Fundera på detta ni som tar honom i försvar. Försök att begrunda ordentligt & ta reda på fakta.
/Ben