Granite Gear Virga

marmotta skrev:
Finns det något magiskt knep som jag missat?
Har man ett vanligt svenneliggunderlag kan man vika det som ett dragspel, vilket underlättas mycket om man tar ett rakblad och skär igenom drygt hälften av liggunderlagets tjocklek där man vill ha böjarna. Lämpligen mäter man då hur bred ryggsäcken är och avpassar sedan "dragspelet" så att det passar fint.

Görs helt på egen risk, för vissa liggunderlag tål inte detta utan spricker snabbt i böjarna (medan andra klarar det upprepade böjandet utmärkt).

Sarvi; sa:
marmotta skrev:
Har man ett vanligt svenneliggunderlag kan man vika det som ett dragspel, vilket underlättas mycket om man tar ett rakblad och skär igenom drygt hälften av liggunderlagets tjocklek där man vill ha böjarna. Lämpligen mäter man då hur bred ryggsäcken är och avpassar sedan "dragspelet" så att det passar fint.

Görs helt på egen risk, för vissa liggunderlag tål inte detta utan spricker snabbt i böjarna (medan andra klarar det upprepade böjandet utmärkt).

Det är ett Ridgerest. Min säck blev påtagligt mindre,
och jag fick intrycket att saker måste staplas
på höjden i röret. GG-säckarna är kanske vidare.

Jag har också funderat på det där med liggunderlaget som stöd till säcken. Liggunderlaget tar ju upp rätt mycket plats även om man rullar det stenhårt, och den volymen försvinner ju även när man har det löst i säcken. Det måste handla om 15 liter (Ridgerest).

Därtill måste säcken vara relativt hög (83 cm, Ridgerest), men de flesta säckar kanske är 83 cm höga?

Men Joakim om jag inte minns fel så har du Ridgerest, så hur funkar det i Virga?

millimeter; sa:
Jag har också funderat på det där med liggunderlaget som stöd till säcken. Liggunderlaget tar ju upp rätt mycket plats även om man rullar det stenhårt, och den volymen försvinner ju även när man har det löst i säcken. Det måste handla om 15 liter (Ridgerest).

Därtill måste säcken vara relativt hög (83 cm, Ridgerest), men de flesta säckar kanske är 83 cm höga?

Men Joakim om jag inte minns fel så har du Ridgerest, så hur funkar det i Virga?

Jag får plats med allt jag ska ha iaf :) Jag tycker det fungerar bra, riktigt skönt som ryggstöd också. Om ni hänger med på turen på torsda-freda nästa vecka så får ni juh se med egna ögon och provbära! Röda dagar.. kolla tråden / Sörmlandsleden som ligger i Träffar.

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Jag får plats med allt jag ska ha iaf :) Jag tycker det fungerar bra, riktigt skönt som ryggstöd också. Om ni hänger med på turen på torsda-freda nästa vecka så får ni juh se med egna ögon och provbära! Röda dagar.. kolla tråden / Sörmlandsleden som ligger i Träffar.

// Jocke

13 kg skriver du; vad handlar det om för längd på turen,
och mängd mat, totalt, eller per dag.

marmotta skrev:
13 kg skriver du; vad handlar det om för längd på turen,
och mängd mat, totalt, eller per dag.

13869 Total vikt
2428 På kroppen
11441 Vikt ryggsäck

Detta gäller 10 dagar!

5400 gram mat/540 gram per dag, endast torr egenpackad mat.

6041 gram packning med bränsle 535 gram, dvs 5506 gram i basvikt i ryggan, inkl rygga.

// Jocke

marmotta skrev:

Jag blev ju lite nyfiken och provade att rulla in min madrass (Ridgerest, 316 gram)
i en av mina säckar. Den antog ju inte precis
säckens form av sig själv och jag kom fram till
att det måste till en del lirkande för att få
den nätt mot säcken, eljes slukar den otroligt
mycket volym.

Jag är förstås van vid att packning går undan, bara
att vräka ned allt i säcken och sedan fästa
tältet på ena sidan och madrassen på den andra.
Allt utom tältet medan jag är kvar där.

Har själv sällan lyckats få till en bra långturspackning genom att ha cellplasten som ett rör i säcken. Funkar dock utmärkt på toppturer och liknande när jag behöver lite form och stadga och har väldigt lite prylar i min tygpåse. Min säck är ju ändå väldigt förlåtande/tunn.

För mig har det funkat bättre att ha liggunderlaget vikt i 50*30 cm format närmast ryggen. Antingen Thermarest 3/4 som säcken är sydd för, eller det tunna cellplastunderlag från Jysk jag använder. Men jag tror att man behöver någon form av "ficka" som håller det hela på plats tills man får dit packningen.

Ett från början dragspelsformat liggunderlag funkar ju naturligtvis för detta. Eller ett modifierat med skurna spår.

Jörgen

Joakim Ambrosson; sa:
Fick min Granite Gear Virga-säck idag som jag lovat att ge en liten debrief om. Har lastat i 13 kg och det grejjar den lätt. Packutrymmet tycker jag motsvarar de 52 liter plus lite till. Säcken är ju inte rejäl, men klarar vikten den angetts klara och lite till. Axelbanden är dock rejäla och känns stadiga. Ryggplatta saknas dock och man bör lägga liggunderlaget eller motsvarande där.

Uppgiven vikt: 567 gram (regular)
Uppmätt vikt: 602 gram (regular)

PLUS:

+ Vikten, 567 gram
+ Förvånansvärt rymlig
+ Packfickor utanpå
+ Klarar 13 kg och kanske något kilo till och sitter fortfarande bekvämt
+ Mycket välsydd! Kraftiga sömmar och dubbelsömmat på utsatta partier.

MINUS:

- Finns bara i USA
- Ryggplatta saknas, måste ha nedförd platta, tex liggunderlag för att säcken ska vara bekväm
- MASSOR av remmar som är på tok för långa, går säkert att banta bort både 50 och 75 gram bara här.

Det kanske står nån annanstans, men var köpte du den,
och hur lång tid tog det att få hem den?

Jag köpte min från Campsaver och då tog det en vecka i leveranstid från tillverkare till butik och några dagar (3) i leverans till mig.

Väldigt få verkar ha säckarna inne för direktleverans.

// Jocke

Marmotta: Min beställning var lite av ett specialfall. Det gick nämligen till så att jag mailade och frågade om de kunde ta hem Latitude Vapor och då fick jag veta att de just skulle skicka en stor beställning till Granite Gear där de kunde lägga till min säck. På grund av detta tog det en eller ett par veckor innan jag fick hem säcken, men om den hade funnits i lager från början hade det nog inte tagit mer än tre dagar, de är snabba i rycken vad gäller packning och ivägskickning.

S_B; sa:
Appropå "finns bara i USA":

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk

Där finns Virga, och därifrån har jag själv beställt en Latitude Vapor med gott resultat (seriöst bemötande och rätt billig frakt).

Vid en ytlig bertkatelse verkar priset från UK avsevärt högre än från den US-leverantör som jag varit i kontakt mewd. Nu kan det ju skilja en del betr. frakten.
Hur är det med tull, betalar man tull för varor från UK?

Har jag fattat rätt att alla varor som ställs ut på hemsidan ovan finns i lager? Vewrkar så av texten.

Sen, nu gäller detta Vapor Trail: Vad kan det betyda
att axelremmarna är "fixed, not interchangeable".
Att det är skillnad på höger och vänster, eller
att de inte kan bytas ut?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg