Granite gear - Blaze vs Crown

Så har jag till slut fått ner packvikten tillräckligt för att kunna byta ut min gamla pansarvagn till ryggsäck. Den är visserligen fantastiskt bekväm oavsett last och tål ett kärnvapenkrig, men väger också 3,5 kg.

Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att jag nog vill ha antingen Granite Gear Crown VC eller Blaze.

Tycker det verkar vara en vettig kompromiss mellan vikt, volym, komfort och pris.

Har tänkt mig detta som stora ryggan som används främst vid längre eller vinterturer. I extremfall kan startvikten säkert hamna på 15-16 kg när jag tar på mig större delen av gemensamma packningen.

Nu när jag står i valet och kvalet är jag förstås ute efter input kring de båda modellerna. För/nackdelar, någon som provat båda kanske? Även nyfiken på hur bärsystemet upplevs.

Lägre vikten på Crown lockar ju förstås, men eftersom det handlar om "storryggan" som bara ska fram vid tunga lass så är 300-400 g skillnad inte hela världen. Så i detta fall är jag helt klart mest intresserad av om någon av ryggorna har en klar fördel mot den andra bortsett från just vikten.

Jag gjorde liknande och lättade på packningen så jag köpte en Granit Gear Blaze men gillade den inte riktigt, så jag sålde den och skaffade en Osprey Kestrel 68 istället. Det ångrar jag inte en sekund och Osprey är ju dessutom billigare.

Graniten tyckte jag inte var så skön att bära när vikten kommer upp mot 15 - 17 kilo.
Inte heller så är det nåt topplock vilket man får köpa extra, det gjorde jag för att få lockficka vilket ökade vikten med 255 gram.
Kompressions och topplocksremmar är av snöre och känns både lite ovant och klent när man är van från riktiga remmar.
Volymen på 60 liter är nog angivet med meshfickorna fullt utspännda av packning m.m. och jag tyckte säcken var i minsta laget, jag vill inte ha massa prylar hängandes på utsidan.

Jag är nog lite för konservativ när det gäller viss utrustning så ökningen på 250 gram tar jag gärna för att få en "riktig" ryggsäck med remmar och lock som dessutom klarar högre vikter.
Samma gäller tält, jag skulle aldrig byta bort mitt Veloce mot nåt litet, trångt och superlätt övernattningsskydd bara för att spara några gram.

Mitt problem är egentligen att jag inte får Osprey att sitta bra på min rygg/nacke. Därav har Exos gått bort som nog hade legat väldigt bra till annars.

Intressant det du säger om storleken. Granite gear anger själva att de inte räknar med sidofickor etc utan endast huvudfack + fickor med dragkedja. Men bra att veta att den kanske är lite liten trots allt.

Just Kestrel är ju annars otroligt stor för sina litrar, har en 33a som jag får plats med nästan fånigt mycket prylar i. Tyvärr är det just den ryggan om annars är så himla bra som bevisat för mig att jag inte får Osprey att sitta rätt på min rygg.

GG Blaze

GG Blaze är en väldigt hållbar säck för sin viktklass, 1,3 kg. Den är specad till max 16 kg men jag har haft hela 23kg i den utan att den rasat. Bärsystemet är ju egentligen inte anpassat för sådana vikter, men det funkade helt klart. Kommer du bara bära 16kg är det inga problem alls.

Vag gäller rymligheten i huvudfacket, går det utan tvekan ner 60 liter. Det finns dessutom väldigt mycket tyg över i toppen, men det som begränsar volymen är längden på toppremmarna. För att kunna använda tyget i toppen sydde jag på extra långa remmar. Med denna justering är huvudfacket på närmare 75-80 liter. Jag använde säcken vid en 3v lång vandring, då all utrustning och mat för turen skulle med. Det fick plats, och inget hängde löst utanför säcken, även om det var tight.

Meshfickorna rymmer dessutom mycket av det du vill ha nära tillhands under vandringen. Du har ett stort fack i mesh längs hela baksidan på ryggsäcken. I detta fack förvarade jag alla mina kläder i en vattentät påse. Väldigt behändigt. Meshfickorna på sidorna använde jag för tältpinnar, vattenflaska och påse med hygien/ första hjälpenartiklar.

Jag hade dock gärna sett att säcken hade rullförslutning i toppen istället för nuvarande lösning. Den ventilerande ryggplattan var inte heller särskilt bekväm. Jag löste det dock genom att trycka ner en liten bit cellplastunderlag längs ryggplattan, så att det blev mjukare.

Dessutom görs GG Blaze av någon anledning inte i storlek large, utan bara regular som längst. När jag köpte säcken chansade jag på att regular skulle passa. Den var lite kort. Problemet gick dock att åtgärda genom att jag filade till ett nytt fäste för remmarna lite högre upp på ryggplattan.

Jag har inte testat GG Crown men skulle jag välja mellan dessa två säckar idag, med krav på max 16kg bärkapacitet, skulle jag ta crown. Den låga vikten, att den finns i storlek large, samt att den ser ut att ha samma förvaringsutrymmen som GG Blaze skulle vara avgörande.

Båda säckarna är ju ganska minimalistiska, men tyget som GG anväder (cordura) är slitstarkt och bärsystemen funkar bra till angivna maxvikter. Det man sparar vikt på är istället borttagna topplock och mindre remmar på mindre utsatta ställen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg