bredviken; sa:
Hej igen.
Nu har jag klämmt på fiskars yxor. Den oranga målningen känns ganska hal. Hur funkar det i verkligheten?
Rasksven vad tycker du? Skulle du köpa den igen?
Fiskars 600 känns klart mer som en riktig yxa. Vikten ökningen mot 500 känns klart motiverad. Men Gränsforsen är fortfarande trevligt liten.
hmm fortfarande svårt.
mvh
ht
Jag har haft min Fiskars 600 i minst sex år och är nöjd med den. Skulle jag slå sönder den idag skulle jag tveka mellan Gränsfors vildmarksyxa (den som är storleken större än lilla yxan) och en ny Fiskars 600. Eftersom jag har så goda erfarenheter av Fiskars och eftersom den kostar så relativt lite, skulle jag nog köpa en ny Fiskars 600 att ha med som standard. Att jag inte upplever balansen som topp för finjobb gör inget, då kniven kompletterar den. Känns heller inte lika hårt att använda baksidan som hammare, som med en Gränsfors.
Det orangemålade skaftet finns inte på min yxa. Har hört tidigare att det kan bli halt när det är blött, så den färgen skulle jag slipa bort.
För vandringar där jag inte förväntar mig mycket klyvbar ved, som sommarens vandring i Sulitelma och Padjelanta, tar jag Gränsfors lilla och sväljer misshandeln av baksidan de gångerna.
Så mitt tips är; köp båda
och ta med den som verkar passa bäst för det område du ska till. Jag skulle börja med Fiskars, som jag uppfattar som mer allround, mer användbar i skogen för kåtaanvändare p.g.a. det längre skaftet. Grova tallgrenar som blåst av, knäckta träd som landat snällt (på sten), bäverfällda träd som landat snällt, små självdöda tallar man finner inne i snåriga områden osv. tycker jag motiverar det längre skaftet. Även för ved som kan ligga vid vindskydd utan att det finns yxa. Den grövre ved vi ibland tar med ut är oftast också bara sågad, och då är det också en fördel med det lite längre skaftet.
När vedtillgången är mer sporadisk och/eller det för det mesta handlar om att klyva mindre, rundade saker för att få en mindre rykig eld i kåtan så duger Gränsfors lilla bra, kanske bättre för mindre saker då balansen är bättre.
Fiskars är ju inte så dyr, så det är ingen katastrof om du inte gillar den.
Raskesven