En fördel med liten yxa framför stor kniv och liten såg är att man även kan använda baksidan som hammare när en kåtas markpinnar ska ner. Om man nu har hjärta att göra det med en handsmidd liten Gränsfors. Gränsfors lilla yxa fungerar annars för den ved man oftast finner på och i anslutning till fjället, och som man kan behöva för att torka upp i en kåta, laga mat och koka kaffe.
Tillgången på ved är ju dock mindre än i skogen, så det gäller att förbereda allt noga, hänga upp blöta kläder, ha kastruller etc. i ordning, innan elden tänds så värmen utnyttjas maximalt. Med Gränsfors minsting kan man ha med även en liten kvistsåg, eftersom den är så lätt;-) Lite kort Gränsfors minsting dock om man ska använda den mer frekvent i skogsterräng, men den går till nöds att klyva även lite större klabbar med.
Jag testade att ta med mig Gränsfors minsting istället för min Fiskars 600 under sommarens vandring, eftersom vi var ute rätt länge, ville minska vikten och för det mesta skulle befinna oss på marker utan tillgång till särskilt mycket klyvbar ved. Det visade sig också bli rejält varmt i slutet av juni och första halvan av juli så det blev inte mycket eldning. Sågade och högg upp en gammal stock som låg som drivved vid en större sjö och lite annat smått och gott, och till det räckte Gränsfors lilla. Som standard och med lite bättre tillgång på ved blir det dock den lite större Fiskars även framöver.
Raskesven