"Ingredienser: stärkelsesirap, härdat vegetabiliskt fett, stabiliseringsmedel E340/E452, mjölkprotein, emulgeringsmedel E471, klumpförebyggande medel E551, laktos, färgämne E160a."
Tror jag håller mig till rent, helfett mjölkpulver med en extra klick smör i
.
(...) det finns även filmjölkspulver i hälsokostbutiker, annat märke. Inte varit ute och letat än, men det heter active lactic culture - pulvret inte märket.
Jag dricker aldrig vanlig mjölk hemma och har faktiskt längtat efter att på något sätt trolla fram fil, youghurt e.d. till frukost. Men det du hittat är väl bara den mjölksyrabakteriekultur, som man tillsätter i mjölk för att styra fermentationsprocessen åt rätt håll?
När jag var liten, stod filbunkekrusen i långa banor på köksskåpet, som hos alla andra i mitt gamla hemland. Mjölken var visserligen pastöriserad, men man tillsatte bara lite av förra omgångens fil så satte processen igång - men den tog ju flera dagar. Men det kanske går fortare med "moderna" bakteriekulturer? Blanda till pulvermjölken på kvällen, tillsätta bakteriekultur, "skörda" youghurt till frukost?
Fast jag kan ju tänka mig, att det varken funkar så snabbt, eller med pulvermjölk, eller i svensk utetemperatur. Någon som vet/har testat?