GPSdjungeln...

Håller med dig. 60:an är hela 50 mm längre/högre och det är en stor skillnad i fickan eller på styret (jag har använt min i skogen, på styrkronan på min sporthoj och i bilen). Jag är faktiskt lite förvånad att utvecklingen inte gått längre på skärmfronten då min eTrex Vista C från 2004 fortfarande står sig bra.

Håller inte med.
....
Thure

Magellans Topo+ klart bättre än FriPro

Jag tycker det är både enkelt och kristallklart. Speciellt viktigt är att hon tycks ha förmågan att ta till sig tekniken. Det hon bör köpa är en 60CSx med Automotive Kit (=vägkartan) och FriPro. Jag kan i detalj argumentera varför det är rätt i detta fallet men avstår. Tyvärr så finns ingen genväg eller billigare variant.

En eTrex har för liten skärm och en 278 är för klumpig. Konkurerande fabrikat är grymt mycket sämre. Enda problemet är priset. Räkna med bortåt 8000 kr inkl kartor.

Måste säga att "det konkurrerande märkets" terrängkarta (Magellans Topo+) verkar i alla fall vara överlägsen Fripro när det gäller detaljeringsgrad. Där återfinns fastighetskartans alla stigar och gårdsnamn, vilket jag uppskattar som terrängcyklist (och förmodligen även skulle sätta ett stort värde på som ryttare också, även om det var 18 år sedan jag senast red i naturen). Dessutom visas byggnadernas form vid stor inzoomning, vilket är trevligt.

Hur mycket av detta återfinns i FriPro? Inte alls vad jag har kunnat se på de skärmdumpar som visats här på utsidan. Bara en punkt märks "hus" (eller var det möjligtvis "byggnad"?). Dessutom har Magellan ett (numera) fungerande viewerprogram för kartor på minneskort, vilket Garmin tydligen saknar (underligt att ingen ännu har hackat MapSource eller skrivit ett eget gratisprogram för att rätta till denna fadäs).

Återstår då att se om Garmins nya fastighetskarta (Map Direct) har med denna info som återfinns på Magellans Topo+-kartor (jag väntar fortfarande på att läsa de första recensionerna här på utsidans navigationsforum :)). Informationsskillnaderna mellan Magellans Topo+-karta och Magellans Fastighetskarta är i princip bara fastighetsbeteckningarna och fastighetsgränserna. I övrigt är de närmast identiska (jo jag har bägge kartvarianterna)

Magellans Topo+ täcker Sverige i 9 delar, ca 1800 kr/del. Fastighetskartan (Map on Demand) kostar 2500 kr/del (+ eventuell frakt) där varje del täcker en kvadrat på 50*50 km med valfri centrumpunkt.
/Niklas

Håller inte med.
Visserligen så är 60-skärmen större någon cm men den innehåller inte flera pixlar och längdbreddförhållandet är IMHO bättre på Etrex. Den mindre storleken i fickan på Etrex är av betydligt större betydelse för många användare.
Thure
Ja, du har till stor del rätt. eTrex duger i stort sett lika bra som 60Cx.

Räkna med bortåt 8000 kr inkl kartor.
8000? Nog för att vi är villiga att lägga ner lite pengar men 8000 börjar för mig likna en förmögenhet... Kan jag inte komma billigare undan? Så jätteavancerat behöver det ju inte vara, det viktiga är ju att kartorna är tydliga så det går att följa stigar...

8000? Nog för att vi är villiga att lägga ner lite pengar men 8000 börjar för mig likna en förmögenhet... Kan jag inte komma billigare undan? Så jätteavancerat behöver det ju inte vara, det viktiga är ju att kartorna är tydliga så det går att följa stigar...

Jovisst går det billigare...

Garmin eTrex Legend HCx + Friluftskartan Pro = ca 3600 kr

eller om man föredrar Magellan....

Magellan Triton 400 + Sweden Topo Plus = ca 4800 kr
(den billigare Triton 200 klarar inte Topo kartan)

Bilkartor i skogsGPS blir ganska dyrt och en del bökigare i bilen.
Det går att hitta en Nuvi 200 för ca 900kr som funkar jättebra i bilen. (billigare än bilkarta i skogsgps)
Det går att att lufsa i skogen med en legend hcx med fripro.
Men knappast njutbart med omvändningen.
Jag valde senast en Vista hcx för det smidiga formatet. Den har samma funktioner som 60csx. Vill man ha större skärm (större enhet & fler knappar) så är det kanske 60csx.

Garmin eTrex Legend HCx + Friluftskartan Pro för ca 3600 kr plus en Nüvi 200 inkl bilkarta för Norden för 900 kr (ElGiganten) ger summan 4500.-

Då får du en riktigt bra skogsGPS samt en riktigt bra bilGPS. Nöjd?

Alternativt:
GPS från Amazon.com via kompis i USA (gpsmap60csx = 300 USD) = 1800
Kartor från Piratebay = gratis.

Alltså 1800 spänn = helt OK pris.

Jag är inte alls så helig men forumreglerna säger följande så jag tror att PirateBay o.dyl. tas bäst via PM.

Uppmaning till brott
Att uppmana eller uppmuntra andra till brott (tex tips om piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.

Alternativt:
GPS från Amazon.com via kompis i USA (gpsmap60csx = 300 USD) = 1800
Kartor från Piratebay = gratis.

Alltså 1800 spänn = helt OK pris.

Måste säga att "det konkurrerande märkets" terrängkarta (Magellans Topo+) verkar i alla fall vara överlägsen Fripro när det gäller detaljeringsgrad. Där återfinns fastighetskartans alla stigar och gårdsnamn, vilket jag uppskattar som terrängcyklist (och förmodligen även skulle sätta ett stort värde på som ryttare också, även om det var 18 år sedan jag senast red i naturen). Dessutom visas byggnadernas form vid stor inzoomning, vilket är trevligt.

Hur mycket av detta återfinns i FriPro? Inte alls vad jag har kunnat se på de skärmdumpar som visats här på utsidan. Bara en punkt märks "hus" (eller var det möjligtvis "byggnad"?). Dessutom har Magellan ett (numera) fungerande viewerprogram för kartor på minneskort, vilket Garmin tydligen saknar (underligt att ingen ännu har hackat MapSource eller skrivit ett eget gratisprogram för att rätta till denna fadäs).

Detta är onekligen bra argument för Magellan och Topo+.

Thure

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg