GPSdjungeln...

Min mor fyller jämt iår och planen är att ge kartgalningen en GPS.

Hon rider och GPSen kommer mest komma till användning där. Hon håller sig i samma områden så det behövs kanske inget avancerat. Bör också funka som bil-gps men det antar jag att dom flesta gör?

Jag kan INGENTING om Gps och vad som skiljer en för 499 på biltema från en för 5000 kr så jag skulle verkligen behöva råd och tips.
Budgeten är inte gigantiskt men fyller inte gpsen sin funktion så spelar det ju ingen roll hur billig den är.

Vad ska jag titta efter? I vilken ände ska jag börja? Har förstått att det inte bara är GPSen som kostar utan jag får dessutom köpa kartor till...?

Du får nog speca maxpris så blir det lättare. Jag har en fyra år gammal Garmin eTrex Vista C (C = färgskärm). Det som jag och många blir förvånade över är att kartor/kartmaterial är ganska dyra.

Min GPS kostade 3800 kr 2004 och kartmaterial för Europavägar ca 2000 kr extra. Nu får man nog en bättre GPS för under 2000 kr (Garmin 60cs) men jag tror kartor kostar ungefär lika mycket idag. Terrängkartor kostar också det extra. Dvs. i min apparat har jag European City Select med vägar och Friluftskartan för terräng när jag är i naturen (kajak, fjällen).

För Garmin verkar City Navigator Europe kosta runt 1500 kr. Friluftskartan Pro kostar ca 1400 kr/st och Sverige är indelat i fyra områden. Dvs. vill du t.ex. ha både Norbotten och Stockholmsområdet måste du köpa två såna kartor.

Annan GPS-tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50803

Topografisk

karta behövs säkert för ridningen. Skall GPSen vara användbar i bilen behövs också en ruttbar vägkarta. Då hamnar vi på de kostnader som nämns i föregående inlägg.

Dessutom krävs en del intresse och tid för att lära sig använda systemet. Man kan ha mycket nöje av GPS som logg om man sparar spår på en dator.

För bara ridning och att hitta är karta och kompass ett klart vettigt alternativ.

Jag skulle inte ge bort en GPS om jag inte var övertygad om, att mottagaren skulle lägga ned mycket tid på att knappa på den, och dessutom tycka att knappandet är roligt.

Thure

Mycket bra inlägg. Karta är klart underskattat. Inte ens jag som är ganska intresserad har lärt mig i närheten alla funktioner. Det är en hyfsad tröskel att sätta sig in i hur den fungerar och hur man navigerar, då menar jag främst ute i skogen.

På väg är det simpelt att knappa in vart man ska och sen följa anvisningar. Tyvärr tycker inte jag att min handhålla eTrex Vista är så särskilt bra i bilen då skärmen är liten och det är lite krångligt/farligt att knappa medan man kör. Därför har jag en bil-GPS, Garmin Nüvi 255, som har större skärm som man kan peka och knappa på. Dessutom så pratar den i motsats till min GPS för skogen som bara piper när det är dags att svänga. Det kanske inte är ett så stort minus dock.

För bara ridning och att hitta är karta och kompass ett klart vettigt alternativ.

Jag skulle inte ge bort en GPS om jag inte var övertygad om att mottagaren skulle lägga ned mycket tid på att knappa på den och dessutom tycka att knappandet är roligt.

Thure

Kollade några Garmin-modeller för exempelpriser (kartmtrl ingår inte) på prisjakt.nu. Colorado verkar fin men är ganska ny och därmed dyr. Jag tror dock att de är betydligt mer lättanvända än 60CSx och liknande min eTrex Vista C - utvecklingen och användarvändligheten har gått framåt tycker jag.

PS. prisjakt.nu har en ganska bra funktion där du kan speca maxpris och annat och se vilka modeller som blir kvar efter filtrering.

Garmin 60CSx 2800 kr

Garmin Colorado 300 3600 kr

eTrex Vista HCx 2185 kr

Garmin Edge 605 3195 kr, Väldigt liten manick (vill ha!) med nackdelen att det är fast batteri, ~8 timmar, så för fjällvandring är den inte aktuell.

Senast ändrad:
I familjen har vi haft mycket nöje av Garmin forerunner 305 vid uteridning.
Sen har jag ju friluftskartan hemma i datorn och tittar pâ ridturen där.
Eller sâ läggar jag in nâgra waypoints jag vill ha koll pâ under turen.

Sâ värst mycket större GPS skulle jag inte vilja ha med mig ut.
Max är nog en eTrex med karta men skärmen är ju inte sâ stor att man kan kolla medan man skumpar ikring.

Som vanligt förslâr jag en kobination av en bra liten GPS för själva skumpandet och en bättre för bilen. t ex en nüvi.

Kostnaden blir ca 2100:- för FR305 och 1000- 1500:- för en nüvi 200/250 eller liknande.

Gunnars förslag

med Forerunner 305 ger bra loggningsfunktion vid ridning men den GPSen kan inte visa kartor. För att visa kartspåret på kartbakgrund så krävs en vettig karta och program för detta i datorn.

Här händer det en del vartefter. Googles kartor kan användas men de är inte lika bra som FriPro.

Kan tänka mig att ozi explorer kan vara händigt för att hantera detta användningsområde.

Thure

Om enheten BARA skall användas för att i efterhand i datorn se vart man varit så duger vilken Garmin som helst.

Jag skulle rekommendera Etrex Legend HCX eller den utgångna Legend C som nybörjar-GPS.

Om man har stärre krav så kan man köpa en GPSmap60CSX. Den har allt du behöver, och till skillnad från dyra coloradomodeller så har den inget extralull.

Om du känner någon som har kartor så går det att lösa det också.

Tack för svaren

Får nog förtydliga lite, det ska i första hand användas för ridning och då inte för att i efterhand ta reda på vart man varit utan snarare under ridturen kunna klura ut var man ska ta vägen -hitta nya stigar.
Det är bra om den funkar hjälpligt i bilen men det är inte nödvändigt, fippla när man kör är inget mor pysslar med heller, hon hör till generationen som stannar bilen när hon skickar sms;) En gps till bilen och en till ridningen är inte aktuellt.

Sen ÄR hon intresserad, i närmast fixerad vid kartor och tekniska prylar så jag betvivlar inte att hon kommer lära sig manicken snabbt och använda funktioner.

Men som sagt, det hon kommer använda den till är att leta nya ridvägar i skogen och kasnke spara (om det nu går, jag har som sagt ingen aning) ridvägar så hon hittar samma väg igen.
Storleken tror jag inte är ett jätteproblem, hon har alltid magväska på ridturerna där hon har kamera och mobil mm så där får nog även en lite större GPS plats.

Då är det helt klart något i linje med eTrex Vista + Friluftskartan Pro som gäller. Då kan man om man zoomar in ordentligt se stigar och vattendrag m.m. Det är dock inget man direkt gör i farten, ens gående.

Jag tycker som skrivet inte att en sån GPS är kanon i bilen men det funkar helt klart. Dock så är du uppe i ca 2200 + 1500 + 1400 om du ska ha GPS (eTrex) + City Navigator + Friluftskartan. Du kanske kan börja att köpa GPS + Friluftskarta endast? Då finns bara en väldigt grov Europakarta med för vägnätet.

A: Köp en GPSMAP 60 CSX = större display än Etrex.
B: Kolla om du känner någon i USA. +billigare - engelska menyer.
C: Piratebay.

Jo, varenda steg du tar, eller rider, sparas så att du i efterhand kan se på kartan vart du gått.
Du kan också gå samma väg tillbaka, det finns en knapp för det, typ.

Får nog förtydliga lite, det ska i första hand användas för ridning och då inte för att i efterhand ta reda på vart man varit utan snarare under ridturen kunna klura ut var man ska ta vägen -hitta nya stigar.
Det är bra om den funkar hjälpligt i bilen men det är inte nödvändigt, fippla när man kör är inget mor pysslar med heller, hon hör till generationen som stannar bilen när hon skickar sms;) En gps till bilen och en till ridningen är inte aktuellt.

Sen ÄR hon intresserad, i närmast fixerad vid kartor och tekniska prylar så jag betvivlar inte att hon kommer lära sig manicken snabbt och använda funktioner.

Men som sagt, det hon kommer använda den till är att leta nya ridvägar i skogen och kasnke spara (om det nu går, jag har som sagt ingen aning) ridvägar så hon hittar samma väg igen.
Storleken tror jag inte är ett jätteproblem, hon har alltid magväska på ridturerna där hon har kamera och mobil mm så där får nog även en lite större GPS plats.

Jag tycker det är både enkelt och kristallklart. Speciellt viktigt är att hon tycks ha förmågan att ta till sig tekniken. Det hon bör köpa är en 60CSx med Automotive Kit (=vägkartan) och FriPro. Jag kan i detalj argumentera varför det är rätt i detta fallet men avstår. Tyvärr så finns ingen genväg eller billigare variant.

En eTrex har för liten skärm och en 278 är för klumpig. Konkurerande fabrikat är grymt mycket sämre. Enda problemet är priset. Räkna med bortåt 8000 kr inkl kartor.

Ett superlågprisalternativ är att köpa en Garmin Nüvi 200 för 900 kr på ElGiganten. Komplettera med en papperskarta och det funkar hjälpligt. Dvs i max 4 timmar i stöten....

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg