GPS till paddling

Under min HBB-paddling förra året använde jag en Garmin GPSMAP76Cx med Bluechart (sjökort)och jag hade mycket nytta av den. Låt mig ge några exempel:
  • I datorn hade jag förberett med en massa waypoints till små och stora hamnar, affärer längs kusten samt bra tältplatser. Vid behov var det bara att låta GPSen visa närmaste waypoints och baserat på min namnstandard kunde jag t.ex. direkt ta mig till närmaste hamn
  • Hade även lagt in rutter längs hela kusten för att förenkla och snabba upp beslut i skärgårdar.
  • Vid större överfarter brukade jag scrolla i sjökortet i GPSen till en lämplig ö eller udde och där sätta en waypoint. Då visste jag exakt hur långt det var. Det är ju alltid skönt att se hur avstånden minskar medan man paddlar - det stärker självförtroendet och motivation speciellt i motvind. Vid överfarten av Laholmsbukten i 30 graders hetta gav jag mig själv belöning i form av vatten varje kilometer.
  • Naturligtvis fick jag även rätt kurs vilket är ovärderligt vid dimma, men också väldigt praktiskt i skärgårdar eftersom det kan vara svårt att se gränser mellan öar när man sitter så lågt
  • Mycket trevligt är också att få en logg på exakt var man befunnit sig och hur långt man paddlat per dag.
Ett par AA-batterier räckte drygt en dag (dvs ca 15 timmars paddling).
Många hade varnat för att den skulle ta stryk av allt vatten som sköljer över under så lång tid, men det var inga problem alls.
GPSen hade jag i ett fäste från R.A.M bultat i kajaken.
Som summering måste jag säga att jag är mycket nöjd både med GPS, bluechart och fäste.

Hälsningar
Peter

PS. Jag hade också riktiga sjökort (utskrivna på A3-plastpapper)

Avdrift

...
Dimma utan GPS går bra det med men kräver en del koncentration på kartläsningen samt klocka och kompass.
...

Med all respekt så tvivlar jag att du kan träffa rätt. Min tur rakt österut från östra Langö gjorde jag till 90% utan GPS för att testa hur mycket avdrift jag fick
och utan referenser är det enormt svårt att paddla rakt. Det spår jag hade efter turen visade på en tydlig avdrift som skulle gjort att jag missade lilla Nassa...

Med all respekt så tvivlar jag att du kan träffa rätt. Min tur rakt österut från östra Langö gjorde jag till 90% utan GPS för att testa hur mycket avdrift jag fick
och utan referenser är det enormt svårt att paddla rakt...

Tjocka och hård vind är däremot inte så vanligt, tack och lov. 20 graders avdrift är dock inte ovanligt ifall vinden ligger på bra från sidan.

Jag har en Magellan Xplorist XL.
Jag har också sjökort. Kalla mig säkerhetsfreak ;). Men jag börjar kunna lämna sjökorten hemma.

Oregon

känns som det händer en del i GPS världen. Oregon har nu varit ute i 2 dagar och
den har fått bra omdöme... kanske nyhetens behag ....

http://gpstracklog.typepad.com/gps_tracklog/2008/07/hands-on-with-t.html#more
http://garminoregon.wikispaces.com/

Skövde natur säljer 200 och 300 ...
http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=5315

//////////////////////////

Fråga från en som inte kollat på GPS:er de senaste åren. CityNavigator
köper man till den och har den på ett speciellt minneskort eller laddar
man eller kan man ha plats med allt i maskinen....

Köp inte några kartor på kort. Då kan du bara ha dem i en GPS.
Du laddar in City Nav som vilka andra kartor som helst. Har du mycket minne så kan du ha både friluft och CN i maskinen samtidigt. Du väljer vilken karta du vill använda genom att trycka på menyknappen i kartläget. Visa OMR8, Visa City Navigator osv. Dessutom ändrar sig ikonerna i Hitta/Find/Sök-menyn beroende på vilken karta du har uppe.
Det krävs inte mycket minne. Du behöver ju inte ha CN över Tyskland om du skall paddla i Dalslands kanal typ.

och utan referenser är det enormt svårt att paddla rakt. Det spår jag hade efter turen visade på en tydlig avdrift som skulle gjort att jag missade lilla Nassa...

Jag och hustrun paddlade t ex från Åbo västerut och norr om Åland i början på 90-talet. Vi tog oss till Väderskär i tät dimma från Yxskär. Med min kompasslösning en jollekompass med ett vridbart kompasshus liknande orienteringskompasshus och nål fastskruvat på däck intill sittbrunnen gick det att hålla mycket exakt kompasskurs mellan kobbarna. Men det var inte någon passage mellan kobbar som var längre än 30 minuter vad jag minns och det var inte mycket vind eller vågor.

Givetvis hade en GPS underlättat. Fördelen är bland annat att man få ett kvitto på kursen över grund.

Thure

Fråga från en som inte kollat på GPS:er de senaste åren. CityNavigator
köper man till den och har den på ett speciellt minneskort eller laddar
man eller kan man ha plats med allt i maskinen....

Jag har ett microSD-kort med 2 GB och på det har jag CityNavigator över Norden ned till och med norra Tyskland samt FriPro Götaland och Svealand samt lite fjällkartor samtidigt. Då är kortet ganska fullt.

Thure

Dimma

Thure jag tror också att det kan fungera och tror att du är mig vida överlägsen på att navigera med karta och kompass plus som du antyder man kan ha dödmansräkning.... Men konsekvensen att paddla österut från Ljusterö österut och missa känns inte så lockande...;-) Åbo västerut så kommer man ju hem förr eller senare ;-)

Fråga: Ni som förordar GPS enbart hur gör ni när det blåser?!?! #
När ni har paddelhandskar på ??
När det blir vatten på GPS:en ??
Jag har till min Garmen Etrex Vista en Garmin skydd dvs. det är genomskinlig plast men det är ingen super höjdare....

Ps. Jag har däckskompass längst fram som är suverän då det gäller navigera (saknar dock lampa i min vilket skulle vara önskvärt...)

Ladda ned kartor

Fråga 1: Funkar det bra att ladda ned kartor. Kom ihåg de tidigare versionerna då det tog tid och alla kartor i GPS:en raderades

Fråga 2: Någon som testat solceller att ladda GPS batterierna med?

Jag har till min Garmen Etrex Vista en Garmin skydd dvs. det är genomskinlig plast men det är ingen super höjdare....

Ps. Jag har däckskompass längst fram som är suverän då det gäller navigera (saknar dock lampa i min vilket skulle vara önskvärt...)

När det blåser, och det innebär att paddlingen kräver all koncentration, så går jag väl som regel mot nåt riktmärke och tittar vare sig på karta eller kompass. Sedan går jag i lä, då jag behöver verifera min position, eller göra nästa vägval. Det är en gradskillnad (ursäkta ordvitsen) mellan att navigera med karta. Kartan är lättare att se på, men det är också svårt om det är stökigt och jag vill veta postition etc med bestämdhet.

Har mycket sällan handskar. Har ibland fingertoppslösa handskar. Med poogies får man välja att ta ur händerna eller ge katten i knapparna...

Vatten på gps:en har jag inte upplevt som ett problem. Däremot jäklas den ibland så att jag måste lägga den ordentligt horisiontalt för att få korrekt orientering av kartan (dvs gps:ens riktning), då ser man sämre och vattnet kanske möjligen kan vara ett problem då (men det har jag inte noterat).

Min 60:a läcker lite i batteriluckan men det har aldrig varit ett problem om man kommer ihåg att tömma/torka efter turen. Vore förstås bättre om den vore helt tät.

Thure jag tror också att det kan fungera och tror att du är mig vida överlägsen på att navigera med karta och kompass plus som du antyder man kan ha dödmansräkning.... Men konsekvensen att paddla österut från Ljusterö österut och missa känns inte så lockande...;-) Åbo västerut så kommer man ju hem förr eller senare ;-)

Har inga problem att ha paddelhandskar (neopren) då jag trycker på knapparna på GPSMAP76.
Vatten har inte heller varit några problem och jag har aldrig haft den i något skyddande fodral. Däremot så fick jag in vatten i en tidigare Etrex Vista, men det löste sig genom garantin.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fuchs GPS till långlopp Paddling allmänt 14
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Paddling allmänt 3
Pumpagubben Fäste till GPS/Klocka Paddling allmänt 7
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Merckx Gps Paddling allmänt 8
nj-tec Paddla med GPS Paddling allmänt 12
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
thureb Hållare GPS Paddling allmänt 36
Niftigolebb Laddning av Gps och mobil. Paddling allmänt 34
Skogsfinnen GPS och paddling Paddling allmänt 5
Ödling Gps /solpanel Paddling allmänt 7
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
jjjjy66 Hur många av er har en GPS? Paddling allmänt 0
jamner GPS i kajak Paddling allmänt 2
kuah GPS mottagare Paddling allmänt 4
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
jongranath GPS vs Kompass Paddling allmänt 10
flying_c Gummilist till Jofa kanadensare? Paddling allmänt 7
HjalmarGL Rottnan, södra delen till sjön Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 8
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg