Under min HBB-paddling förra året använde jag en Garmin GPSMAP76Cx med Bluechart (sjökort)och jag hade mycket nytta av den. Låt mig ge några exempel:
Många hade varnat för att den skulle ta stryk av allt vatten som sköljer över under så lång tid, men det var inga problem alls.
GPSen hade jag i ett fäste från R.A.M bultat i kajaken.
Som summering måste jag säga att jag är mycket nöjd både med GPS, bluechart och fäste.
Hälsningar
Peter
PS. Jag hade också riktiga sjökort (utskrivna på A3-plastpapper)
- I datorn hade jag förberett med en massa waypoints till små och stora hamnar, affärer längs kusten samt bra tältplatser. Vid behov var det bara att låta GPSen visa närmaste waypoints och baserat på min namnstandard kunde jag t.ex. direkt ta mig till närmaste hamn
- Hade även lagt in rutter längs hela kusten för att förenkla och snabba upp beslut i skärgårdar.
- Vid större överfarter brukade jag scrolla i sjökortet i GPSen till en lämplig ö eller udde och där sätta en waypoint. Då visste jag exakt hur långt det var. Det är ju alltid skönt att se hur avstånden minskar medan man paddlar - det stärker självförtroendet och motivation speciellt i motvind. Vid överfarten av Laholmsbukten i 30 graders hetta gav jag mig själv belöning i form av vatten varje kilometer.
- Naturligtvis fick jag även rätt kurs vilket är ovärderligt vid dimma, men också väldigt praktiskt i skärgårdar eftersom det kan vara svårt att se gränser mellan öar när man sitter så lågt
- Mycket trevligt är också att få en logg på exakt var man befunnit sig och hur långt man paddlat per dag.
Många hade varnat för att den skulle ta stryk av allt vatten som sköljer över under så lång tid, men det var inga problem alls.
GPSen hade jag i ett fäste från R.A.M bultat i kajaken.
Som summering måste jag säga att jag är mycket nöjd både med GPS, bluechart och fäste.
Hälsningar
Peter
PS. Jag hade också riktiga sjökort (utskrivna på A3-plastpapper)