Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
När jag startar skotern sjunker
mottagningen avsevärt. Till noll
kan man säga. (garmin 12)
Den är monterad vid styret.
Jag har inte provat med avstörda
tändstift än, nån som haft samma
problem på nåt fordon?
Nja, men om jag sätter min GPS på cykeln, och sedan vevar på utav h-e, då blir displayen suddigare. Det rättar till sig igen när imman försvinner från glasögonen, dock...
Pröva med tändstift som inte stör GPS:en, då skall det funka, det är med allra största säkerhet det som stör mottagningen. Pröva med att koppla loss GPS:en och gå iväg 15-20 m från skotern, om den funkar då utan problem så är det tändstiften.
Med avtörda tändstift behöll den
sin mottagning, nu skulle man
bara ha fått ut 6-8volt ur
skotern. Så man kan ha lyset på
vid mörker. Det finns säkert
billiga komponenter som löser
det. Men man är då för lite el
kunnig för att veta vilka grejer
som behövs.
Angående seghet i kyla så kan jag säga att redan vid en -15 har jag haft problem med displayen och vid -30 så var det omöjligt att använda den vid navigering från en skoter.
Och angående policy så finns det ju inga länkar till det från "officiella" delen på utsidan, men om det sedan diskuteras placering av GPS:er på snöskotrar på forumet så är det inte mycket att orda om, tycker jag i alla fall.
Beror lite på placeringen, bakom rutan på motorhuven, så får gps lite gynnsammare miljö att vistas i. Har haft gps på skoter sen -96 utan några problem trots många vistelser i -20 -30C. Seg blir den ju men jag upplever att det är en fördel med belysningen på gps påslagen.
Använder den på skoter numera endast som signalgivare för Palm och det funkar helt OK trots sträng kyla
Tllläggas kan att extern strömförsörjning är nära nog ett måste
//Runar B
Det fungerar bra om du har en maskin som blåser varmluft bakom rutan så det blir uppvärmt bakom. Då blir aldrig GPSen kall. Jag har monterat en Magellan 315 på en Ski-doo Tundra och det fungerar fint.