GPS och Håkan Lans

"Sveriges störste uppfinnare i modern tid" förefaller vara "Sveriges mest hypade uppfinnare i modern tid".

Endast tre (3) patent? Till och med jag har betydligt fler.

Och var finns de epokgörande systemen för satellitnavigering och datorgrafik som journalisterna snackar om?

Kepler; sa:
Och var finns de epokgörande systemen för satellitnavigering och datorgrafik som journalisterna snackar om?

Det är användningen av GPS ihop med att visa sin och omgivningens position och riktning för alla i närheten. Tydligen standard på båttrafik.

Färggrafiken har jag för mej var det som gjorde att det blev färg på CRT-skärmarna. Ganska gammalt, men jag tror inte han drev på när det var aktuellt.

I detta kvalificerade forum har vi nu således konstaterat att det var få patent, att de hade ringa uppfinningshöjd och att det förmodligen förelåg nyhetshinder.

Får se om bedömningen står sig.

Radar vs Lans

Det är nog på det viset att just den teorin att H.Lans system skall ersätta radarsystemet tror jag är ett journalistiskt påhitt.
Vissa optimister har trott att detta skulle vara en möjlig utveckling. Inom sjöfarten trodde man att detta var möjligt och satsade på AIS systemet. Men efter att ha testat detta under några år så förstod man att det inte är en framkommlig väg att ersätta RADAR med AIS systemet. Man har därför inom sjöfarten fortfarande krav på Radar och kommer så förmodligen ha det under mycket lång tid framåt. Att ersätta RADAR med AIS är idag inte en säker väg att gå utan AIS systemet får ses som ett kompliment till RADAR och andra system.
En mycket svag länk i Håkan Lans system är att positionsmeddelandena går med VHF. Dessa meddelanden är lätta att störa och även manipulera (för den dåre som så önskar att sabotera).
Satelitnavigeringssystemt med GPS och senare även Gallileo kommer med hjälp av EGNOS och WAAS att ha den säkerhet som fodras i positionsbestämmningen av farkoster men tyvärr är inte positionsrapporteringen via VHF idag tillräckligt bergsäker för att ersätta RADAR system.

/Göran

Defamation = Fötal

Nu har väl den här tråden passerat ett lågvattenmärke.
Att anklaga någon för förtal bara för man har en uppfattning eller åsikt om en teknisk företeelse eller pryl då tycker jag att botten är nådd.
Jag tycker verkligen att en ursäkt är på sin plats Jonas.

/Göran

Haha, spar på eventuella ursäkter. Mitt intresse för saken är kanske att jag ser lite av mig själv i Håkan Lans - och gillar inte vad jag ser. :)

Jonas, det är inte en korrekt tolkning att det förmodligen förelåg nyhetshinder.

Re: Defamation = Fötal

soltek; sa:
Nu har väl den här tråden passerat ett lågvattenmärke.
Att anklaga någon för förtal bara för man har en uppfattning eller åsikt om en teknisk företeelse eller pryl då tycker jag att botten är nådd.
Men nu var det faktiskt inte bara "...åsikt om en teknisk företeelse eller pryl...".

I inlägget före Jonas förekommer starka anklagelser om Lans agerande som åtminstone jag har svårt att se som något annat än en svartmålning av Lans som person, snarare än kritik av hans uppfinnargärning eller faktiska uppfinningar.

Jag ser bara att Jonas sänkte sig till den nya lägre nivå som redan slagits an i tråden.

Jag har också en liten erfarenhet av hur det är att försvara ett patent. Jag uppfann, mönsterskyddade och patenterade skalor till kappseglingskompasser och erbjöd dem till Silva.

Först försökte de bara använda dem utan ersättning men en patentjurist övertygade dem om att skydden höll. Jag fick ett hyggligt avtal men VD/ägaren Tillander sade efter ett år att han tänkte sluta betala royalty. På min invändning att det vore ett avtalsbrott svarade han bara frankt att han förmodade att jag inte hade råd att processa mot dem. Sant då, dessvärre för mig. Mina protester till styrelseordföranden, en känd advokat, ledde inte till något heller.

På en båtmässa i Älvsjö ett par år senare fick jag dessutom höra av Silva Marins representant att det var en annan person som utvecklat kompassen åt dem. Denne är en god vän till mig och vi vet båda att det inte stämmer. Snyggt jobbat, först snor man uppfinningen och sedan förvanskar man historien. Skillnaden är bara att idag, tjugo år senare, skulle jag ha råd att försvara mig.

Det har såvitt mig bekant aldrig varit någon som trott att AIS skulle ersätta radar. Däremot är den ett komplement till och ibland en ersättning för radartransponders, som då de tar emot en radarsignal skickar tillbaka ett identifieringsmeddelande. Dessa har dock framför allt militär användning även om en del amerikanska företag ville att myndigheterna skulle gå på den linjen för civilflyget också. AIS fungerar dock även om farkosterna ligger i radarskugga i förhållande till varandra.

Det behövs ju inte mycket till signal för att störa ut GPS heller inom ett begränsat område så svagheten med VHF är bara en relativ begränsning.

Ser att det finns en massa länkar på Ny Teknik om patentprocessandet samt kommentarer från den intresserade allmänheten. http://www.nyteknik.se/art/49927

Det bästa för alla vore förmodligen om någon med mycket pengar kunde köpa STDMA-patentet från Håkan Lans och sen lägga ned det. Patentet ser ut att vara ett exempel på när patent kan leda till att ny teknik blir försenad och fördyrad. USA begär väl förresten inga licenspengar från tillverkarna av GPS-apparater? Eller gör man det?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 159
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg