GPS-Novis...

Hade du tänkt att åka med endast en GPS och inga papperskartor?

Vet inte om denna kartan är perfekt för GPS 60Csx men det står ju att den ska fungera..
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=30217

Inget kan få mig att skiljas från mina papperskartor. :)

Jag var inne på Garmin.com men hittade inte ngn karta från Asien alls... Jag är tydliogen inte bara hopplöst okunnig angående all sorts teknik -jag är blind också! :)

Den där kartan skulle vara bra. Tror jag. Sånt där finns inte att köpa i vanliga affärer va? Typ kartbutiken i Stockholm?

Grunddata 1; Wayponts, samla in koordinater för alla viktiga platser längs resvägen, detta hittar du i kartor pâ nätet, google maps, CIA world book, wikipedia osv osv.
Grunddata 2; Rutter, bygg rutter med hjälp av dina ovan insamlade waypoints. Lägg till brytpunkter i viktiga korsningar, geografiska kännemärken osv osv.

Gör detta i Mapsource och exportera till mottagaren. Lika sâ sparar du en omgâng inkl en installationsfil av Mapsource eller annat gps-hanteringsprogram pâ ett bra USB-minne sâ du kan âterskapa det längs vägen.

Det första stycket hänger jag med på. Alltså... det jag har problem med är HUR jag lägger till waypoints och måste jag inte ha en karta först -innan jag lägger till dem? Kartan som följer med GPSen duger ju inte direkt.

Vad är mapsource? Mottagaren? Är det min GPS som är mottagaren? Skriv GPS då - jag orkar inte ta in nya ordvarianter nu. Hahaha.

Ja, ni ser...

Kolla med Kartbutiken, dom kan ju ha bra tips.

Waypoints behöver du ingen karta till...men det blir ju enklare med en karta för att fatta vad man har markerat med en waypoint, om man inte är duktig på att namnge dom.
Så har du en Kinakarta på väggen med en massa kartnålar på så bör du ju även göra waypoints av dessa...

Mapsource är programvaran som borde följt med din GPS på en skiva..
Sök på Mapsource i detta forum så kommer det en massa tips och en hel del ordbajs.

Alltså, det din GPS gör är att den talar om för dig var du är. Har du karta i GPS:en kan du då se direkt på kartan var du är. Har du inte karta i GPS:en får du ta ut din position på papperskartan (du läser av latitud och longitud på GPS:en och mäter fram rätt plats på kartan).

Sen kan ju GPS:en logga spår och du kan lägga in egna waypoints så du kan hitta tillbaka till platser eller se var du har rört dig. Men det är ju lite samma sak där, waypoints kan man rita in på en papperskarta (bara att sätta ett X på platsen man vill "spara") och sen navigera tillbaka till.

Sen har ju vissa GPS:er (såna för bilbruk) stöd för ruttplanering (GPS:en räknar ut hur du ska åka och beskriver vägen för dig). Men det tror jag knappast är nog som är aktuellt att använda i ditt fall (eftersom det kräver särskilda kartdata, och sådant finns nog inte så mycket över de områden du kommer färdas i).

Med risk för att låta nervärderande, men jag har utvecklat en viss sorts allergi mot folk som säger "- jag har skaffat pryttel X men jag är inte ett skit intresserad av hur den funkar, lär mig att använda den". Det finns bara ett sätt att lära sig och det är att PROVA sig fram. Killen "som kan det där med X" kommer inte vara med dig när du står där mitt ute i ödemarken och inte vet vad som är fram och tillbaka. Då måste själv bli den där killen "som kan det där med X", annars kan du lika gärna ta med en skolatlas från 1947. Om du skall överhuvudtaget skall ta med dig din nya 60 CSX måste du veta varenda j**a funktion på den, vad du trycker på för att göra fel och framför allt hur du gör för att rätta till det.

För att lägga in Waypoints i din GPS (-mottagare) går du till exempel till Google Maps eller Google Earth och där söker upp de saker du vill komma till.
Ofta är bilderna så bra att du kan markera vägkorsningar, hus osv. Dessa hus har då en position i världen, ett N och E. Dessa värden kan sedan matas in i din GPS med hjälp av Mapsource (som du troligtvis fick med på CD-skivan). När du sedan befinner dig i Tibet och skall till Palatset i Lhasa väljer du den punkten bland de andra i din GPS och väljer Gå Till. Då talar den om att du har kanske 43 km i riktning 132 grader. Om det finns kartan City Navigation för Tibet kanske den till och med säger att du skall svänga vänster i nästa korsning osv.

Förresten vad tycker säkerhetsfolket i Tibet om att folk springer runt med GPS?

För att lära dig mer hur din GPS funkar så kan du gå runt hemma i samhället och markera olika platser, pizzerian, ICA, kiosken, jobbet, hemma osv. När du sedan skall köpa pizza söker du ilistan och väljer Gå Till Pizzeria osv.
Framför allt måste du lära dig om olika kartdatum och positionssystem så att du inte får det fel.

Det finns City Navigator för Kina. Tibet borde ju vara med då Kina anser att det hör dit.
119 USD hos Garmin.
Då kan du söka ner på gatnummernivå precis som om du skulle åka till Globen i Stockholm.

GPS-kartor i all ära, men glöm inte att ta med dig ett gäng papperskartor - med ett tydligt rutnät i ett lämpligt koordinatsystem och kartdatum. Se också till att du kan ställa in detta koordinatsystem och kartdatum i GPS-mottagaren, samt hur du tar ut koordinater från papperskarta respektive GPS. Har du kommit så här långt, så kommer du att ha mycket nytta utav GPS-mottagaren. Sedan får vi hoppas att inte Kinas gränsvakter vill konfiskera dina kartor + GPS.
/Niklas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bettega Frågor om GPS-kompabilitet från en novis Navigering 7
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
nilsp GPS novis Navigering 2
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 158
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg