GPS nödvändigt?

Men nu har man från Garmins sida Lifetime uppdatering där man får kartuppdateringar 4 ggr/år och de borde väl innebära att de går om papperskartorna som uppdateras ungefär en gång per år.

Man kan också skicka in felrapporter vilket min bror gjorde då deras bostadsområde var 10 år gammalt i GPS kartan och på nästa karta var det korrekt.

Jag har haft Garmins uppdateringar i många år, och det går extremt sakta att få med förändringar i vägnäten. I Östergötland saknas förändringar som skett för flera år sedan.
Om man till detta ska förvänta sig att terrängdata skall uppdateras i snudd på realtid så lär man bli ordentligt besviken.

Vad säger ni som varit i trakterna: Är GPS ett màste för att navigera sig kring silkesvägarna?

Nej GPS ar inte nodvandigt. Men det ar ett hjalpmedel och en extra trygghet i vissa situationer. Det enda stalle jag cyklat pa dar det var valdigt bra att ha var i Mongoliet i norra Gobioknen. Svart att hitta ratt bilspar att folja och ont om vatten. Var inte sa sugen pa att snurra bort mig nagra langa stunder.

Vid normala forhallanden funkar det i regel lika bra utan. Men om man tappar bort sig eller vill komma fram innan morkret nagon kvall sa kan det vara ett smidigt hjalpmedel.

Men det ar ocksa en extra pryl att inte bli bestulen pa och nagot som kostar pengar.

Jag sager som lostcyclist.
Ode omraden alla Corax strapatser = GPS.
Cykling pa vagar = Ingen GPS.

Jag har haft Garmins uppdateringar i många år, och det går extremt sakta att få med förändringar i vägnäten. I Östergötland saknas förändringar som skett för flera år sedan.
Om man till detta ska förvänta sig att terrängdata skall uppdateras i snudd på realtid så lär man bli ordentligt besviken.
Har du felrapporterat det till Garmin eller Navteq?

Självfallet är inte GPS någon absolut nödvändighet, vilket om inte annat bevisas av att folk kunde långfärdscykla långt innan GPS fanns.

Dock tycker jag att jag ofta har en god nytta av en frilufts-GPS med både fastighetskarta och underliggande vägkarta. På fastighetskartan kan jag t.ex. studera var stickvägarna går samt hur den omgivande terrängen ser ut. (och därmed avgöra om de kan vara värda att cykla), samtidigt som jag kan få en vettig vägbeskrivning till önskad besöksplats.

Ska jag behöva stanna och kolla på kartan vid var och varannan stickväg, så blir det helt enkelt inte av, varför många pärlor missas.

Att papperskartor sedan kan ge en helt annan översikt än en liten GPS-skärm, gör att även papperskartorna får hänga med på mina cykelturer.
/Niklas

Varför skulle gundj behöva göra det?

Om användare rapporterar fel i digitala eller papperskartor rättas de till snabbare. Annars kan man vänta till någon annan rapporterar, eller de upptäcker det själva eller får info om förändringen från transportstyrelsen, byggnadsnämnden eller annan myndighet.

Samma som för allt annat. Kommer det inget vatten ur kranen kan du ringa till tekniska kontoret och felanmäla, eller vänta på att en granne ringer eller de själva upptäcker det.
Eller telefonen, bredbandet, gatlyktan utanför, översvämning, grannens hus som brinner eller vad som helst.

Om användare rapporterar fel i digitala eller papperskartor rättas de till snabbare. Annars kan man vänta till någon annan rapporterar, eller de upptäcker det själva eller får info om förändringen från transportstyrelsen, byggnadsnämnden eller annan myndighet.

Samma som för allt annat. Kommer det inget vatten ur kranen kan du ringa till tekniska kontoret och felanmäla, eller vänta på att en granne ringer eller de själva upptäcker det.
Eller telefonen, bredbandet, gatlyktan utanför, översvämning, grannens hus som brinner eller vad som helst.

Jag ser ingen anledning att rapportera fel eller brister till kommersiella företag. "What's in it for me?" Om brister ska rapporters någonstans anser jag att det är till Lantmäteriverket, den statliga myndighet som ansvarar för svensk geodata. Garmin och Navteq köper sin information från Lantmäteriverket varför det är totalt meningslöst att anmäla fel till någon av de två förra... Anmäl istället avvikelser till Lantmäteriverket så blir det rätt där det betyder något.

Jag ser ingen anledning att rapportera fel eller brister till kommersiella företag. "What's in it for me?" Om brister ska rapporters någonstans anser jag att det är till Lantmäteriverket, den statliga myndighet som ansvarar för svensk geodata. Garmin och Navteq köper sin information från Lantmäteriverket varför det är totalt meningslöst att anmäla fel till någon av de två förra... Anmäl istället avvikelser till Lantmäteriverket så blir det rätt där det betyder något.
Var har du hört att Garmin och Navteq köper sin information från Lantmäteriverket för det stämmer inte med vad jag har läst om på webben i denna fråga.

Vi på jobbet har roligt åt ett fel i GPS kartan för ett bostadsområdet vilket gör att den visat till en väg som idag är skog och om våra 4-hjuls drivna bilar skulle klara av det ändå.

Kollar man samma område på Eniro så finns inte det felet.

Var har du hört att Garmin och Navteq köper sin information från Lantmäteriverket för det stämmer inte med vad jag har läst om på webben i denna fråga.

Vi på jobbet har roligt åt ett fel i GPS kartan för ett bostadsområdet vilket gör att den visat till en väg som idag är skog och om våra 4-hjuls drivna bilar skulle klara av det ändå.

Kollar man samma område på Eniro så finns inte det felet.

När jag skulle till en adress i Skövde ville Eniro (Skrev ut kartan på papper) att jag skulle göra en högersväng över en trottoar, sedan uppför en ca 120cm hög mur, genom ett några meter brett och meterhögt buskage och sedan ut på en vändplan. Jag valde att fortsätta och köra in på gatan från andra hållet.

Min poäng var att företagen i fråga inte tar fram geodata via egna satelliter (motsv.) utan köper från någon annan - alltså bör eventuella fel rapporteras till företaget som tar fram geodata och inte den som säljer kartprodukterna. Om de inte köper från Lantmäteriverket köper de istället från någon annan.

GPS snabbar helt klart upp saker och ting. Bara och mala på, behöver aldrig fråga efter vägen. Men resan mot målet blir mera hjärndöd och inte lika stimulerande.

Janne corax strapatser som nån sa, och att trycka sig framåt i dimoväder tjockt som ärtsoppa. I de fallen är GPS totalt ovärdeligt. Med openstreetmap kan man också hjälpa andra vandrare och resenärer genom att i efterhand kartlägga det som inte redan är kartlagt.

Men cykelsemester utan eller mer GPS gör nog varken till eller från så mycket. Teknik ger och tar. Det tar lite längre tid utan bara.

Den som cyklade åt fel håll

Ditt inlägg påminner mig om en som cyklade 10 mil åt fel håll då de var mulet: Glöm vilket land han var i.

Med GPS hade det nog upptäckts tidigare.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg