GPS med Precision?

Jag står i begrepp att köpa en bärbar GPS.
Den kommer att användas till att mäta in terrängavsnitt, så det är angeläget att den kan registrera punkter med så god precision som möjligt. (men det skall ändå inte vara något större än en vanlig, handburen enhet)

Så frågan lyder:
- Är det generellt så att en dyrare apparat har bättre precision? Vinner jag något på att köpa en dyrare modell som Garmin 60CS, eller finns det någon tekninsk detalj (vad vet jag..?) som gör att någon annan modell har bättre precision?

/Per

> Är det generellt så att en dyrare apparat har bättre precision?

Nej. Tror nog att de flesta ligger på ganska ungefär samma precision.

Leif...

Jag ahr ingen aning om hur precisionen varierar mellan olika modeller av GPSer men vill rekomendra dig extern antenn.
Jag har använt en Garmin GPSmap 76C (ingen aning om hur denna modell är i förhållande till andra eller om det spelar någon roll) i jobbet och upplevde att det funkade betydligt bättre med extra antenn som jag stoppade i mössan. Antar att detta kanske spelar allra störst roll när man jobbar i skog som jag gör.

/Andreas

WAAS/EGNOS gör skillnad

Mottagaren bör ha denna korrektion. Med korrigerad signal hamnar du inom +/- 2 meter under 95% av tiden. Utan korrektion normalt +/- 10 meter (äldre mottagare ofta 15-25 meter). Ingen relevant skillnad mellan fabrikat eller modell i övrigt. Olika antenntyper har fördelar/nackdelar under olika betingelser så detta spelar i praktiken ingen större roll.

Om du vill förbättra positionsdata för någon enstaka punkt är VisualGPS på en PC utmärkt för att reducera statistiska fel men man bör göra mätningen under lååång tid.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Vad ska du ha datan till?

gundj; sa:
http://www.trimble.com/geoexplorer.shtml

Om du verkligen vill ha precision och ändå ha rörelsefrihet.

Det viktigaste frågan är vad datan ska användas till. Det avgör ju också¨noggrannhetskravet. För hobbybruk och för att se din position på terrängkartan räcker de flesta hobby GPS mottagare långt. Däremot är sådana apparater direkt olämpliga för all form av mätning.

För grovmätning (ca 1 meter på öppen mark och 3-5 meter i skog) finns ju då t.ex. den finare Geoexplorer XT från Trimble och Mobile Mapper från Thales navigation. Kostar som en bra månadslön inklussive sociala avgifter. Ska du mäta i eller i närheten av skog, krävs då en annan DGPS-källa än WAAS/EGNOS. Antingen Sjöfartsverkets DGPS-tjänst eller Cartesias EPOS-tjänst. Bägge kräver då ett speciellt radiomodem för att fungera.

För detalmätning (några cm) i tre dimensioner krävs en komplett RTK utrustning för saftiga pengar. RTK fungerar inte bra i skog kan jag intyga. För all detaljmätning i skog krävs dessvärre en totalstation (om du inte hivar upp GPS-antennen ovanför trätopparna förstås). Bägge utrustningarna kostar vardera som en ny personbil av bra kvalitet.

Sedan ska ju all info in i datorn för vidare förädling, vilket kräver sina program för oftast vackra pengar. Fugawi är inte optimalt program för detaljmätning...

/Niklas

Re: Re: WAAS/EGNOS gör skillnad

ala; sa:
I vilka situationer menar du att den antenn som finns inbyggd i GPS-mottagaren skulle fungera bättre än en extern antenn?

Jag försökte undgå den stundtals infekterade debatten om vilken antenntyp som var bäst: patch eller helix. Externa antenner motiveras främst då GPSen är monterad så att fri sikt inte är möjlig (bil/båt).

MVH/Christer
http://www.clover.se

PS Gunnar har helt rätt när han visar på proffs/semiproffsmottagare men det är också en annan prisklass.../DS

Vad ska du mäta?

Caliterra säljer datagrids GPS:er Enheterna är små och lätta, ca 400g. Se http://www.caliterra.se Caliterra är mycket hjälpsamma och har bra support. Kanske i dyraste laget för en privatperson....

Vad är det du ska mäta? Hur stor noggranhet behövs? Vad får det kosta? Tänk på att GPS endast ger bra resultat om du hittar öppen terräng, träd är elände! Som sagts ovan så kan totalstation eller liknande bli nödvändig. För små områden kan det t.o.m vara bättre. Sådan utrustning finns lite här och var att hyra/låna.

Du kan hyra utrustning om du bara ska mäta vid ett tilfälle, en fin carrier-phase mottagare är för dyr för att ligga hemma i lådan. Fråga Caliterra eller din kommun.
[Ändrat av Vandrare 2004-11-30 kl 14:06]

Re: Re: Re: WAAS/EGNOS gör skillnad

stigvig; sa:
Jag försökte undgå den stundtals infekterade debatten om vilken antenntyp som var bäst: patch eller helix. Externa antenner motiveras främst då GPSen är monterad så att fri sikt inte är möjlig (bil/båt).

Ok, kände inte till den infekterade debatten och ej heller de olika antenntypernas existens. Det var menat som ett tips eftersom jag själv upplevt en klar förbättring. Är inte så inne i GPS-svängen annars så jag kanske bara borde var tyst :)

Lite off topic... Men jag passar på att fråga då det verkar vara mycket kunnigt folk i tråden! Jag har själv upplevt att GPS-mottagningen generellt är bättre på förmiddagen än på eftermiddagen och hört andra med liknande uppfattning. Finns det någon sanning i det?

/Andreas

Re: Re: Re: Re: WAAS/EGNOS gör skillnad

ala; sa:
Lite off topic... Men jag passar på att fråga då det verkar vara mycket kunnigt folk i tråden! Jag har själv upplevt att GPS-mottagningen generellt är bättre på förmiddagen än på eftermiddagen och hört andra med liknande uppfattning. Finns det någon sanning i det?
Atmosfären blir mer joniserad när solen har lyst ett tag, vilket borde leda till sämre mottagning. Men jag vet inte hur stor skillnaden kan bli.

Re: Re: Re: Re: Re: WAAS/EGNOS gör skillnad

larsl; sa:
ala; sa:
Atmosfären blir mer joniserad när solen har lyst ett tag, vilket borde leda till sämre mottagning. Men jag vet inte hur stor skillnaden kan bli.

Mätnoggrannheten kan variera mycket snabbt. Plötsligt kan det bli urusel och förbli så i några minuter. Sedan kan den plötsligt bli bra igen och förbli så en tid. Förmodligen något lokalt bôs i atmosfären.

Däremot verkar noggrannheten vara bättre under sommaren. Rent empiriskt alltså, har inga direkta vetenskapliga belägg för det.

/Niklas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lagerstrom Sämre precision på GPS nu...? Navigering 3
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg