Hej och tack! Jag kan inte ta på mig jobbet, men bidrar med lite mer tips och funderingar till någon som kan göra det.
GPS-spåret från
Traildino länkat i andra inlägget saknar som sagt delar av leden.
Lantmäteriverket har
fria geodata att ladda ner som shapefiler. Där finns lederna i det län jag kollade i lagret ”Vägar övriga”. Men det är inta bara leder, utan även andra stigar osv i det lagret, så det krävs en del manuellt arbete att kopiera endast leden. Och leden ligger ca 30 m förskjuten åt sidan på sträckor med väg, detta för att båda ska kunna presenteras samtidigt på lantmäterikartan.
Kollade som hastigast på
Geodatapartalen, men hittade inga leder där. Det behöver inte betyda att det inte finns, då det är ganska mycket att söka i där.
Någonstans på internet borde lederna finnas som vektordata att ladda ner tycker jag.
Sedan ska lederna kombineras med en bakgrundskarta som man trivs med. Där får man göra ett personligt val. Och det kräver programvara och lite vana. Finns kanske någon internettjänst som fixar det enkelt? Det får andra tipsa om.
Ett annat alternativ är att helt enkelt ta en karta där lederna är inritade.
Själv använder jag ofta lantmäteriets kartor i rasterformatet ”rik”. Där finns säkert de efterfrågade lederna. Dessa kartor har många år på nacken, nya vägar osv finns inte med, men det tycker jag inte gör så mycket. Enklast är att ladda ner dem med en bittorrentklient. Köp en påse godis till en tonåring så fixar hon/han det. Lantmäteriverket har släppt informationen i vektorform, så det är inte omoraliskt på något sätt. Mobilappen ”Android Rik Map” är gratis, men den är för spartansk för min smak, det går inte att zooma ut. Jag konverterar rik-kartorna till geo-tiff och öppnar dem med appen PDF-Maps, numera kallad Avenza maps.
Skribenten ”saraabeiramar” har ena annan lösning
här. Vore kanske bra att slå ihop trådarna.