GPS, kompass och karta

graylingman; sa:
chuck; sa:
Om jag minns rätt, skall GPSen stå på RT90 och inte swedish grid för minsta möjliga fel. Det finns säker någon här som kan rätta mig om jag fel.

Det beror, om jag har fattat det hela rätt, på vilken GPS-modell du har. Detta har varit uppe flera ggr, bl a i den här tråden:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17155

Är det någon som vet vad som gäller för en ny Foretrex? Alltså; ska man köra med egen user grid enligt LM:s recept eller funkar det lika bra (bättre?) med RT 90?

Har letat runt i forumet lite men inte blivit klok. Kanske beror på att jag är fullkomlig novis på GPS? Hursomhelst tacksam för hjälp.

Ursäkta!

Fortsatt letande gjorde mig nog klok i alla fall... Vad jag kommit fram till är:
När jag väl får min Foretrex ska jag ställa in RT 90 både som positionsformat och kartdatum, detta ska ge resultat i princip identiska med de som fås med LM:s recept för user grid. Rätta mig emellertid gärna om jag har fel!

Positionsformat & kartdatum Garmin

Har fått min Foretrex 101 nu. Tyvärr blir jag faktiskt inte klok på vilka inställningar jag ska göra. Jag kan ställa in positionsformat, men då ställs kartdatum in automatiskt. Har ej lyckats ändra på det. Är detta som det ska?

Av inställningarna jag kan göra så är alternativen;

positionsformat RT90 med
kartdatum WGS 84

eller

positionsformat Rikets nät med
kartdatum RT 90

Slutligen finns ju då alternativet med LM:s recept. Finns det någon vänlig själ som kan berätta för mig vilken inställning jag ska ha om jag vill få så små fel som möjligt när jag vandrar i Lapplandsfjällen?

Tack på förhand.

Ett förtydligande:
Av de tidigare diskussionerna har jag fattat det som att jag ska välja RT 90 som positionsformat OCH kartdatum. Om jag nu väljer det som positionsformat ställs dock automatiskt kartdatum in på WGS 84. Det är detta som gör mig konfunderad.

En kontrollpunkt att testa ...

... finns i den förut angivna tråden 17155 (näst sista inlägget, Bo-Gunnar Reit). En annan finns i mitt första inlägg i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26480. Lägg alltså in en waypoint i WGS 84 på N 56 E 13 eller N 58 E 17 och ändra sedan inställningen så att du får rätt siffror i x och y.

Och av mitt inlägg framgår att det tidigare gick att välja olika kombinationer, men det går det inte längre. Garmin har nämligen ändrat i mjukvaran i senare versioner. Det innebär väl att det kan vara lite olika lösningar i de olika modellerna.

Jag använder LM:s User grid för att slippa fundera ...
cpic4098c1fc555fa_tn.jpg
(Hoppas bilden fungerar nu.)
[Ändrat av Memme 2005-06-15 kl 11:57]

Tack för svar.
Kikade på tråden du tipsade om. Enligt ditt första inlägg där verkar det ju onekligen fungera bra med RT 90 / WGS 84. Jag kör alltså på den inställningen.

Nu ligger min Foretrex 101 100 mil härifrân, men jag tror nog jag valde "user grid" och sâ knappade in LM-värdena i den.

Testat

Med anledning av svaret ovan testade jag för säkerhets skull. Jag la alltså in koordinaten N 58 E 17 som en waypoint, ändrade sedan till positionsformat RT 90 och kartdatum (automatiskt) WGS 84. Resultatet blev X 6431275 Y 1570650 så det verkar ju lovande.

Ja, det är olika ...

... i olika modeller. I min GPSmap 60C kan man välja positionsformat RT 90 som ger rätt värde och Rikets nät som ger 10 meter fel i punkten i förra inlägget (mer i norra och södra Sverige). Kartreferenssystem väljs i båda fallen automatiskt och kallas RT 90.

Garmin har rört till begreppen, vilket skapar förvirring. Så här ligger det till:

Lantmäteriverkets kartor baseras på ett geodetiskt datum som kallas RT90, vilket står för Rikstrianguleringen 1990. Den pågick säkert under många år, men förmodligen var man färdig med någonting 1990. För att ange en position i RT90 kan man använda geodetiska koordinater (lat/lon) eller plana koordinater. Det rikstäckande systemet för plana koordinater i Sverige är RT90 2,5 gon V som även kallas Rikets nät. Det är en transversal mercatorprojektion med medelmeridianen 2,5 gon (2,25°) V om Stockholms gamla observatorium. Det är det som Garmin kallar Swedish grid.

GPS-systemet använder ett geodetiskt datum som kallas för WGS84 (World Geodetic Survey 1984). En given punkt har inte samma latitud och longitud i WGS84 som i RT90. T.ex. så blir N 56° E 13° i WGS84, N 56.00012° E 13.00265° i RT90. I Rikets nät blir det x=6211486 y=1324998.

Om en GPS-mottagare ska visa position i Rikets nät så måste den alltså först transformera positionen från WGS84 till RT90. Enklare GPS-mottagare gör en förenklad transformation som inte ger helt korrekt resultat. Om man t.ex. har en Venture inställd på WGS84, sätter en waypoint vid N 56° E 13° och ställer om den till RT90 så visar den N 56.00018° E 13.00238°. Ställer man sedan om den till positionsformatet Swedish grid så visar den x=6211492 y=1324981.

När Lantmäteriet publicerade projektionsparametrar för direkt projektion från WGS84 till Rikets nät, som ger ett bättre resultat än Garmins transformation, så lade Garmin in denna i sina apparater. Olyckligtvis valde Garmin att kalla den nya projektionen RT90, vilket har rört till begreppen. I eTrex-serien liksom tydligen även i GPS60-serien har man rört till det ytterligare genom att visa kartdatum RT90 i displayen trots att projektionen görs från koordinater i WGS84. Detta har man uppenbarligen rättat till i Foretrex.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg