GPS & Karthaneringsprogram?

Finns det ngt program förutom Fugawi 3.0 och OZI explorer där man kan hantera kartor samt kommunicera med sin GPS för att få in waypoints, rutter etc?

Den version jag har av Fugawi verkar endast vare en demoversion eftersom jag kan inte få kontakt med min GPS hur jag än förösker.

Mvh
Jonas

TrackMaker och SeaClear

Jag har hittat och provat två gratisprogram som har aningen olika användningsområden.

Det program som främst fungerar som backup och redigerare för gps-mottagaren heter GPS TrackMaker och hittas på http://www.gpstm.com/.

Man laddar enkelt ner waypoints, rutter och track-logg-minnet från gps-en. Alla vanliga märken understöds. Zooma in, ändra eller radera vad som önskas. Innehållet kan sparas och senare sändas tillbaka till gps-en. Jag har t.ex. en särskild fil med mina svampställen så att de waypointerna inte behöver blockera gps-en under icke-säsong. Det är lätt att titta på dagens utflykt där varje ben i loggen kan analyseras med bl.a. tid och hastighet. Man kan lägga in en scannad (och kalibrerad) kartbild under gps-ens detaljer och också andra bilder. O.s.v. Senaste version 11.8 har daterats upp med realtidsnavigation, vilket gör att man kan köra programmet på bärbar dator i t.ex. båten. Man blir då bland annat inte bunden av gps-ens tracklog-minne (som ju bara är cirka 1000-5000 punkter beroende på modell). Min dator orkar dock inte med att samtidigt hantera kartan så att man ser sin förflyttning på den. Det kan vara en bugg, men förmodligen har jag för stora kartfiler eller för litet arbetsminne. Hjälp-programmet finns bara t.o.m. version 11.7 men det räcker långt.

SeaClear II http://www.sping.com/seaclear/ är mera inriktat på navigering i båt. Man har inscannade sjökort (eller andra kartor) som laddas allteftersom man förflyttar sig. Jag har provscannat själv, men sjökort i .bsb-format finns också att köpa bl.a. hos Soltek http://www.soltek.se/ovr/ovrigt.htm. Med programmet kan man skrivbordsnavigera och lägga upp rutter m.m. Under förflyttning med gps-en inkopplad får man realtidsnavigation med markör för båten och en linje för stävriktningen som också antyder aktuell fart. Nästa sjökort visas på skärmen strax innan man kommer in på det. Andra instrument som ekolod, vindmätare och autopilot kan också kopplas ihop med SeaClear. Svensk bruksanvisning finns på samma sajt.

En skillnad mellan programmen är gränssnittet. Om man har Garmin vill TrackMaker ha GRMN/GRMN. SeaClear arbetar alltid efter NMEA/NMEA.

Så Jonas, dina problem med Fugawi kanske beror på inställningen av gränssnitt (men om Fugawi vet jag inte så mycket).

[Ändrat av Memme 2003-01-10 kl 17:40]

TrackMaker

Jag ser att TrackMaker (se ovan) numera på sin hemsida har en hjälpfil för version 11.8. Där framgår bl.a. att man vid realtidsnavigation (RTN) alltid skall använda NMEA-gränssnitt. Eftersom min bärbara dator blev överkörd (!) strax efter nyår har jag inte hunnit testa om den varianten fungerar bättre när man har en karta "i botten".

Gröna Kartan

Hej Karl och tack för dina svar. Jag har laddat ner Trackmaker men ett problem med denna är att jag kan inte öppna LAntmäteriets gröna karta (.rik filer). Vet du om det ens är möjligt i detta program?

Mvh
Jonas

Re: Gröna Kartan

Jonas1; sa:
Hej Karl och tack för dina svar. Jag har laddat ner Trackmaker men ett problem med denna är att jag kan inte öppna LAntmäteriets gröna karta (.rik filer). Vet du om det ens är möjligt i detta program?

Mvh
Jonas
Vad jag vet finns det bara 3 st program som kan hantera Lantmäteriverkets kartor (.rik filer). Fugawi som nämnts tidigare, Kartex från Lantmäteriverket, och Northnav http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/15/teamteq2/prodlist.htm

Jag känner ingen som har Northnav, då det kostar 3495 + 995 SEK, vilket är bra precis 2.5 gånger så mycket som Fugawi.

Per Brune

Kartex ...

.. har jag ännu inte. Men det finns tidigare diskussioner, t.ex. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16869 och http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8781 som rör problemet. Om inte annat så framgår det att man med tangenten PrintScreen (eller Alt + PrintScreen) kan ta en skärmdump från Kartex och klistra in i valfritt bildbehandlingsprogram. Sedan kan man spara filen i något valfritt bildformat (.tif, .jpg o.s.v.) som stöds av TrackMaker. Jag är dock osäker på hur man bäst bestämmer koordinaterna till två kalibreringspunkter.

Hemslöjd på rik-tigt

Memme; sa:
Jag är dock osäker på hur man bäst bestämmer koordinaterna till två kalibreringspunkter.

1) I Kartex visas koordinaterna för muspekarens position i nederkant av fönstret.
2) Tanka hem ett skärmdump- (screenshot-) program från download.com som visar cursorn i skärmdumpen. Då får du en skärmdump med avtryck av muspekaren i kartan och koordinaterna i nederkant.
3) Gör flera skärmdumpar med lite överlapp mellan bilderna.
4) Klistra in skärmdumparna i ett ritprogram med lagerfunktion, t ex Photoshop.
5) Dra lagren så att överlappen mellan skärmdumparna matchar varandra. Se till att du inte döljer cursorn i skärmdumparna. Eventuellt får du notera koordinaterna, eftersom du riskerar att täcka över dem med ett annat lager.
6) Spara filen med lagren intakta. (så du kan justera senare ifall du missat i positioneringen av lager)
7) Lägg samman lagren till en bakgrund och spara som kopia i lämpligt format, t ex *.bmp.
8) Öppna filen i ditt kartprogram.
9) Kalibrera med hjälp av cursor-avtrycken i skärmdumparna och motsvarande koordinater.
10) Klart.
11) Om du tycker det är störeande med avtrycken av muspekaren kan du göra ny skärmdump på samma karta utan muspekare och klistra in i kartan efter att du kalibrerat.

Lycka till!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg